Senaste nytt

Turista i Ryssland med visum

Min visumansökan kan ha påverkats att Sverige utvisade ett gäng ryska diplomater, så att Ryssland blev sura och stängde ambassaden i Stockholm och lät alla visumärenden gå genom generalkonsulatet i Göteborg, vid mitten av förra decenniet - men min upplevelse var att processen var knappast billig eller enkel. De cirka 300 kronorna som ambassaden skulle ha var den lilla kostnaden. Det blev ett gäng samtal till hotellet så att de kunde köpa oss alla dokument och nummer vi behövde. Det handlade om "ex. Vocuher number", "Registration number", "Confirmation number"...

"Jäääs, this is a voucher, but there is no valid vocuher number. You need a voucher number..."
...
"Jäääs, now you have a valid voucher, but you need a registration aswell."
...
"Jäääs, this is a registration, but there is no valid registration number. You need a registration number..."
...

Ett gäng samtal och fyra blanketter senare, är det med lätthet man får en Bankgiro-avi, som måste ha inbetalningsstämpel av SEB på Röda torget, annars godkänns inte betalningen. I det läget kändes det nästan helt rimligt... Stämplar is the shit i det här läget!

Jag har förstått är att det har blivit något enklare sedan dess, eller? Annars hade jag inte tvekat en sekund på att anlita något firma som IFS för ändamålet. Dessvärre för Rysslands del, så kanske de tjänade några kronor på mig under processen, men jag hade nog gjort ytterligare en resa om jag inte insåg hur svårt det var - och planerade om denna.

Att ansöka visum i Köpenhamn fungerar inte som svensk sedan några år tillbaka. Nu måste du göra det via ambassader i Sverige och det är rätt smidigt om du bor nära dem.

Jag ansökte turistvisum på http://www.expresstorussia.com/ ($18) och kan starkt rekommendera det. Hur smidigt som helst.
Fyllde sedan i allt annat som är listat på IFS Sweden och skickade allt med brev dit. Betalade och fick tillbaka passet i rekommenderat brev ca 2 veckor senare.

Om du är i Ryssland mer än 7 dagar behöver du registrera dig, hotellen brukar hjälpa dig med det men om du bor någon annanstans kan den du bor hos registrera dig på posten, mycket smidigare (15min) än att gå till myndigheten (många timmar).

Att ansöka visum i Köpenhamn fungerar inte som svensk sedan några år tillbaka. Nu måste du göra det via ambassader i Sverige och det är rätt smidigt om du bor nära dem.

Jag ansökte turistvisum på http://www.expresstorussia.com/ ($18) och kan starkt rekommendera det. Hur smidigt som helst.
Fyllde sedan i allt annat som är listat på IFS Sweden och skickade allt med brev dit. Betalade och fick tillbaka passet i rekommenderat brev ca 2 veckor senare.

Om du är i Ryssland mer än 7 dagar behöver du registrera dig, hotellen brukar hjälpa dig med det men om du bor någon annanstans kan den du bor hos registrera dig på posten, mycket smidigare (15min) än att gå till myndigheten (många timmar).
Tackar! Nej bara två dagar 4-6 september, så vi hinner se Sverige säkra EM platsen till nästa sommar.
Kostade det bara 18$ totalt eller hur mycket blev det?

$18 är endast för inbjudan
Postavgifter finns på IFS Sweden

Räkna med ca 1000kr/visum om du skickar in passen och ca 500kr/visum om du går till ambassaden.

Om du ska vara två dagar i St Petersburg kan du slippa visum om du tar färjan från Helsingfors.
Se fråga 10 IFS Sweden

Jag har själv länge funderat på att ta weekend-resor i Moskva, St Peterburg och Kalingrad och jag har trott att det fortfarande går bra att ansöka om visum i Köpenhamn. Ni som snart ska ansöka om visum, rapportera gärna om era erfarenheter i denna tråden. Tack på förhand.

Sedan några år tillbaka säger du? Jättekonstigt för vi ansökte via Köpenhamn förra året (sen valde jag att ställa in resan av politiska skäl). Det gick hur bra som helst. Två besök, ett för att lämna allt och ett för att hämta passen. Inte heller vidare svårt. Ladda bara hem från ambassaden vad som behövs och fyll i allt helt enligt anvisningarna så är det inga problem.

Men som sagt, hade varit intressant med en officiell länk som visar att man inte kan ansöka via Köpenhamn längre.

Toppen