Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Mycket tveksamt om det svenska belastningsregistret kontrolleras vid ESTA-ansökning. Finns någon tråd på detta forum där det diskuteras har jag för mig och en ganska (i sedvanlig stil) inflammerad tråd på ett stort svensktspråkigt forum som säger sig stå för "yttrandefrihet på riktigt". Slutsasten i bägge har jag för mig att ESTA-proceduren inte kollar upp detta...

Landar på ORD om 9h, avlägger rapport om familjevänligheten då :)
Det var en i det närmaste surrealistisk känsla på ORD igår. Landade, tog det lugnt med barnen och lät alla löpa gatlopp till immigration. Döm av min förvåning när det är TOMT när vi dyker upp. Vi gick fram direkt till ett bås och var igenom på fem minuter.
Idag får vi den stora äran att utvärdera security och TSA på terminal 1.

Hum...har funderat lite efter att ha läst den här tråden i ett par dagar. Det är kanske så att vi har haft lite mer problem med terror i Europa dom senaste åren än i USA och det kan ju bero på att kontrollerna på vem som reser in och ut är lite högre. Iaf jag uppfattar säkerhetskontrollerna med helkroppsscanning som högre i USA än här. Så kanske köandet är en konsekvens av vårt eget fel.

Säkert, men jag syftar mest på att dom faktiskt frågar folk vad dom ska göra i USA vid inresan etc.
Jaha. Den delen har inget med säkerhet att göra - det är bara till för att hindra att du ska flytta till USA eller jobba olagligt där, inget annat. Det finns nog många svenska som hamnat i mer eller mindre trubbel för att de råkat säga "work" (att arbeta/ta anställning i USA) istället för "business" (utföra uppdrag i sin tjänst i icke-amerikanskt bolag).

Jaha. Den delen har inget med säkerhet att göra - det är bara till för att hindra att du ska flytta till USA eller jobba olagligt där, inget annat. Det finns nog många svenska som hamnat i mer eller mindre trubbel för att de råkat säga "work" (att arbeta/ta anställning i USA) istället för "business" (utföra uppdrag i sin tjänst i icke-amerikanskt bolag).
Been there, done that. Men det löste sig efter lite diskussion med en "extrakontrollant".

Cedergren, Immigrationsprocessen i USA har faktiskt blivit mycket enklare på senare åren. Först kom ESTA, och vi blev av med I-94. Under senaste året har vi fått automaterna som jag tycker snabbare på rejält.

Det som verkar hända nu är mer en budget och kostnadsfråga där US Custom and Border Patrol (US CBP) verkar ha begränsade resurser.

Både US CBP och Transportation Security Agency (TSA) är en del av Department of Homeland Security.

Tror inte du och Agehall skall göra soppa på en spik. Blanda hellre inte ihop flöden är mitt tips (Immigration på inkommande med säkerhet på utresa). Två olika agencies med olika ansvarsområden.

Det jag läser är rena resursfrågor.. Slut i kassan...

Toppen