Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Sicken idiot. Hoppas han får stå för de omkostnader som uppstår.

Eller så kanske säkerhetspersonalen inte behöver vara lika nervösa som en nordkoreansk gränsvakt. Nu försvarar jag inte honom, bara jag som tycker att vissa yrkesgrupper inte behöver ta sig själva på så stort allvar.
 
Eller så kanske säkerhetspersonalen inte behöver vara lika nervösa som en nordkoreansk gränsvakt. Nu försvarar jag inte honom, bara jag som tycker att vissa yrkesgrupper inte behöver ta sig själva på så stort allvar.
Jag tror tvärtom att det är bra att check-in personalen tog passageraren på allvar. Betänk om det hade varit tvärtom: passageraren talade sanning och personalen viftade bort det?
Framgången inom säkerhetsarbetet på flyget bygger på att man tar varje incident på allvar. De flesta varningslampor i cockpit skulle man kunna ignorera och det skulle ändå kunna gå att fortsätta flyga. Men kan tar varje varningsklocka på allvar och agerar enligt rutin. Därför har vi hög säkerhet inom flyget.
 
Jag tror tvärtom att det är bra att check-in personalen tog passageraren på allvar. Betänk om det hade varit tvärtom: passageraren talade sanning och personalen viftade bort det?
Framgången inom säkerhetsarbetet på flyget bygger på att man tar varje incident på allvar. De flesta varningslampor i cockpit skulle man kunna ignorera och det skulle ändå kunna gå att fortsätta flyga. Men kan tar varje varningsklocka på allvar och agerar enligt rutin. Därför har vi hög säkerhet inom flyget.

Visst ska man ta det på allvar. Gör extra noggrann kontroll av mannen och hans bagage, se till att han blir ordentligt förhörd. Men stänga en hel terminal för ett skämt? Men uttryckte han det allvarligt så ska man ju givetvis sätta in alla resurser.
 
Visst ska man ta det på allvar. Gör extra noggrann kontroll av mannen och hans bagage, se till att han blir ordentligt förhörd. Men stänga en hel terminal för ett skämt? Men uttryckte han det allvarligt så ska man ju givetvis sätta in alla resurser.
Netop: Man skal ikke skyde spurve med kanoner. Check ham lidt extra - sikkerhedsfolkene kan være meget provokerende og er måske indirekte skyld i episoden....??
 
Netop: Man skal ikke skyde spurve med kanoner. Check ham lidt extra - sikkerhedsfolkene kan være meget provokerende og er måske indirekte skyld i episoden....??
Man kan också göra som på Malagas flygplats, avgångshallen, maj 2001 (dvs pre 9/11 men den baskiska terrororganisationen ETA var då aktiv i Spanien). En väska står för sig själv bland bänkarna, blir lite mummel, vakterna föser iväg oss passagerare 20 meter bort. En polis utrustad med skyddsdräkt (tjocka byxor, kraftig väst med hög krage, hjälm) går fram till väskan och öppnar den. Ut plockar han underkläder, några pocketböcker. Rafsar ihop allt och för iväg väskan med innehåll. Avspärrningarna bryts. Allt tog 20 minuter.
Jag tror att de länder som har (haft) verklig terrorism vet vilken nivå de ska lägga arbetet på, medan länder som inte haft terrorism (eller, tja, en kapitalt misslyckat enstöring som lyckas spränga sig själv) tar i för Kung och fosterland.
 
Jag är helt klart kluvet till denna typ av problem. Damned if you do - damned if you don't... Ett sätt att stävja problemet är att säkerställa att de som gör denna typ av skämt också döms därefter samt att man möjliggör civila processer för att ta tillbaka förlorade pengar. Tyvärr ganska svårt att omsätta i praktiken. Men en utmaning tror jag är att man tar väldigt allvarligt på det från flygbolagens/flygplatsernas sida men inte lika allvarligt från myndigheternas.
 
Man kan också göra som på Malagas flygplats, avgångshallen, maj 2001 (dvs pre 9/11 men den baskiska terrororganisationen ETA var då aktiv i Spanien). En väska står för sig själv bland bänkarna, blir lite mummel, vakterna föser iväg oss passagerare 20 meter bort. En polis utrustad med skyddsdräkt (tjocka byxor, kraftig väst med hög krage, hjälm) går fram till väskan och öppnar den. Ut plockar han underkläder, några pocketböcker. Rafsar ihop allt och för iväg väskan med innehåll. Avspärrningarna bryts. Allt tog 20 minuter.
Jag tror att de länder som har (haft) verklig terrorism vet vilken nivå de ska lägga arbetet på, medan länder som inte haft terrorism (eller, tja, en kapitalt misslyckat enstöring som lyckas spränga sig själv) tar i för Kung och fosterland.

Låter snarare amatörmässigt, farligt och oansvarigt.
 
Det påstås finnas ett strejkhot samt övertidsförbud på Icelandair, men kan inte hitta något på deras egna sidor. Är det bara ett rykte?
 
Toppen