Senaste nytt

Turista i Ryssland med visum

Vincic

Medlem
Sedan några år tillbaka säger du? Jättekonstigt för vi ansökte via Köpenhamn förra året (sen valde jag att ställa in resan av politiska skäl). Det gick hur bra som helst. Två besök, ett för att lämna allt och ett för att hämta passen. Inte heller vidare svårt. Ladda bara hem från ambassaden vad som behövs och fyll i allt helt enligt anvisningarna så är det inga problem.

Kommer inte ihåg var jag hört/läst det men det är vad som fanns i mitt minne och därför har jag inte ens försökt ansöka där. Men ja det var smidigt när jag gjorde det för många år sedan.
 
Kommer inte ihåg var jag hört/läst det men det är vad som fanns i mitt minne och därför har jag inte ens försökt ansöka där. Men ja det var smidigt när jag gjorde det för många år sedan.
Ok, eftersom det fungerade förra året och du säger att man inte har kunnat ansöka på flera år så antar jag att de har ändrat det.
 

Johan Hbg

Medlem
Hej, svarar lite på mitt eget inlägg tidigare. Var och hämtade våra ryska visum idag, allting klappat och klart. Vi gjorde följande som bosatta i Skåne: IFS Danmark sköter alla turistvisum i Danmark, inte ambassaden direkt, så det är dit man vänder sig. Inga problem att ansöka som utländsk (=tex svensk) medborgare där. Inte heller något problem att komma dit utan att boka tid, vilket underlättade mycket. Tips är att vara där tidigt, om det som i vårt fall skall klargöras något så är det inte roligt om de stänger innan det är löst osv. Vi hade med: foto, formell ansökan, reseförsäkringspapperet och inbjudan från hotellet, en s.k. voucher. Detta som krävs för turistvisum för en svensk medborgare. Tyvärr fick vi en helt orimlig handläggare som inte ville godta vår voucher då där på en rad inte stod hotellets namn som på logon, utan hotellets företagsnamn. Som tidigare påpekats i denna tråd, dagsform är ordet. Till sist krävde jag ett samtal med managern och det löste sig. Vi fick våra visum en vecka senare som utlovat, och det tog en minut att hämta ut passen idag. Den biten var väldigt smidig. Det finns även ett hemskickningsalternativ (mot kostnad), men då jag arbetar i DK så valde jag att hämta dem.
Några generella tips:
- Alla som skall ha visum måste dit i person, men räcker med en person att hämta passen. Bara skriv en fullmakt.
- Radisson Royal Hotel, som vi skall bo på, fixade vouchern på fem minuter och svarade löpande på frågor med vändande email. Voucher ingår när man bor där, rekommenderas.
- Läs igenom allt tre gånger, en bokstav fel gör att just det papperet inte godtas.
- Var ödmjuk och vänd andra kinden till om de kör med sin skit. Löste sig för oss.
- Kostnaden var ca 500 DKK per visum.

Vinner Sverige inte matchen så har jag iaf 5000 eb att börja statusåret med, bokade flyget innan intjäningsändringarna förra hösten. Är lite nöjd med den faktiskt.

Någon som undrar något annat kring visumprocessen, framförallt i Danmark, så bara hör av er.
 

SvartMjolk

Medlem
Idag var jag och ansökte om visum. För att försäkra mig om att inget skulle krångla så ringde jag innan. Främst då jag och min kompis bokat två olika hotel och därför fått två olika VISA support. De lovade då att det inte var några problem, utan jag skulle bara skriva det första hotellet i dokumentet och ta med alla papper in till besöket. Men idag var det stopp. Man kan inte använda två olika VISA support till ett visum. Så det var bara att boka en ny tid.

Jag har mejlat hotellen (Radisson och Hilton) och frågat om de kan tänka sig att skriva ett nytt men att ta med alla dagar vi är i Ryssland. Detta var ett måste enligt personen vi träffade idag. Dvs ett dokument, ett nummer, för alla dagar. Det var OK att bo på flera hotel, men de måste bjuda in mig till alla dagar.

Om hotellen inte vill detta antar jag att söka VISA support via något företag är ända utvägen? Eller har någon andra erfarenheter?
 

NyfikenGrau

Medlem
En klassiker. Det är inbjudan och visumet som ska stämma överens till 100 %, inte inbjudan och verkligheten eller visumet och verkligheten...det är därför jag bara gått vägen via något annat företag online för typ 15 USD för att få inbjudan och aldrig bett ett hotell om den. Det ska man bara göra om man är 100 % säker på att man bara ska bo just där, alternativt då se till redan innan de skriver inbjudan att de kryddar på med rejält med extradagar.
 

Johan Hbg

Medlem
Låter smart med företagsinbjudan. Vi fick gratis från hotel radisson royal, men de var noga med att meddela att man bara fick för den tiden man är på hotellet. Iaf stod det så på deras hemsida. Spänd på att höra hur det går i detta fall.
 
...Lång text...
Någon som undrar något annat kring visumprocessen, framförallt i Danmark, så bara hör av er.
Måste resdatum vara fastställda innan man kan ansöka om visumet? Jag tycker det hade känts tryggare att köpa flygbiljetter efter att man har blivit beviljad visumet och sedan hade jag gärna varit flexibel plus/minus någon dag för att hitta lägsta flygbiljettpris.
 

Dr. Miles

Expert
Måste resdatum vara fastställda innan man kan ansöka om visumet? Jag tycker det hade känts tryggare att köpa flygbiljetter efter att man har blivit beviljad visumet och sedan hade jag gärna varit flexibel plus/minus någon dag för att hitta lägsta flygbiljettpris.
Du kan köpa t ex SAS Plus så att du kan avboka resan och få hela pengarna tillbaka ifall visumet inte utfärdas.
Priset ac SAS Plus mellan Köpenhamn-Moskva T/R kostar ca 2.700 SEK inkl. skatter.
 

mha321

Medlem
Måste resdatum vara fastställda innan man kan ansöka om visumet? Jag tycker det hade känts tryggare att köpa flygbiljetter efter att man har blivit beviljad visumet och sedan hade jag gärna varit flexibel plus/minus någon dag för att hitta lägsta flygbiljettpris.
Datumen måste vara fastställda och står med på den inbjudan du behöver (från företag, resebyrå eller hotell). De senaste åren har åtminstone jag inte behövt visa flygbiljetter.

Som jag tolkar det behöver du alltså ha hotellet bokat, men inte flyget.
 
Toppen