Senaste nytt

Tokyo med 45 timmar First och 13 timmar First Class Terminal

Med lite begränsad matbudget när man besöker Tokyo, vilken av restaurangerna ovan skulle du rekommendera mest?

Rent generellt så har alla restauranger betydligt bättre priser under lunch. På både Crown och Kanesaka får man en lunchmeny för 500 kr. Dryck tillkommer förstås.

Jag såg även att Kobe Beef 511 hade bra lunchpriser med rätter från ca 150 kr.

Är man sushifan så skulle jag gå till Kanesaka på lunch.
Kobe Beef 511-lunch om man gillar Kobebiff.

Crown och Amber Palace var förstås fantastiska men kinesiskt och franskt kan man ju äta på många ställen :)

Asiana OZ222 Seoul – New York JFK

Vaknade tidigt och tog bussen kl 07 till flygplatsen. Snabb incheckning och eskort genom security upp till loungen.

IMG_1261.JPG

Incheckning

IMG_1262.JPG

Eskort till loungen

IMG_1263.JPG

På väg till loungen som ligger en trappa upp

IMG_1264.JPG

Ingången till loungen

Loungen kan användas av såväl förstaklassresenärer med Asiana och andra Star Alliancebolag men även som Star Gold har man access.

Loungen är relativt stor och rymlig och har soffor, arbetsplatser, duschrum och en stor TV. Bra matutbud med kalla och varma rätter som kompletteras med ett brett dryckesutbud. Det är inga problem med att äta sig mätt innan flighten men eftersom jag var på väg att boarda en flight på över 13 timmar så tog jag bara lite snacks :)

IMG_1265.JPG

Arbetsutrymme i loungen

IMG_1266.JPG

Stolar och soffor

IMG_1267.JPG

Vy mot flygplanen, dock inte helt klar sikt ut.

IMG_1268.JPG

IMG_1270.JPG

På väg till buffén

IMG_1271.JPG

Buffén

IMG_1272.JPG

Mer mat

IMG_1273.JPG

Ännu mer mat

IMG_1274.JPG

Dryck

IMG_1275.JPG

Dumplings

IMG_1276.JPG

Lasagne

IMG_1277.JPG

Mmmm...Champagne. Gott!

IMG_1278.JPG

Lite frukost innan boarding

IMG_1279.JPG

Kollade lite på LPGA-touren innan boarding. Kul att se Anna Nordqvist vinna.

Efter en stund var det dags att gå till planet.

IMG_1281.JPG

Mitt hem de nästa 14 timmarna.

Kabinen på Asianas A380 är i 1-2-1 konfiguration i tre rader med totalt 12 platser i förstaklass. Det positiva är att varja plats har dörrar som kan stängas för maximal avskildhet. Däremot tycker jag att stolen i sängläge ”vickade” lite och kändes lite ostabil. Vi var bara sex person i kabinen så jag gick till platsen bakom mig men det var samma sak på den.

IMG_1282.JPG

Stolen

IMG_1283.JPG

Kabinen

IMG_1284.JPG

1-2-1 konfiguartion i 3 rader

IMG_1285.JPG

Som ni kan se ingenstans att lägga handbaggage. Men det fanns gott om utrymme framför kabinen i särskilda skåp som flygvärdinnorna visade

IMG_1286.JPG

Dörren på säte 1K är halvt stängd. Det gick att helt stänga in sig som i en liten egen privat minikabin.

En annan sak som var lite farlig var att när man sätter stolen i loungeläge så åker den fram en bra bit och lämnar ett stort utrymme öppet bakom stolen som det är lätt att tappa ner en telegon eller iPad i. Och kör man sedan upp stolen (om man t.ex. inte sett att något åkt ner) kan man lätt förstöra det man tappat.

IMG_1335.JPG

Tappa inget här :(

Flighten är enligt tidtabell 13:15 men den här flighten skulle visa sig bli 13:45 pga hård motvind. Vi kom dock iväg tidigt och kom senare att landa endast 10 minuter sent.

IMG_1289.JPG

Lång flight

IMG_1287.JPG

Neccesär

När det gäller mat och dryck så har Asiana (likt Ana) ett västerländsk och en Österländsk meny som är väldigt omfattande. Jag tog den västerländska. På dryckessidan så finns det relativt mycket att välja på även om jag tycker att ANA var snäppet bättre.

IMG_1290.jpg

Western menu

IMG_1291.JPG

Korean menu

IMG_1292.JPG

Frukostmenyn

IMG_1293.JPG

Småplock

IMG_1294.jpg

Kul med en svensk som gett råd om vinerna

IMG_1295.JPG

Dryckesmenyn

IMG_1303.jpg

Körde denna Champagnen

IMG_1304.jpg

Alternativ som jag dock inte drack på flyget. Hade fått tillräckligt under loungen i Tokyo :)

IMG_1306.JPG

Vin

IMG_1305.JPG

Mer vin

IMG_1308.JPG

Ännu mer vin

IMG_1309.JPG

Ännu mer vin

IMG_1310.JPG

Mer dryck

Jag började med lunch direkt efter takeoff.

IMG_1311.JPG

Amouse bouche

IMG_1312.JPG

Lunchsetup

IMG_1313.JPG

Kaviarservering

IMG_1314.JPG

Jatack

IMG_1315.JPG

Gott

IMG_1316.JPG

Tackar som frågar

IMG_1317.JPG

Pilgrimsmusslor

IMG_1318.JPG

Lite vid Bordeaux till musslorna

IMG_1319.JPG

Dags att rensa smaklökarna

IMG_1320.JPG

Körde kyckling till varmrätt

IMG_1321.JPG

Helt ok vin, kanske lite kraftigt till kyckling men det var ju en del svartpapper till kycklingen så kombon blev bra

IMG_1323.JPG

Frukt och ost

IMG_1325.JPG

Lite Bordeaux till det

IMG_1326.JPG

Dessert - ja tack!

Efter lunchen såg jag en film. Tog en kaffe och cognac och såg en film till.

IMG_1329.JPG

Kände mig sedan lite trött så jag somnade och sov fyra timmar. Vaknade med lite mer än fyra timmar kvar och beställde in lite frukost.

IMG_1327.JPG

Bra bit på väg

IMG_1330.JPG

Frukostsetup med frukt

IMG_1331.JPG

God baguetta med sylt och cream cheese

Kollade en film till innan det var dags för inflygning mot JFK. Landade som sagt tio minuter sent men eftersom jag hade sex timmar innan nästa flyg var det inga problem.

Fick en liten present vid landning. En väska som kan vikas ihop till litet format

IMG_1332.JPG

IMG_1334.JPG

Kompis från South African vid sidan

IMG_1336.JPG

Snö i New York

Sammanfattningsvis tycker jag att det var en mycket bra flygning. Den privata känslan gör att jag håller kabinen ett snäpp över ANA även om skillnaden är hårfin.

Med sex personer i förstaklass och tre flygvärdinnor var det alltid bra attention och servicenivån var väldigt bra.

Åker gärna med Asiana igen; åtminstone A380 förstaklass :)

Nu har jag gjort 37 av 45 timmar förstaklass och 5 timmar i FCT.

bild2.png

Nästa etapp
Lufthansa LH401 New York-Frankfurt

Toppen