Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Set på Check-in.dk:
Strejke på Øresundstogene

Natten mellem søndag 1. juni og mandag 2. juni går det svenske togpersonale ombord på Øresundstogene i strejke. Strejken betyder, at der ikke kører Øresundstog over Øresundsbroen. Skånetrafikken vil indsætte busser mellem Malmø Hyllie og Københavns Lufthavn. DSB vil køre normalt med få ændringer men kun til Københavns Lufthavn. SJ tog kører sandsynligvis som normalt over broen.

DSB: Ændringer i tog-trafikken. Se om der er ændringer her.
Varsel om strejk på Öresundstågen - Skanetrafiken

Set på Check-in.dk:
Skånetrafikken vil indsætte busser mellem Malmø Hyllie og Københavns Lufthavn.

Är det inte DSB som kör de bussarna som det står i Svensk media? Att sätta in ersättningsbuss av ett bolag som är berörd av strejken ger nog skadestånd....

Många som blev slussade till bussar på CPH idag (18tiden) som skulle över till Sverige, tur bilen stod på parkeringen :cool:

Det verkar vara förseningar på nästan allt in och ut på Arlanda idag (och en hel del inställt). Har ett par kollegor som skulle till Stockholm och har blivit sittande på både OSL och CPH.

Det enda som står på deras site är "Pågående underhåll på Arlandas bansystem kan leda till förseningar".

Någon som vet om det är planerat underhåll (mitt på dagen en onsdag?), och i vilket fall som, vad det är som de faktiskt gör?

Jag nu är det ganska stora förseningar på Arlanda då de håller på med banarbete. En dryg timmes förseningar är normalt just nu.

Det enda som står på deras site är "Pågående underhåll på Arlandas bansystem kan leda till förseningar".

Någon som vet om det är planerat underhåll (mitt på dagen en onsdag?), och i vilket fall som, vad det är som de faktiskt gör?

Bana 1 är avstängd hela veckan om jag minns rätt. Det är inget konstigt att stänga av en bana en vecka för underhåll under sommaren.
Det som är fullständigt hål i huvudet är att stänga av banan i början av juni, som är en av de mest trafikintensiva perioderna på hela året. Det vanliga är annars att man tar det nån gång i mitten av juli, när antalet starter och landningar är betydligt lägre.

Swedavia har verkligen missbedömt konsekvenserna här.

Det som är fullständigt hål i huvudet är att stänga av banan i början av juni, som är en av de mest trafikintensiva perioderna på hela året. Det vanliga är annars att man tar det nån gång i mitten av juli, när antalet starter och landningar är betydligt lägre.

Swedavia har verkligen missbedömt konsekvenserna här.

Swedavia driver flygplatserna efter kommersiellt syfte numera (det känns så), därför är det inte så konstigt att de resonerar som nedan.
Folk stannar längre i terminalen = mer intäkter för affärerna = mer pengar till Swedavia?

Det funkade trots allt ganska smidigt att ta sig över Öresundsbron i morse.

1. Tåg från Nörreport till Kastrup
2. Buss från Kastrup till Hyllie
3. Pågatåg från Hyllie till Malmö C

Allt i allt 1,5h (mot 45 min i vanliga fall). Med tanke på att jag åkte kl. 5 så var det inte så mycket folk ute. Ska se hur det funkar ikväll.

Toppen