Senaste nytt

Tonton på fossilfri tur i Östeuropa

Tonton

Medlem
Lite beroende på vilken bil man väljer får man egna brandade laddare eller väldigt bra priser på flera olika laddare med Plugsurfing abonnemang gratis genom biltillverkaren… SEK 8,54 är rena ockerpriset, och vem på detta forum betalar listpris för någonting ;)?
Visa bifogad bild 132047 Visa bifogad bild 132048

Jag, tydligen. Skickar du dina kontouppgifter till mig? ;)

42E3E2D2-A065-4AC5-A484-405064F09E09.jpeg


Hur länge får man Plugsurfingabbonemanget med Polstjärnan? Det är väl 12/24 månader? Därefter så blir det också ockerpriser ifall man inte skaffar abonnemang, eller hur?

Sedan jag skaffade bilen så är laddningarna på denna resan första gångerna jag är utanför Teslas laddnätverk, när det kommer till snabbladdning.

För mig kostar det dyrt, även med Plugsurfing. Jag har dock Bonnet inför hemresan, som ska nyttjas för lite billig laddning på Ionity :cool:
 

ekf

Medlem
@Tonton Nu är det inte applicerbart mer än månaden ut, dvs idag och imorgon, men om du kör med Bonnet-appen så laddar du för cirka halva priset på Ionity. From augusti betydligt dyrare, men utifall att du behöver påfyllning med annat än Tesla-el på trippen…

Edit: Och där läste jag klart hela posten direkt ovanför min… :oops:
 

Tonton

Medlem
@Tonton Nu är det inte applicerbart mer än månaden ut, dvs idag och imorgon, men om du kör med Bonnet-appen så laddar du för cirka halva priset på Ionity. From augusti betydligt dyrare, men utifall att du behöver påfyllning med annat än Tesla-el på trippen…

Edit: Och där läste jag klart hela posten direkt ovanför min… :oops:

Jag och Brorsan har fyllt på med 50kWh vardera på Bonnet, och laddar därefter för 3,70 SEK/kWh tills månadsabbonemanget förnyas i slutet av Augusti. När vi är hemma ryker Bonnet långa vägar med nya prismodellen :)
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Jag, tydligen. Skickar du dina kontouppgifter till mig? ;)

Visa bifogad bild 132059

Hur länge får man Plugsurfingabbonemanget med Polstjärnan? Det är väl 12/24 månader? Därefter så blir det också ockerpriser ifall man inte skaffar abonnemang, eller hur?

Sedan jag skaffade bilen så är laddningarna på denna resan första gångerna jag är utanför Teslas laddnätverk, när det kommer till snabbladdning.

För mig kostar det dyrt, även med Plugsurfing. Jag har dock Bonnet inför hemresan, som ska nyttjas för lite billig laddning på Ionity :cool:
Polestar 2 – Plugsurfing och publika laddstationer | Polestar Sverige
 

Tonton

Medlem
Hemma, och full med energi, så fortsätter vi resan här på BC!

Dag 5 - Litauen och Polen

Vi vaknar på Hilton Garden inn I Vilnius, och käkar en lång och trevlig frukost. Vi alla tre noterar amerikanen i bordet bredvid som specialbeställer en Coca-cola till frukost. Konstaterar att vissa har andra frukostvanor än en själv. Hotellet, som öppnade 2019, var riktigt trevligt. Hit kan jag verkligen tänka mig återkomma när jag besöker Vilnius på riktigt någon gång.

De första dagarna har varit relativt korta körsträckor, det skulle dock ändras idag. Vi har en lång dag framför oss på cirka 100 mil. Med det sagt så sätter vi av söderut, och kör mot den Belarusiska gränsen i sydöstra Litauen.

Rent spontant kan man fråga sig, "Vad gör man mitt ingenstans, i närheten av Belarusiska gränsen i sydöstra Litauen? Det ska vi givetvis svara på.

IMG_7730.JPG

Jag älskar att hänga mellan benen på Lenin.

Vad vi besökte? Gruto Parkas såklart. Efter Litauens självständighet så började gamla sovjet-statyer och -monument att plockas bort, likt i andra förna sovjetstater. De placerades i stora förråd, och de planerades att förstöras ordentligt, tills dess att det Litauiska kulturministeriet kom på idén att starta en upphandling kring att starta upp ett museum för att minnas gamla sovjettiden.

En privatperson, som var beredd att investera sitt privata kapital i detta museum, vann upphandlingen, och 2001 så slog Gruto Parkas upp portarna! Man promenerar en 2km lång sträcka, och kikar på hundratals gamla sovjetinspirerande monument, vaktorn etc. I sann kapitalistanda så har de även skapat en liten minidjurpark på området för att locka fler besökare.

IMG_7739.JPG

Inte bara statyer och monument

Screenshot 2022-08-11 at 22.00.15.png

Många stoooora monument.


Screenshot 2022-08-11 at 22.00.28.png



IMG_0746.JPG


Screenshot 2022-08-11 at 22.00.38.png


Ett typiskt perfekt stopp på denna resan. Inget ställe värt att vara målet med resan, men definitivt värt en liten omväg när man är i svängarna! Ett trevligt museum ur det perspektivet att man promenerar en längre sträcka. Skönt att röra på sig, och inte bara sitta i en bil.

Med detta avklarat, så hoppade vi in i bilen, och satte bilens navigationssystem på att ta oss till nästa etappmål. Helt plötsligt befann vi oss mitt ute i skogen, på grusvägar med stoooora hål i sig. Någonting gick helt klart fel, men min pärla klarar det mesta, så tillslut var vi framme!

IMG_7747.JPG

Ut på tur, aldrig sur!

Nästa etappmål? Przewięź Lock.

Screenshot 2022-08-11 at 22.17.34.png

Polska slussar!

Betyg? 3/10. Fint? Absolut! Men är man uppväxt vid Bergs Slussar, så var inte detta något som jag tappade hakan av.

Lite bilder och en kort promenad för att återhämta oss från allt guppande på grusvägen, så var vi snart påväg igen! Klockan var 13, och vi hade cirka 10 timmar kvar på dagens bilkörning. Det var också nu det var dags för resans första motorvägskörning! Det hade vi hålla oss borta från förvånansvärt länge.

Strax innan midnatt så kom vi fram till dagens mål, Hampton Inn by Hilton i Oswiecim. Nytt och fräscht, men basic som Hampton brukar vara.

Det var läggdags direkt - för imorgon skall vi upp tidigt, för att göra resans kanske både mest intressanta och viktiga besök. Någon som har koll på vad planerna är?

Medans vi gick till sängs så såg vi även till att min pärla fick sällskap av sin svenska brorsa.

IMG_7761 2.jpg


Resväg

Screenshot 2022-08-11 at 22.54.45.png


Körsummering - Efter dag 5

  • Distans - 1900 km
  • Laddning - 429 kWh
  • Klimatpåverkan: 171 kgCO2eq
  • Laddtid: 4h08 min
  • Laddkostnad: 1 440 kr
  • Snittkostnad per kWh: 3,36 kr
  • Snittkostnad per mil: 7,58 kr
 

dino_81

Medlem
Er morgondag kommer väcka många känslor men också en övertygelse om att något sådant aldrig aldrig ska kunna inträffa igen.

Tips är att boka en guidad tur, vilken kanske t.o.m. är ett måste under sommarmånaderna.
 

KiMeister

Medlem
Er morgondag kommer väcka många känslor men också en övertygelse om att något sådant aldrig aldrig ska kunna inträffa igen.

Tips är att boka en guidad tur, vilken kanske t.o.m. är ett måste under sommarmånaderna.

Jag är mycket historie- och samhällsintresserad och ser mig själv som ganska ”härdad”. Trodde mig vara mentalt förberedd för besöket - men där gick jag in som en människa och ut som en annan. Oerhört omvälvande upplevelse.
 

Mr Basic

Medlem
Er morgondag kommer väcka många känslor men också en övertygelse om att något sådant aldrig aldrig ska kunna inträffa igen.

Jag är mycket historie- och samhällsintresserad och ser mig själv som ganska ”härdad”. Trodde mig vara mentalt förberedd för besöket - men där gick jag in som en människa och ut som en annan. Oerhört omvälvande upplevelse.
Kan bara instämma, ett av ”världens viktigaste turistmål”. Tog med styvbarnen dit (så fort båda fyllt 15 år).
 
Toppen