Jönsson
Medlem
Multipla pushback är trasiga på CPH så det är kö för att få lämna bryggorna.Förseningar för inkommande på CPH även idag får sitta och vänta ombord på planet i AGP 1h10 min enligt kapten.
Multipla pushback är trasiga på CPH så det är kö för att få lämna bryggorna.Förseningar för inkommande på CPH även idag får sitta och vänta ombord på planet i AGP 1h10 min enligt kapten.
Angående ”strejkkassa” där de också ber folk swisha och stödja:
Pengarna går primärt till böter från Arbetsdomstolen och eventuella rättegångskostnader. Finns det pengar kvar i kassan efter det, så kan det täcka visst lönebortfall.
Så man uppmanar (läser man bloggen så känns det mer som ett tvång) folk att strejka och nämner bara i förbigående att de inte får någon lön..
Hur många är de som jobbar på SL Pendeln?De är ju inte fler än de kan prata ihop sig tänker jag så de vet vad det innebär att bryta mot fredsplikten.
Och det står ju längst nere att om du inte kan strejka så ta iaf inga extrapass.
Det verkar finnas ca 400 lokförare vid MTR Pendeltågen (https://jarnvagar.nu/kris-i-lokforarutbildningen/) och knappt 2000 anställda totalt sett (https://www.mtrnordic.se/verksamheter/pendeltagen/)Hur många är de som jobbar på SL Pendeln?
Inte helt lätt att prata ihop sig när man är 400 personer.Det verkar finnas ca 400 lokförare vid MTR Pendeltågen (https://jarnvagar.nu/kris-i-lokforarutbildningen/) och knappt 2000 anställda totalt sett (https://www.mtrnordic.se/verksamheter/pendeltagen/)
Vild strejk = ingen lön, utgör saklig grund för uppsägning (men det är brist på lokförare så vem vet om MTR vill göra sig av med dem) och risk för böter som fastställs i arbetsdomstolen. En fejkad sjukskrivning är heller inte riskfri.
Kanske för att strejkkommittén troligen är syndikalister och tycker att vissa uppoffringar hör till i revolutionens (eller åtminstone klasskampens) namn?En vild strejk är riskfylld, och jag tycker det är konstigt att de som arrangerar den inte riktigt informerar om de riskerna som finns.
Med tanke på att det är syndikalisterna så borde ju då lokförarna ge en del av sin lön till tågvärdarna framöver om regionen inte täcker det. Allt utifrån parollen ”allt åt alla”..Kanske för att strejkkommittén troligen är syndikalister och tycker att vissa uppoffringar hör till i revolutionens (eller åtminstone klasskampens) namn?
Vad jag förstår orsakas missnöjet av beslutet att avveckla tågvärdarna, så lokförarna blir ensamma ombord. Det är ett beslut som Region Stockholm har fattat. Så det är inte så lätt för arbetsgivaren MTR att ändra på, eftersom de framöver rimligen inte får betalt av SL/Region Stockholm för att ha tågvärdar. En vild strejk lär väl heller inte ändra på regionens beslut. Så något snabb upplösning av situationen är väl tyvärr inte att vänta.