Senaste nytt

Turkish Airlines Miles & Smiles

Ok, jag börjar förstå hur man får bäst "bang for the bucks", jag är väldigt sugen på att åka till Spanien och givetvis ska man se till att få en gratis övernattning på hotell i Istanbul också... :) Hur är det med skatter och avgifter för awardresor, är det samma för ekonomiklass och businessklass? Jag saknar 600 poäng för att kunna klicka vidare och ta reda på det själv... Skulle någon vilja länka till en recension av Turkish Businessklass shorthaul (jag hittar bara longhaul recensioner)?

Skatterna i ekonomi och business verkar vara samma, jag gjorde testsökning ARN-IST- BCN och enkel väg är skatter och avgifter 1,139 SEK.

Jag försökte för en månad sedan boka en bonusresa med Star Alliance, vilket minst sagt var en frustrerande process. Mannen på kundtjänst insisterade i att det inte var möjligt att boka en enkelbiljett, trots att detta tydligt framgår i den nya tabellen. Inte heller kunde han svara på hur många poäng biljetten skulle kosta. Här uppstår nästa problem: Att bekräfta bokningen över telefon var problemfritt, men att betala skatterna över telefon visade sig vara omöjligt då detta endast kan göras med kontanter på ett biljettkontor. 10 samtal gav samma svar.
Jag ville boka en Turkish Airlines enkelrese-awardbiljett och ville få 25% poängrabatt, enligt deras kampanj som de kör för tillfället. På Miles & Smiles hemsida stod fortfarande det icke-rabatterade priset och jag hade inte tillräckligt med poäng för att kunna boka. Jag ringde då Miles & Smiles i Turkiet via Skype och fick tala med en vänlig man som talade bra engelska, men tyvärr kunde han inte hjälpa mig. Istället bad man mig ringa ett annat (turkiskt) nummer för att tala med någon som hade högre befogenheter. Jag gjorde så och fick tala med en kvinna som talade mycket väl engelska och efter ganska lång tid fick jag min biljett bokad. Det var inga problem med att betala skatterna och avgifterna via telefon. Märk väl att jag bokade en Turkish Airlines awardbiljett, ingen Star Alliance awardbiljett.

Business intra-Europa är ganska prisvärt. ARN-IST-CPH för 15000 miles och 990kr i skatter och bränsletillägg. IST-CPH körs med A330.
Jag flyger Istanbul -> Köpenhamn den 9 februari och då blir det vanlig Boeing (737-800 om jag minns rätt).

Jag kollade i min Skype-historik och telefonnumret till avdelningen som kan hantera betalningar via telefon är +90 212 468 4 848. Ser även att samtalet varade i 46 minuter och 15 sekunder så processen var inte jättesmidig... :)

Har någon erfarenhet av att efterregga flighter med Star Alliance hos M&S genom att skicka in boardingkort och bokning med vanlig post till Istanbul?
Hur lång tid brukar det ta? Jag har väntat i 2 veckor nu.

Har någon erfarenhet av att efterregga flighter med Star Alliance hos M&S genom att skicka in boardingkort och bokning med vanlig post till Istanbul?
Hur lång tid brukar det ta? Jag har väntat i 2 veckor nu.
Har också väntat förgäves på 6 flighter som inte krediterats, normalt brukar mina flygningar med SAS och Lufthansa krediteras efter 3-4 dagar men nu har jag väntat i typ 2 veckor...

Har du väntat 2 veckor sedan du skickade in boardingkort m.m?

Normalt brukar mina flighter synas redan dagen efter.

Väntar också på miles från två SAS flighter som togs i början av Februari. Skickade in en retroclaim för två veckor sedan men har fortfarande inte sett röken av några miles. Börjar misstänka att felet ligger hos SAS, då de inte har släppt poängen till TK.

Min fråga kanske redan är behandlad på forumet men jag kan inte hitta svar
Jag har Eurobonus Diamond intjänande september 14 till augusti 15. Jag har redan kvalificerat mig för ny omgång Diamond med över 100 000 poäng denna perioden. Åker varje vecka inrikes för 5000 poäng.
Har en resa till New York i economy med SAS och två med Turkish, Bangkok resp Ulan Bator i buissines på gång. Registrerade mig nyligen på Turkishs bonusprogram och använde en resa i Sverige för att så att säga få igång systemet.
Har jag nytta av att vara med i Miles and Smiles och ta mina poäng där? Jag har ju så att säga ingen nytta av fler poäng i Eurobonus.
Ska jag lägga ner Miles and Smiles igen och fortsätta registrera poängen i Eurobonus?
Jag kommer även fortsättningsvis åka ca två resor per år till Asien med Turkish i buissinesklass så länge dom är så billiga.

Toppen