Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

LAX har alltid varit en sorgens kapitel i min erfarenhet. Senast tjatade jag mig fram efter 30min i kö. Newark på söndag blir spännande

Har jag förstått det här rätt: Om vi har varit i USA efter 2008 med nuvarande aktuella pass men med nytt ESTA så kan vi använda APC. Dessutom kan vi göra kioskproceduren gemensamt som familj eftersom vi är skrivna på samma adress.

Det vore en fröjd för vår sons sämsta gren är att vänta timmar i kö :)

(Ska till LAX i juni)

Har jag förstått det här rätt: Om vi har varit i USA efter 2008 med nuvarande aktuella pass men med nytt ESTA så kan vi använda APC. Dessutom kan vi göra kioskproceduren gemensamt som familj eftersom vi är skrivna på samma adress.

Det vore en fröjd för vår sons sämsta gren är att vänta timmar i kö :)

(Ska till LAX i juni)
Fanns det fortfarande 10års pass 2008? *avis*

I frågan samma pass men nytt esta brukar man få olika besked från de som står där. Det tyder på att det faktiskt går (för maskinerna gör samma varje gång), men man har garanterat inget att hämta i att argumentera för det med personalen. Får man en som säger nej så är det bara att ställa sig i kön även om man vet att det är fel..

Hur det funkar för familj vet jag inte, men det finns säkert någon annan som har provat :)

Fanns det fortfarande 10års pass 2008? *avis*

I frågan samma pass men nytt esta brukar man få olika besked från de som står där. Det tyder på att det faktiskt går (för maskinerna gör samma varje gång), men man har garanterat inget att hämta i att argumentera för det med personalen. Får man en som säger nej så är det bara att ställa sig i kön även om man vet att det är fel..

Hur det funkar för familj vet jag inte, men det finns säkert någon annan som har provat :)

Passen är från 2012. Läste på boarder controls hemsida att kravet var att man skulle varit i landet efter 2008 för att få använda APC :)

Kan man resa in i USA om man är straffad i Sverige eller måste man vänta till att "pricken" är borta från belastningsregistret?

Kan man resa in i USA om man är straffad i Sverige eller måste man vänta till att "pricken" är borta från belastningsregistret?
Tveksamt om du blir godkänd för ESTA om du söker, därför är det nog enklast att söka visum. Det är en lite dryg process men när du väl har visumet är det giltigt i 10 år.

Last edited:
Toppen