Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Det kan inte varit en speciellt nogrann kontroll av väskorna i tullfiltret? Slumpmässig koll eller bara för att du var första gästen för dagen tror du?

Jag tror att det var för att jag var första gästen för dagen och att jag ankom med flyget från Hong Kong (fast jag klev på i Vancouver). För när tullfiltret skickade bort mig till väskkontrollanten (kan man kalla de det?) hände följande:

Väskkontrollanten: Vart har du ankommit ifrån?
Jag: Vancouver, Canada.
Väskkontrollanten: Har du frukt, kött eller någon annan mat i väskan?
Jag: Nej
Väskkontrollanten: är du säker?
Jag: Ja
Väskkontrollanten: OK du kan gå dit (pekar mot uppackningsbordet)
Jag: *harklar till för att "väcka" personen som står där och ignorerar mig*
Väskkontrollanten: alltså du kan gå ut genom den dörren.

Klart!

Så nej, ingen vidare ingående kontroll. :D

Last edited:
Jag satte häromdagen ett nytt personligt rekord. Ja, kanske ett nytt BC.se rekord i snabbast och smidigast US Immigration... Jag och 23 andra i sällskapet passerade US immigrations på under 30 sekunder!!! Och ja det var en riktig immigration "kontroll".

Plats: The South Klondike hwy, Skagway, AK.

CBP killen - Where have you been?
Busschauffören - On a daytrip to Yukon
CBP killen - (böjer sig in genom rutan och frågar oss alla): did you all enjoy Yukon?
24 pax - YES!!!
CBP killen - Great! You can continue!

Inga fingeravtryck, inga stämplar i passen... Ingenting!

På vägen till Kanada så var den kanadensiska kontrollen lite mer rigorös. Där klev två CBSA tjejer ombord och tittade snabbt på var och ens pass innan vi fick passera.

Det var ännu roligare på den tiden vi hade mörkblå pass. Lämnade man fram dem uppochner, så antog de att man var amerikan och bara vinkade förbi en.

Jag tror att det var för att jag var första gästen för dagen och att jag ankom med flyget från Hong Kong (fast jag klev på i Vancouver). För när tullfiltret skickade bort mig till väskkontrollanten (kan man kalla de det?) hände följande:

Väskkontrollanten: Vart har du ankommit ifrån?
Jag: Vancouver, Canada.
Väskkontrollanten: Har du frukt, kött eller någon annan mat i väskan?
Jag: Nej
Väskkontrollanten: är du säker?
Jag: Ja
Väskkontrollanten: OK du kan gå dit (pekar mot uppackningsbordet)
Jag: *harklar till för att "väcka" personen som står där och ignorerar mig*
Väskkontrollanten: alltså du kan gå ut genom den dörren.

Klart!

Så nej, ingen vidare ingående kontroll. :D

Haha jag gjorde likadant, ställde mig frågande vid bordet och då skrek gubben THE DOOOR THEEE DOOOR :D

Toppen