Asiana OZ222 Seoul – New York JFK
Vaknade tidigt och tog bussen kl 07 till flygplatsen. Snabb incheckning och eskort genom security upp till loungen.
Incheckning
Eskort till loungen
På väg till loungen som ligger en trappa upp
Ingången till loungen
Loungen kan användas av såväl förstaklassresenärer med Asiana och andra Star Alliancebolag men även som Star Gold har man access.
Loungen är relativt stor och rymlig och har soffor, arbetsplatser, duschrum och en stor TV. Bra matutbud med kalla och varma rätter som kompletteras med ett brett dryckesutbud. Det är inga problem med att äta sig mätt innan flighten men eftersom jag var på väg att boarda en flight på över 13 timmar så tog jag bara lite snacks
Arbetsutrymme i loungen
Stolar och soffor
Vy mot flygplanen, dock inte helt klar sikt ut.
På väg till buffén
Buffén
Mer mat
Ännu mer mat
Dryck
Dumplings
Lasagne
Mmmm...Champagne. Gott!
Lite frukost innan boarding
Kollade lite på LPGA-touren innan boarding. Kul att se Anna Nordqvist vinna.
Efter en stund var det dags att gå till planet.
Mitt hem de nästa 14 timmarna.
Kabinen på Asianas A380 är i 1-2-1 konfiguration i tre rader med totalt 12 platser i förstaklass. Det positiva är att varja plats har dörrar som kan stängas för maximal avskildhet. Däremot tycker jag att stolen i sängläge ”vickade” lite och kändes lite ostabil. Vi var bara sex person i kabinen så jag gick till platsen bakom mig men det var samma sak på den.
Stolen
Kabinen
1-2-1 konfiguartion i 3 rader
Som ni kan se ingenstans att lägga handbaggage. Men det fanns gott om utrymme framför kabinen i särskilda skåp som flygvärdinnorna visade
Dörren på säte 1K är halvt stängd. Det gick att helt stänga in sig som i en liten egen privat minikabin.
En annan sak som var lite farlig var att när man sätter stolen i loungeläge så åker den fram en bra bit och lämnar ett stort utrymme öppet bakom stolen som det är lätt att tappa ner en telegon eller iPad i. Och kör man sedan upp stolen (om man t.ex. inte sett att något åkt ner) kan man lätt förstöra det man tappat.
Tappa inget här
Flighten är enligt tidtabell 13:15 men den här flighten skulle visa sig bli 13:45 pga hård motvind. Vi kom dock iväg tidigt och kom senare att landa endast 10 minuter sent.
Lång flight
Neccesär
När det gäller mat och dryck så har Asiana (likt Ana) ett västerländsk och en Österländsk meny som är väldigt omfattande. Jag tog den västerländska. På dryckessidan så finns det relativt mycket att välja på även om jag tycker att ANA var snäppet bättre.
Western menu
Korean menu
Frukostmenyn
Småplock
Kul med en svensk som gett råd om vinerna
Dryckesmenyn
Körde denna Champagnen
Alternativ som jag dock inte drack på flyget. Hade fått tillräckligt under loungen i Tokyo
Vin
Mer vin
Ännu mer vin
Ännu mer vin
Mer dryck
Jag började med lunch direkt efter takeoff.
Amouse bouche
Lunchsetup
Kaviarservering
Jatack
Gott
Tackar som frågar
Pilgrimsmusslor
Lite vid Bordeaux till musslorna
Dags att rensa smaklökarna
Körde kyckling till varmrätt
Helt ok vin, kanske lite kraftigt till kyckling men det var ju en del svartpapper till kycklingen så kombon blev bra
Frukt och ost
Lite Bordeaux till det
Dessert - ja tack!
Efter lunchen såg jag en film. Tog en kaffe och cognac och såg en film till.
Kände mig sedan lite trött så jag somnade och sov fyra timmar. Vaknade med lite mer än fyra timmar kvar och beställde in lite frukost.
Bra bit på väg
Frukostsetup med frukt
God baguetta med sylt och cream cheese
Kollade en film till innan det var dags för inflygning mot JFK. Landade som sagt tio minuter sent men eftersom jag hade sex timmar innan nästa flyg var det inga problem.
Fick en liten present vid landning. En väska som kan vikas ihop till litet format
Kompis från South African vid sidan
Snö i New York
Sammanfattningsvis tycker jag att det var en mycket bra flygning. Den privata känslan gör att jag håller kabinen ett snäpp över ANA även om skillnaden är hårfin.
Med sex personer i förstaklass och tre flygvärdinnor var det alltid bra attention och servicenivån var väldigt bra.
Åker gärna med Asiana igen; åtminstone A380 förstaklass
Nu har jag gjort 37 av 45 timmar förstaklass och 5 timmar i FCT.
Nästa etapp
Lufthansa LH401 New York-Frankfurt