Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Andra gången du anklagar mig för "snäva referensramar" Och andra gången du helt missförstår frågan. Ja, jag har verkligen inte rest så mycket som många av er här. Jag använder det här forumet för att få kunskap, och någon gång kanske dela med av något jag kan. Men jag är trots allt en nybörjare och försöka suga in all information. Och jag kanske måste börja utveckla min svar lite mer så inte folk tror det är någon dryg one liner.. För jag vill ärligt veta vad just hans erfarenhet är i frågan.

Det är nog missförstånd åt båda håll här. Det jag vill säga är bara att om man bara flyger SAS från A-B, så funkar det mesta rätt smidigt. Du flyger onekligen väldigt mycket - du kommer att flyga nästan dubbelt så mycket som jag flög som mest på ett år, men det är skillnad på att resa och att resa. Du kan nog SAS bättre än vad jag någonsin har kunnat hur det funkar, men du "går miste" om en hel del upplevelser som många av oss här tvingas hantera.

Är det så många som förresten byter terminal på CDG, lät som en väldigt hög siffra?

Tekniskt sett inte. De flesta byten sker nog inom T2, men T2 är uppdelat i satelliter A-G och avståndet mellan dessa kan få ARN T5F till T2 att framstå som närliggande gater. Att sedan skyltningen är kass i bästa fall och fransmän har en attityd som inte är av denna världen gör inte saken bättre.

men du "går miste" om en hel del upplevelser som många av oss här tvingas hantera.

Du ser det på fel sätt. Tänk hur mycket jag har kvar att uppleva ;)

Tekniskt sett inte. De flesta byten sker nog inom T2, men T2 är uppdelat i satelliter A-G och avståndet mellan dessa kan få ARN T5F till T2 att framstå som närliggande gater. Att sedan skyltningen är kass i bästa fall och fransmän har en attityd som inte är av denna världen gör inte saken bättre.

Usch! Ja det lät inte kul och deras attityd när man kommer och frågar något på Engelska har jag själv erfarenhet ifrån :D

... Usch! Ja det lät inte kul och deras attityd när man kommer och frågar något på Engelska har jag själv erfarenhet ifrån :D

Själv har jag bytt på andra stora flygplatser i Europa och upplevt precis det som nämns ovan, inklusive grinig personal ("vi fikar faktiskt" attityd i informationsdisken, bland annat) ... nu var det många år sedan dessa "upplevelser" så det är inte längre relevant ...
... kan nämna i sammanhanget att jag brukar försöka öppna på franska om jag behöver fråga någon, då brukar de så gott alltid svara artigt tillbaka och övergår omedelbart till engelska (!). När jag är i Frankrike, överhuvudtaget, får jag sällan öva på min knaggliga och allmänt dåliga franska. :)

Jag har endast en resa på CDG som krävt byte (SAS från Köpenhamn och sedan vidare med Thai) och jag har aldrig haft en smidigare och snabbare transfer faktiskt men en gång är ju ingen gång...

CDG som transfer flygplats lämnar en del att önska hålller jag med om. Har själv mardrömmar just gällande bagage transfer där...3 av tre försök. Bagaget alltid missat anslutningen...så jag undviker CDG för all transfer så länge andra alternativ finnes. Misstänkte det inte funkar bättre just nu med alla inställda flyg? Eller så är det kanske mindre folk i rörelse pga strejken.

Enligt Air Frances hemsida är strejken förlängd till den 30:e september. Flyger BCN - CDG på söndag och motsvarande flight är inställd både i dag och i morgon. Någon som har erfarenhet från AF-strejk? Bör jag förvänta mig någon hjälp eller ska jag på egen hand boka ny biljett med annat bolag?

Själv har jag bytt på andra stora flygplatser i Europa och upplevt precis det som nämns ovan, inklusive grinig personal ("vi fikar faktiskt" attityd i informationsdisken, bland annat) ... nu var det många år sedan dessa "upplevelser" så det är inte längre relevant ...
... kan nämna i sammanhanget att jag brukar försöka öppna på franska om jag behöver fråga någon, då brukar de så gott alltid svara artigt tillbaka och övergår omedelbart till engelska (!). När jag är i Frankrike, överhuvudtaget, får jag sällan öva på min knaggliga och allmänt dåliga franska. :)

Excuse-moi, parlez-vous suédois? brukar leda till god stämning, speciellt
när man får svaret - nej men jeg snakker dansk.

Enligt Air Frances hemsida är strejken förlängd till den 30:e september. Flyger BCN - CDG på söndag och motsvarande flight är inställd både i dag och i morgon. Någon som har erfarenhet från AF-strejk? Bör jag förvänta mig någon hjälp eller ska jag på egen hand boka ny biljett med annat bolag?

De brukar vara snabba och hjälpsamma. Har en liknande situation nu på fredag då jag ska till Berlin med en kompis. Igår lät det inte som om morgon flyget från Arlanda är inställt, men ska på deras inrådan tänker jag kolla idag (igår onsdag 18:00 skulle de veta med säkerhet vilka flyg som är drabbade på fredag, kunde ringt dem igårkväll om jag hade tid). Agenten kollade om vi kunde bokas om till motsvarande flyg via Amsterdam istället - men, alla flyg via Amsterdam är fulla, av naturliga skäl ... ombokning ska dock kunna gå att göras utan kostnad för resenären eller så kan man ta ut en voucher - enligt vad de skriver i meddelandet om strejken.

Råkade ut för en strejk (tror det var flygledare någonstans i Europa) för några år sedan då min hustru och jag skulle ha den helg i Paris - blev snabbt och smidigt ombokade till helgen efteråt utan extra kostnad eller så. Hotellet (Sofitel Fauboug) bokade också om oss trots en 'fully pre-paid non-refundable non-changeable'-reservation.

Råkade ut för en strejk (tror det var flygledare någonstans i Europa) för några år sedan då min hustru och jag skulle ha den helg i Paris - blev snabbt och smidigt ombokade till helgen efteråt utan extra kostnad eller så. Hotellet (Sofitel Fauboug) bokade också om oss trots en 'fully pre-paid non-refundable non-changeable'-reservation.
Ombokning alternativt full återbetalning vid strejk är självklart flygbolagets skyldighet oavsett om det var non-refundable, non-rebookable biljett eller inte.
Däremot räknas strejk som extraordinära omständigheter så har man inte någon rätt till ersättning från flygbolaget, enligt EG261/2004

EUR-Lex - 32004R0261 - SV
EU skrev:
(14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.

Toppen