Med vår de facto Turkish Airlines företagsrepresentant
@Gisle Nair Dueland på forumet, så tänkte jag passa på att väcka liv i tråden.
Jag har varit aktiv medlem i programmet sedan Mars 2013 och har sedan dess varit mycket nöjd med Turkish Airlines som helhet. Miles&Smiles är kanske ett av de mer underskattade bonusprogrammen i Star Alliance, då de erbjuder en väldigt generös awardtabell, lätt att nå och upprätthålla status, samt bra förmåner utöver de vanliga publicerade (generöst med operational upgrades, samt möjlighet att övertrassera kontot).
Förändringarna som skedde i Juni 2014 kom både på gott och ont. Det negativa att man intjäningen av av poäng sänktes på nästan alla bokningsklasser, samt att priset för bonusresor på Turkish Airlines höjdes. Det positiva var däremot att bonusresor på Star Alliance blev billigare, samt att enkelbiljett även ska vara möjligt vid resa med Star Alliance. Det utlovades också en förbättrad tillgänglighet på bonusplatser, bland annat till USA.
Snart ett halvår senare så får jag intrycket av att de "positiva" förändringarna i Miles&Smiles inte har implementerats. Tillgängligheten av bonusresor till USA har inte förbättrats i någon större utsträckning, då det fortfarande är svårt att hitta en plats i Business Class till exempelvis New York eller Los Angeles.
Jag försökte för en månad sedan boka en bonusresa med Star Alliance, vilket minst sagt var en frustrerande process. Mannen på kundtjänst insisterade i att det inte var möjligt att boka en enkelbiljett, trots att detta tydligt framgår i den nya tabellen. Inte heller kunde han svara på hur många poäng biljetten skulle kosta. Här uppstår nästa problem: Att bekräfta bokningen över telefon var problemfritt, men att betala skatterna över telefon visade sig vara omöjligt då detta endast kan göras med kontanter på ett biljettkontor. 10 samtal gav samma svar. Jag bor cirka 2 timmar från Arlanda, och att ägna en halvdag åt att köpa en flygbiljett känns inte optimalt. Att ringa biljettkontoret var inte möjligt och mitt mail till
stockholm@thy.com besvarades aldrig (något som jag visserligen har förståelse för), vilket ledde till att tidsfristen för bokningen löpte ut och reservationen avbokades.
Ovanstående scenario innebär i praktiken att det blir närmast omöjligt att boka en Star Alliance award med Miles&Smiles, i synnerhet då inget annat flygbolag kräver att man måste infinna sig på ett biljettkontor för att boka en bonusresa. I min mening är det ett ganska allvarligt problem att man inte kan boka en Star Alliance award över telefon, i synnerhet när vi lever i en tid där allting kan skötas online. Jag skulle gärna uppskatta om detta "problem" kunde åtgärdas, och likaså om ni kunde se till att det faktiskt är möjligt att boka enkelbiljett med Star Alliance eftersom att den nya awardtabellen tydligt medger detta. Slutligen skulle jag gärna uppskatta om ni kunde hålla löftet om att släppa fler bonusplatser till USA nu när priserna har gått upp, alternativt att ni ger en bättre tillgång på bonusresor i Business Class till Elite och Elite Plus. I dagsläget är det samma inventory till Miles&Smiles som delas med övriga Star Alliance program.
Japp. Det är inga fysiska, men du får två per år som du kan använda. Du får ringa kundtjänst och be dem applicera. Jag använde en gång för några år sen men har inte använt sen dess.
Det är synd att dessa inte kan överlåtas till någon annan, såvida inte TK bestämmer sig för att lätta på reglerna
