Senaste nytt

Turista i Ryssland med visum

Det finns en annan tråd där vi diskuterar transit i Ryssland UTAN visum - men jag funderar på hur man ordnar en resa MED visum? Enligt info på ambassadens hemsida så räcker det inte med t-o-r-flygbiljett samt betalt hotell, utan man ska åka med en godkänd researrangör också! Stämmer detta verkligen? Hur kan man lösa detta? Det vore intressant att ta några dagar i Moskva om man ändå ska dit och tillbaka... ;)

Av egen erfarenhet; om du tar ett lite "dyrare" hotell hjälper de till med en inbjudan som är vad du behöver utöver de andra uppgifterna som står ovan. Tar du ett lite billigare är det inte lika enkelt, utan då föreslår jag snarare resebyrå. Swetravel är ett alternativ. Där kan du ta endast visa och de tar ut en avgift för det, eller boka hotell via de och du får då visa-avgiften rabatterad.
 

ulagun

Medlem
De som har pass från Schengen land (Sverige inkluderat) glöm inte att skaffa intyg från försäkringsbolaget.

Allmän information

Kolla dessutom att passet är helt felfritt, inga repor, revor eller andra skador.
Hustrun fick i all hast skaffa rosa "nödpass" och göra om proceduren eftersom de inte accepterade hennes pass med en liten reva i omslaget.
Sedan med visum och allt i ordning gick det väldigt snabbt och smärtfritt genom kontrollen i St. Petersburg
 

ulagun

Medlem
Turistvisum Ryssland

Kommer tillsammans med bekanta att besöka Moskva våren 2014. Inte för att vi direkt längtar dit men mest bara för att varit där.
Ser att SAS har hyfsade priser och Hilton verkar helt OK.
Frågan är var beställer man turistvisum bäst och billigast?
Tar även gärna emot tips på sevärdheter o.dyl lite utanför vanliga hop-on-hop-off bussrutterna.
Inte minst bra restauranger.
 

Jonas C

Medlem
En vän till mig brukar använda sig av en resebyrå i Finland. De tar €100 för hela processen, och tar hand om allt pappersarbete åt en. Ansökan kan göras via post, och brukade enligt honom ta upp till två veckor.

I normala fall brukar resebyråer ta bra över €300 för en visumansökan.
 

thh

Medlem
Kommer tillsammans med bekanta att besöka Moskva våren 2014. Inte för att vi direkt längtar dit men mest bara för att varit där.
Ser att SAS har hyfsade priser och Hilton verkar helt OK.
Frågan är var beställer man turistvisum bäst och billigast?
Tar även gärna emot tips på sevärdheter o.dyl lite utanför vanliga hop-on-hop-off bussrutterna.
Inte minst bra restauranger.

Du behöver en inbjudan som kan utfärdas av många aktörer (Hotell, resebyråer osv. Hilton bör vara en av dessa). Inbjudan ska också innehålla en lista på hotellen du ska bo på. Hotell kan vara ovilliga att skriva inbjudningar som täcker längre perioder än du ska bo där, men ska du bo på ett hotell fråga dem först (de lär skicka inbjudan gratis, de kommer dock be om en deposit som du inte kommer få tillbaka om du avbokar). Ska du på turistvisum behöver du dessutom ett försäkringsintyg (som kallades "rysslandsintyg" hos mitt försäkringsbolag) och kom inom ett par dagar.

De godaste restaurangerna jag åt på i Moskva låg alla inom gångavstånd från Kreml och jag hade tyvärr bara tid med uppenbara turistattraktioner (dvs. Kreml, röda torget osv). Förresten - Moskvas tunnelbana är likt alla kommunistiska länders extremt utbyggd och lätt att använda om man pratar ryska. Be om hjälp på hotellet om du funderar på att ta den.
 
Kan någon rekommendera (anbefale) någon i Köpenhamn (København) som kan ordna ryskt (russisk) visum? Jag vill ansöka i Köpenhamn eftersom Ryssland kommer att börja kräva fingeravtryck i ansökningarna från och med december 2014 och jag bor betydligt närmre Köpenhamn än Stockholm.
 

Elias

Medlem
Men det är väl om man vill göra allt jobbet själv? Jag skulle vilja anlita en erfaren resebyrå (eller liknande) med gott rykte som hjälper mig med ansökan.
Ja.
Gjorde själv proceduren själv för ett år sedan och den skiljer inte så mycket ifrån den som dem olika bolagen gör "åt" dig och tar ca 1000SEK för:)
 
Toppen