Senaste nytt

Tonton på fossilfri tur i Östeuropa

Tonton

Medlem
Dag 2 - Genom Estland

Vi anländer till Tallinn på morgonen kring klockan 10:00, och möts direkt av den Esniska polisen. De vill blåstesta oss. Pustar snabbt ut av att jag tog det mogna beslut att skippa fikat från 20L-dunken, tidigare på morgonen. Phew.

Dagens första stopp blir att ta oss till Røst för lite vettig frukost och kaffe. Utöver den goda Kyckling och persika-mackan(som jag åt upp innan jag hann ta en bild) så serverade det riktigt mumsiga bullar och kaffe. Hit bör ni gå under era framtida Tallinn-vistelser!

Rost 2.png

Røst kan sitt kaffe

Rost 1.png

Men ännu bättre kan de sina bullar! Riktigt mumma.


Välgödda och taggade så hoppar vi in i bilen. Vi hade gemensamt tagit beslutet att skippa Tallinn, och direkt röra oss söderut istället.

Efter cirka 1h körning så når vi fram till dagens andra stopp - Rummy Quarry!

Här har vi ett (tekniskt sett två) gammalt sovjetiskt fängelse och ett kalkbrott. Long story short så svämmade allting över, och delar av det gamla fängelset ligger nu under vattenytan.

Enligt dykarvänner så ska dykningen vara riktigt grym här. Många åker hit för att bada under dagen osv. Vi var däremot badkrukor och höll oss på torr mark!

Har man tillgång till bil och är badsugen, alternativet söker efter rolig familjeaktivitet, så är Rummu Quarry ett ställe jag rekommenderar!

Rummu 1.png

Här kan man se att mycket fortfarande finns kvar under vattenytan - det mesta i princip orört.

Rummu 2.png

Allting kvar i sin ursprungliga form, men omgjort till möjlighet för kafé osv.


Rummu 3.png

Länge sedan fängelset stängde nu, men de lämnade kvar all taggtråd osv.

Rummu 4.png

Det så kallade råtthålet.

Rummu 5.png

Undertecknad uppifrån kalkbrottets topp.

Därefter rullade vi vidare söderut, närmare bestämt till "The Venice of the Baltics". Även den gamla basen för de etniska svenskarna som tidigare bodde i Estland. Ni alla har givetvis koll på vilken ort vi tänker på, eller hur? Haapsalu, såklart.

Mycket små trähus, och ligger fint vid kusten. Men vattnet var inte dirket något fint. Mycket sjögräs etc. Vi tog en promenad längst vatten, och jag kände mest "hepp, mysigt, men inte bättre än Gränna eller Hjo.

Konstaterar att vi tog en för laget, och nu kan ticka av detta ställe. Inget som BCare behöver sukta efter att besöka.

Harps.png

Promenadstråket kring det tråkiga vattnet i Haapsalu.


Katten övervakar oss.png

Som tur är var katten fortfarande med som moralhöjande ikon, och vi tog avfärd mot nya orter.

VI fortsatte sedan resan mot vad som var dagens riktiga mål - Pärnu! Vilket även är ett av SAS nya sommardestinationer! Denna Estländska sommarpärla har jag kikat på sedan länge att besöka, så det var perfekt att få möjligheten nu.

Vi glider in sent på eftermiddagen till det förbokade hotellet - Estonia Medical Spa & Hotel. Hotellet kostade 1500kr natten, men med lite hotels.com-rabatter så slutade det på 1000kr. Om det kan har varit de sämsta 1000kr jag har spenderat senaste tiden? Absolut!

Hotellet är en gammal klassisk öststatshus, och förutom undertecknad och @Gustav Jonsson, så var det inte många under 70 år på hotellet, med undantag för några barnbarn. Om jag skulle summera hotellet? Det kändes som att besöka en palliativ avdelning för finska pensionärer.

Det osade sjukhuskorridorer över hela komplexet, och det var busslaster av finska pensionärer som åkt hit, kanske för en sista galej? Här satt de i de fina sofforna, spelade kort och drack jägershots långt in på natten. Även Koskenkorvan var medtagen.

Det är även första gången i mitt liv som jag har blivit uttvingad ur en hiss av pensionärer, och slutligen tvingades knata flera våningar. Ja, en sak är säkert, det var en upplevelse att bo på detta hotellet iaf.

Pärnuhotell.png

Vårt hotellrum första dörren i bakgrunden. Sofforna? Där pensionärerna krökade jäger och kosken långt in på morgonen!

Pärnu annars då? Jo, Pärnu har en riktigt fin strand och det finns vettiga hotell här. I matväg så valde vi att käka på Restaurang Raimond - som ligger i Pärnus finaste hotel (?), Hedon Spa & hotel. Detta skulle bli mitt hotellval ifall jag återkommer till Pärnu, utan att tveka.

Maten på Raimond? De erbjuder fyra olika 3-rättersmenyer. Inget välja och vraka själv. Maten levererade över förväntan, och det var definitivt prisvärt. Stark rek ifall man är i Pärnu.

Iofs så ansåg jag nog allting vara "bra" jämfört mot att hänga på vårt hotell/sjukvårdsavdelning.

Mat 1.png


mat 2.png


Mat 3.png


mat 4.png


I korthet - vill man iväg på en minisemester med sin partner, och Sopot och de andra polska destinationerna känns lite "gjorda" - då rekommenderar jag Pärnu!

Pärnu beach.png

Trevligt morgonpromenadsstråk i Pärnu!

Resväg

Resväg - dag 2.png


Körsummering - efter dag 2
  • Distans - 271 km
  • Laddning - 102 kWh
  • Klimatpåverkan: 53 kgCO2eq
  • Laddtid: 0h37min
  • Laddkostnad: 66kr
  • Snittkostnad per kWh: 0,65kr
  • Snittkostnad per mil: 2.49kr
Konstaterar i princip två saker kring laddning med elbil i Estland.
1. Landet är inte stort, och bilen drar väldigt lite på dessa 70-vägar
2. Det finns inte många laddare. Men de som finns är allt som oftast tillgängligt, pga avsaknad av elbilar.
 

Tonton

Medlem
Dag 3 - Genom Lettland

Efter en natt på den palliativ avdelningen för finska pensionärer, så har vi aldrig känt oss så levande - och vi rullar iväg på förmiddagen.

Vi fortsätter på den inslagna vägen och håller oss ifrån de stora vägarna.

Resan fortsätter söderut, och dagens första etappmål blir att besöka Lettlands "Schweiz", närmare sagt, Sigulda! En oerhört trevlig region att köra bil i, med vacker natur runtomkring. Och det är just naturen och miljön som gör att man åker hit, blandat med mycket historia i området. Det mesta kretsar kring utomhusaktiviteter här. Genast när vi ankom till Sigulda så sa vi "Attans, vi borde ha planerat för att spendera längre tid här" - lärdom för framtiden.

Vi käkade god mat, tog linbanan mellan Sigulda och Krimulda, njöt av att det fläktade lite i värmen, och sedan så kikade vi givetvis på ingen annan än Axel Oxenstierna ena sommarstuga! Vi hade inte tillräckligt med tid här, men en sak är garanterat. Hit kommer jag att komma tillbaka! på cirka 70km avstånd från Riga så är det en perfekt dagsutflykt, och mountainbikespåren verkade riktigt fina!

Screenshot 2022-07-28 at 22.48.21.png

Vi hoppade på linbanan!

Screenshot 2022-07-28 at 22.47.52.png

Från linbanan fick vi denna utsikten. Sigulda till höger, och Krimulda till vänster, och floden Gauja i mitten :)

Screenshot 2022-07-28 at 22.48.16.png

Undertecknad älskar att hänga vid Axel Oxenstiernas sommarstuga.

Klockan tickade på, och vi rörde oss mot Riga, och närmare bestämt Hilton Garden Inn Riga. Ett nytt och fräscht Hiltonhotell som ligger Gamla Stan.

Hotell i sig var trevligt och jag kan definitivt tänka mig återkomma - men det blev en besvikelse när det visade sig att de inte hade elbilsladdning, trots att de enligt Hilton ska ha detta. Deras svar kring detta? Det återkommer jag kring. Låt oss säga att jag inte riktigt är nöjd med det.

Riga då? Har tidigare inte varit i Lettland, och således inte i Riga. Vi tog en promenad i stan och hittade ett ställe att käka på. Någon gång får jag återkomma hit, för att faktiskt utforska landets huvudstad. Men denna resan handlar ju om att spendera så lite tid som möjligt på dessa klassiska "weekenddestinationer".

IMG_7615.jpg

Avslutar givetvis dagen med fika!

Resväg

Screenshot 2022-07-28 at 22.59.23.png


Körsummering - efter dag 3

  • Distans - 499 km
  • Laddning - 140 kWh
  • Klimatpåverkan: 67 kgCO2eq
  • Laddtid: 1h43min
  • Laddkostnad: 238kr
  • Snittkostnad per kWh: 1,77kr
  • Snittkostnad per mil: 4,77kr
 

Tonton

Medlem
Dag 4 - Lettland och Litauen

Medans vi börjar dagen med en lugn frukost på Hilton i Riga så var storebror Tonton ute och flög. Vettig som han är, så blev det Ryanair från Arlanda till Riga, där han skulle hoppa på resan i några dagar.

Image 2022-07-28 at 23.25 2.jpg

Familjen tonton!

Från gårdagens besök i "The Switzerland of the Baltics" (Sigulda) så gick dagens första etappmål till "The Versailles of Latvia", också känt som Rundāle Palace. Slottet är magnifikt på många sätt och det var en trevlig avstickare för att promenera runt och avnjuta vyerna. Rundāle Palace byggdes 1736, och arkitekten var Francesco Bartolomeo Rastrelli. För många andra är denna herren känd för att bland annat vara arkitekten bakom Vinterpalatset i St. Petersburg.

Screenshot 2022-07-29 at 23.58.26.png

Influencers in the making!

Screenshot 2022-07-29 at 23.58.21.png

Man vet att trädgården är stor när det behövs en karta för att hitta runt.

Screenshot 2022-07-29 at 23.55.18.png

Undertecknad älskar att hänga vid Lettlands Versailles!


Härifrån tog vi oss vidare över gränsen och in i Litauen, där vi siktade mot dagens andra etappstopp - en kulle ute på landsbygden i Norra Litauen. Vad hittar man där då? Jo, självfallet en liten kulle med 100 000+ kristna kors i olika storlekar. Hur och när denna kulle började fyllas på med kors är lite oklart, men troligen lades första korset på platsen efter kadettupproret (Ryssland VS Polen) 1831, och sedan dess har det bara fyllts på.

Hur var det då? Jo, det var skönt att röra på sig lite efter att ha suttit i bilen några timmar. Det var givetvis intressant att se en massa kors. Men skulle jag rekommendera det ställe till någon? Nja. Är man i området, eller "Typ" har vägarna förbi, absolut! Värt en kortare avstickare. Men det är inte värt mycket mer än så.

Screenshot 2022-07-29 at 23.54.39.png

Kors.

Screenshot 2022-07-29 at 23.54.33.png

Mer kors.

Screenshot 2022-07-29 at 23.55.35.png

Ännu mer kors.

Screenshot 2022-07-29 at 23.55.29.png

Lite mer kors.

Ifrån Hill of Crosses så satte vi av österut. Här fick vi erfara resans enda upplevelse av Ladd- och Räckviddsångest. Enligt Google maps så skulle det finnas en Ionity laddare vid en bensinmack. Vi ankom med cirka 9% batteri (Vilket inte är några konstigheter), men det visade sig att det inte fanns några laddare där. Google visade fel. Närmaste laddare var istället på andra sidan närmsta staden, och det var en relativt lång sträcka dit. Men vi rullade på, och kom fram med 2% batteri.

Har själv kört ner bilen till både 1% och 0% flera gånger, och det är inga konstigheter. Men det är absolut lite mer nervigt att nå sådana låga nivåer i ett land som Litauen, snarare än exempelvis Sverige.

Men bilen fick sin efterlängtade mat, och vi passade på att köpa lite dricka och glass. 25 min senare så hade bilen 75% laddning, och vi var redo att dra vidare! Tyvärr så tar Ionity ut ockerpriser, när man inte har något abonnemang med dem, så det gick på 8.54 SEK/kWh på denna laddning. Min absolut dyraste laddning, någonsin.

Screenshot 2022-07-29 at 23.54.26.png

Food for the baby!

Mätta och belåtna, så dra vi och MuskElbilen vidare österut mot dagens tredje etappmål. I nordöstra Litauen hittar vi "Treetop walking path" - helt enkelt en gångbana byggd 34 meter upp i luften, där man kan gå en kortare sträcka i höjd med trädtopparna, och njuta av utsikten som det innebär. Idén är bra, och utsikten var riktigt härlig, men den hade gärna fått vara längre! Personligen tyckte jag att den var alldeles för kort.

Screenshot 2022-07-29 at 23.54.19.png

Trapphuset för att ta oss upp till gångbanan!

Screenshot 2022-07-29 at 23.55.23.png

Tonton och storebror Tonton njuter av skogsutsikten!

När vi kände att det var färdigspejat över de Litauiska skogarna, så hoppade vi in i bilen och bad på Hilton Garden Inn Villnius. Käk och sömn väntade - för morgondagen skulle bli längst dagen på resan so far.

Screenshot 2022-07-29 at 23.54.10.png

Vårt resesällskap, katten, har fortfarande inte rymt, utan agerar fortsatt stöd i bilkörningen!

Hilton Garden Inn Vilnius hade, likt Hilton Garden Inn Riga marknadsförde (Men inte hade), elbilsladdning i garaget. Perfekt att koppla in och sedermera vakna till en fulladdad bil.

Resväg
Screenshot 2022-07-30 at 00.04.48.png


Körsummering - Efter dag 4
  • Distans - 999 km
  • Laddning - 266 kWh
  • Klimatpåverkan: 81 kgCO2eq
  • Laddtid: 2h28min
  • Laddkostnad: 940kr
  • Snittkostnad per kWh: 3,53kr
  • Snittkostnad per mil: 9,51kr
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Dag 4 - Lettland och Litauen

Medans vi börjar dagen med en lugn frukost på Hilton i Riga så var storebror Tonton ute och flög. Vettig som han är, så blev det Ryanair från Arlanda till Riga, där han skulle hoppa på resan i några dagar.

Visa bifogad bild 132046
Familjen tonton!

Från gårdagens besök i "The Switzerland of the Baltics" (Sigulda) så gick dagens första etappmål till "The Versailles of Latvia", också känt som Rundāle Palace. Slottet är magnifikt på många sätt och det var en trevlig avstickare för att promenera runt och avnjuta vyerna. Rundāle Palace byggdes 1736, och arkitekten var Francesco Bartolomeo Rastrelli. För många andra är denna herren känd för att bland annat vara arkitekten bakom Vinterpalatset i St. Petersburg.

Visa bifogad bild 132043
Influencers in the making!

Visa bifogad bild 132042
Man vet att trädgården är stor när det behövs en karta för att hitta runt.

Visa bifogad bild 132038
Undertecknad älskar att hänga vid Lettlands Versailles!


Härifrån tog vi oss vidare över gränsen och in i Litauen, där vi siktade mot dagens andra etappstopp - en kulle ute på landsbygden i Norra Litauen. Vad hittar man där då? Jo, självfallet en liten kulle med 100 000+ kristna kors i olika storlekar. Hur och när denna kulle började fyllas på med kors är lite oklart, men troligen lades första korset på platsen efter kadettupproret (Ryssland VS Polen) 1831, och sedan dess har det bara fyllts på.

Hur var det då? Jo, det var skönt att röra på sig lite efter att ha suttit i bilen några timmar. Det var givetvis intressant att se en massa kors. Men skulle jag rekommendera det ställe till någon? Nja. Är man i området, eller "Typ" har vägarna förbi, absolut! Värt en kortare avstickare. Men det är inte värt mycket mer än så.

Visa bifogad bild 132037
Kors.

Visa bifogad bild 132036
Mer kors.

Visa bifogad bild 132041
Ännu mer kors.

Visa bifogad bild 132040
Lite mer kors.

Ifrån Hill of Crosses så satte vi av österut. Här fick vi erfara resans enda upplevelse av Ladd- och Räckviddsångest. Enligt Google maps så skulle det finnas en Ionity laddare vid en bensinmack. Vi ankom med cirka 9% batteri (Vilket inte är några konstigheter), men det visade sig att det inte fanns några laddare där. Google visade fel. Närmaste laddare var istället på andra sidan närmsta staden, och det var en relativt lång sträcka dit. Men vi rullade på, och kom fram med 2% batteri.

Har själv kört ner bilen till både 1% och 0% flera gånger, och det är inga konstigheter. Men det är absolut lite mer nervigt att nå sådana låga nivåer i ett land som Litauen, snarare än exempelvis Sverige.

Men bilen fick sin efterlängtade mat, och vi passade på att köpa lite dricka och glass. 25 min senare så hade bilen 75% laddning, och vi var redo att dra vidare! Tyvärr så tar Ionity ut ockerpriser, när man inte har något abonnemang med dem, så det gick på 8.54 SEK/kWh på denna laddning. Min absolut dyraste laddning, någonsin.

Visa bifogad bild 132035
Food for the baby!

Mätta och belåtna, så dra vi och MuskElbilen vidare österut mot dagens tredje etappmål. I nordöstra Litauen hittar vi "Treetop walking path" - helt enkelt en gångbana byggd 34 meter upp i luften, där man kan gå en kortare sträcka i höjd med trädtopparna, och njuta av utsikten som det innebär. Idén är bra, och utsikten var riktigt härlig, men den hade gärna fått vara längre! Personligen tyckte jag att den var alldeles för kort.

Visa bifogad bild 132034
Trapphuset för att ta oss upp till gångbanan!

Visa bifogad bild 132039
Tonton och storebror Tonton njuter av skogsutsikten!

När vi kände att det var färdigspejat över de Litauiska skogarna, så hoppade vi in i bilen och bad på Hilton Garden Inn Villnius. Käk och sömn väntade - för morgondagen skulle bli längst dagen på resan so far.

Visa bifogad bild 132033
Vårt resesällskap, katten, har fortfarande inte rymt, utan agerar fortsatt stöd i bilkörningen!

Hilton Garden Inn Vilnius hade, likt Hilton Garden Inn Riga marknadsförde (Men inte hade), elbilsladdning i garaget. Perfekt att koppla in och sedermera vakna till en fulladdad bil.

Resväg
Visa bifogad bild 132044

Körsummering - Efter dag 4
  • Distans - 999 km
  • Laddning - 266 kWh
  • Klimatpåverkan: 81 kgCO2eq
  • Laddtid: 2h28min
  • Laddkostnad: 940kr
  • Snittkostnad per kWh: 3,53kr
  • Snittkostnad per mil: 9,51kr
Lite beroende på vilken bil man väljer får man egna brandade laddare eller väldigt bra priser på flera olika laddare med Plugsurfing abonnemang gratis genom biltillverkaren… SEK 8,54 är rena ockerpriset, och vem på detta forum betalar listpris för någonting ;)?
B87F9A0D-78A9-49C4-B806-E6F23E3E2D7E.jpeg
B8377B86-BBB1-4D82-B777-849A128DCF48.jpeg
 
Toppen