Senaste nytt

Tokyo med 45 timmar First och 13 timmar First Class Terminal

Palace Hotel
Nu har jag precis lämnat Palace Hotel efter 4 fantastiska dagar. Vilket hotell!

Jag har ju under ca 15 år bott i snitt 100 nätter per år på hotell på många bra ställen men Palace hoppar lätt in på min topp 3. Men mer om hotellet och bilder längre ned.

Hoppade av Narita Express på Tokyo station och såg hotellet direkt efter att ha kommit ut från stationen. Lite trist väder just den här eftermiddagen tyvärr men prognoen visade på 15 grader och sol de övriga dagarna.

Jag checkade in i loungen eftersom vi hade bokat rum med tillgång till denna. Ett genidrag skulle det visa sig. Rummet var väldigt rymligt med en trevlig vy mot kejsarens park.

Efter en snabb dusch gick jag upp till loungen där en av de tre andra resenärerna redan satt. De två andra var på ingång någon timme senare.

Som brukligt var det happy hour (mellan 1730-2000). Väldigt brett utbud av varma och kalla smårätter. Öl, vin, champagne och även starkare drycker.

Vi åt även frukostarna här. Också väldigt bra bredd och kvalité på den.

1.JPG

Hotellet (till vänster). På högra sidan ser man Palace building som innehåller kontor och även en tunnelbanestation.

2.JPG

Hotellet en av de andra dagarna då vädret var bätre.

3.JPG

Och en gång till

4.JPG

Vårt rum på 16:e våningen.

5.JPG

Badrummet med både dusch och badkar med vy mot parken.

6.JPG

Skrivbord

7.JPG

Sängar och en walk in closet.

8.JPG

Vyn från rummet (sorry för dålig bild)

9.JPG

Happy hour i loungen

10.JPG

Ost

11.JPG

Lite öl

12.JPG

Vin

13.JPG

Champagne

14.JPG

Skönt med ett glas Champagne

15.JPG

Sedan lite rött

Dagen efterråt var det dags att testa gymet. Som allt annat på hotellet höll även det hög klass. Gratis Evian under träningen. Väldigt rymligt med många maskiner och aldrig någon väntetid under de dagar vi var där.

19.jpg

Entrén till gymet

20.jpg

Utsikt från gymet

21.jpg

Bra att bränna lite kalorier

16.JPG

Del av frukostutbudet i loungen

17.JPG

Mer frukost.

18.JPG

Ännu mer. De gjorde naturligtvis omeletter, pannkakor, våfflor och olika typer av ägg på beställning.

Som jag skrev inledningsvis - detta är ett riktigt bra hotell. Vi hade först tänkt bo på Mandarin Oriental men den anlitade resebyrån sa att "Mandarin är ju alltid väldigt bra men just i Tokyo skulle jag ändå rekommendera Palace"

Jag kan inte annat än hålla med :)

Nog om hotellet, nu blir det lite mat (och lite vin).

Nästa etapp
Mat och vin

Vad betalade du för Palace?
Vid en snabb sökning fick jag det facila priset 9000 kr per natt på Club floor.
Hamnar därmed precis utanför min hotellbudget

Mat (och vin)

Handlar mest om mat och vin i detta inlägg så ni som inte är intresserade kan skippa till nästa inlägg (som kommer strax)
Vi hade sju mattillfällen under resan och hade redan när vi kom fem bokningar:

Sushi Kanesaka på hotellet
Kobe Beef Kaiseki 511
Amber Palace på hotellet
Crown på hotellet
New York Grill and Bar på Park Hyatt

Sushi Kanesaka
Som jag nämnde ovan så ligger denna restaurang i hotellet. Det är en liten sushirestaurang med 20 platser. Tyvärr var de lite kinkiga på att ta bilder så det blev bara en bild på champagnen vi drack.

Maten höll väldigt hög kvalité och kan varmt rekommenderas om man gillar sin sushi. Huvudkocken (heter det så) har en stjärna på sin andra restaurang i Tokyo men just den här är inte med i Guide Rouge med en stjärna.

Kvällens höjdpunkt blev när vi hade öppnat kvällens tredje flaska champagne och kocken frågade om vi tyckte om den varpå vi frågade om vi fick bjuda på ett glas. Det ville han gärna. Varpå han tog glaset och shotade det på mindre än en sekund

IMG_1082.JPG

Vi körde Champagne rätt igenom.

Grand Kitchen
Dagen efter åt vi lunch i hotellets lobby. Vi körde dagens meny som bestod av löksoppa, havsaborre och glass med en fruktbakelse till avslutning.

Väldigt gott även om den bleknade lite med mycket annat vi åt under resan.

IMG_1115.JPG

Havsaborre

IMG_1116.JPG

Efterrätten

IMG_1113.JPG

Vi körde vitt vin rätt igenom

Kobe Beef Kaiseki 511
Den här restaurangen ligger högt på Tripadvisor över Kobe-restauranger. Själva läget är några minuter från Akasaka tunnelbanestation.

Även här körde vi en set menu som bestod av en blandning av amouse bouche bestående av grönsaker med pilgrimsmussla. Det följdes sedan av fyra smårätter (en annan typ av mussla, tonfisksallad, fiskfilé och en lite sötare tofuliknande rätt).

IMG_1124.JPG

Första rätten: pilgrimsmussla

IMG_1125.JPG

Andra rätten

Rätt tre var en kokt kobebiff i soppa. Den följdes av en Kobecroquette i grillade bananskal (detta var dock bara dekoration). Efter det fick vi ytterligare en variant på Kobebiff med en soppa och grönsaker följt av sushi.

IMG_1126.JPG

Rätt tre

IMG_1128.JPG

Kobecroquette

IMG_1129.JPG

Mer Kobebiff

IMG_1131.JPG

Sushi

Sedan kom då det vi egentligen hade kommit för; grillad Kobebiff. Den var helt suverän och något av det bästa jag ätit.

IMG_1130.JPG

Grillad Kobebiff

IMG_1133.JPG

Lite efterrätt

3CFAFDFB-A590-422C-A8E9-35DDE49E8115.jpg

Kvällens två röda viner

Restaurangen har en väldigt bra vinlista med mycket franska och amerikanska viner. Kan varmt rekommendera den. Runt restaurangen i området finns sedan många trevliga barer. Vi landade på en bar som heter Luther's Bar som spelade klassiska vinylskivor.

Amber Palace
Detta är en kinesisk restaurang med en stjärna som ligger på hotellets 5:e våning.
Även här körde vi en meny med nio rätter. Allt var förstås mycket gott. Även här fanns en gedigen vinlista.

IMG_1140.JPG

Första rätten - mest sidfläsk

IMG_1141.JPG

Dim sum och vårrulle

IMG_1142.JPG

Ankan presenteras

IMG_1143.JPG

Pekinganka

IMG_1144.JPG

Ytterligare lite anka

IMG_1146.JPG

Soppa

IMG_1147.JPG

Suckling pig

IMG_1148.JPG

Lite grönt

IMG_1149.JPG

Kolhydrater

IMG_1150.JPG

Efterrätten

IMG_1145.JPG

Vi körde denna Champagne rätt igenom måltiden

Crown
Crown är en franskinspirerad restaurang med mycket hög kvalité. Är osäker på om den har en stjärna men av maten och servicen att döma borde den ha det.

Vi körde en niorättersmeny med fyra olika viner.

Låter bilderna tala för sig själva.

IMG_1166.JPG

Öppen spis

IMG_1160.JPG

Amouse bouche

IMG_1163.JPG

Lite förrätter

IMG_1165.JPG

Potatispuré med caviar

IMG_1169.JPG

Sötpotatis med räkflan

IMG_1170.JPG

Hummer

IMG_1171.JPG

Kött

IMG_1174.JPG

Osttallrik

IMG_1176.JPG

Första efterrätten

IMG_1177.JPG

Andra efterrätten

IMG_1179.JPG

Kaffe

IMG_1175.JPG

Kvällens viner

New York Grill and Bar
Sista kvällen åkte vi till Park Hyatt som ju väl är mest känt för Lost in Translation som till stor del utspelades där.

Restaurangen med tillhörande bar ligger på 52:a våningen vilket gör att man får en fantastisk utsikt över Tokyo. Vi var som sagt där på kvällen men på dagtid borde man ha en väldigt bra utsikt över Mt Fuji.

IMG_1199.JPG

Utsikt från 52:a våningen

IMG_1200.JPG

Restaurangen

Vi tog in var sin förrätt och varmrätt. Baliklax till förrätt och en Kobebiff till varmrätt. Bra kvalité på maten men den nådde kanske inte riktigt upp till de andra restaurangerna vi hade testat.

IMG_1204.JPG

Baliklax

IMG_1205.JPG

Kobebiff

IMG_1201.JPG

Kvällens Champagne

En sak som var lite störande var att baren och restaurangen ligger utan avskiljningsvägg vilket innebär att både ljud och cigarettrök kan vara störande.

Den sjunde måltiden, en lunch intog vi på ett enkelt ölhak i Shinjuku. Trevligt med lite omväxling till all fine dining.

Tokyo är som många säkert vet ett mat-Mecka och på fyra dagar hinner man bara prova sig igenom en försvinnande del men de restauranger vi var på var mycket bra och jag kan varmt rekommendera dem.

Tack för att ni hängt med så här långt. Nu har det blivit dags att ge sig av mot Europa (via USA) efter fyra härliga dagar.

Nästa etapp
United flight 79 Tokyo-Seoul

Mat (och vin)

Handlar mest om mat och vin i detta inlägg så ni som inte är intresserade kan skippa till nästa inlägg (som kommer strax)
Vi hade sju mattillfällen under resan och hade redan när vi kom fem bokningar:

Sushi Kanesaka på hotellet
Kobe Beef Kaiseki 511
Amber Palace på hotellet
Crown på hotellet
New York Grill and Bar på Park Hyatt

Sushi Kanesaka
Som jag nämnde ovan så ligger denna restaurang i hotellet. Det är en liten sushirestaurang med 20 platser. Tyvärr var de lite kinkiga på att ta bilder så det blev bara en bild på champagnen vi drack.

Maten höll väldigt hög kvalité och kan varmt rekommenderas om man gillar sin sushi. Huvudkocken (heter det så) har en stjärna på sin andra restaurang i Tokyo men just den här är inte med i Guide Rouge med en stjärna.

Kvällens höjdpunkt blev när vi hade öppnat kvällens tredje flaska champagne och kocken frågade om vi tyckte om den varpå vi frågade om vi fick bjuda på ett glas. Det ville han gärna. Varpå han tog glaset och shotade det på mindre än en sekund

Visa bifogad bild 62106

Vi körde Champagne rätt igenom.

Grand Kitchen
Dagen efter åt vi lunch i hotellets lobby. Vi körde dagens meny som bestod av löksoppa, havsaborre och glass med en fruktbakelse till avslutning.

Väldigt gott även om den bleknade lite med mycket annat vi åt under resan.

Visa bifogad bild 62107

Havsaborre

Visa bifogad bild 62110

Efterrätten

Visa bifogad bild 62109

Vi körde vitt vin rätt igenom

Kobe Beef Kaiseki 511
Den här restaurangen ligger högt på Tripadvisor över Kobe-restauranger. Själva läget är några minuter från Akasaka tunnelbanestation.

Även här körde vi en set menu som bestod av en blandning av amouse bouche bestående av grönsaker med pilgrimsmussla. Det följdes sedan av fyra smårätter (en annan typ av mussla, tonfisksallad, fiskfilé och en lite sötare tofuliknande rätt).

Visa bifogad bild 62111

Första rätten: pilgrimsmussla

Visa bifogad bild 62112

Andra rätten

Rätt tre var en kokt kobebiff i soppa. Den följdes av en Kobecroquette i grillade bananskal (detta var dock bara dekoration). Efter det fick vi ytterligare en variant på Kobebiff med en soppa och grönsaker följt av sushi.

Visa bifogad bild 62113

Rätt tre

Visa bifogad bild 62114

Kobecroquette

Visa bifogad bild 62115

Mer Kobebiff

Visa bifogad bild 62116

Sushi

Sedan kom då det vi egentligen hade kommit för; grillad Kobebiff. Den var helt suverän och något av det bästa jag ätit.

Visa bifogad bild 62117

Grillad Kobebiff

Visa bifogad bild 62118

Lite efterrätt

Visa bifogad bild 62119

Kvällens två röda viner

Restaurangen har en väldigt bra vinlista med mycket franska och amerikanska viner. Kan varmt rekommendera den. Runt restaurangen i området finns sedan många trevliga barer. Vi landade på en bar som heter Luther's Bar som spelade klassiska vinylskivor.

Amber Palace
Detta är en kinesisk restaurang med en stjärna som ligger på hotellets 5:e våning.
Även här körde vi en meny med nio rätter. Allt var förstås mycket gott. Även här fanns en gedigen vinlista.

Visa bifogad bild 62120

Första rätten - mest sidfläsk

Visa bifogad bild 62121

Dim sum och vårrulle

Visa bifogad bild 62122

Ankan presenteras

Visa bifogad bild 62123

Pekinganka

Visa bifogad bild 62124

Ytterligare lite anka

Visa bifogad bild 62126

Soppa

Visa bifogad bild 62127

Suckling pig

Visa bifogad bild 62128

Lite grönt

Visa bifogad bild 62129

Kolhydrater

Visa bifogad bild 62130

Efterrätten

Visa bifogad bild 62125

Vi körde denna Champagne rätt igenom måltiden

Crown
Crown är en franskinspirerad restaurang med mycket hög kvalité. Är osäker på om den har en stjärna men av maten och servicen att döma borde den ha det.

Vi körde en niorättersmeny med fyra olika viner.

Låter bilderna tala för sig själva.

Visa bifogad bild 62131

Öppen spis

Visa bifogad bild 62132

Amouse bouche

Visa bifogad bild 62133

Lite förrätter

Visa bifogad bild 62134

Potatispuré med caviar

Visa bifogad bild 62135

Sötpotatis med räkflan

Visa bifogad bild 62136

Hummer

Visa bifogad bild 62137

Kött

Visa bifogad bild 62138

Osttallrik

Visa bifogad bild 62139

Första efterrätten

Visa bifogad bild 62140

Andra efterrätten

Visa bifogad bild 62141

Kaffe

Visa bifogad bild 62142

Kvällens viner

New York Grill and Bar
Sista kvällen åkte vi till Park Hyatt som ju väl är mest känt för Lost in Translation som till stor del utspelades där.

Restaurangen med tillhörande bar ligger på 52:a våningen vilket gör att man får en fantastisk utsikt över Tokyo. Vi var som sagt där på kvällen men på dagtid borde man ha en väldigt bra utsikt över Mt Fuji.

Visa bifogad bild 62143

Utsikt från 52:a våningen

Visa bifogad bild 62144

Restaurangen

Vi tog in var sin förrätt och varmrätt. Baliklax till förrätt och en Kobebiff till varmrätt. Bra kvalité på maten men den nådde kanske inte riktigt upp till de andra restaurangerna vi hade testat.

Visa bifogad bild 62145

Baliklax

Visa bifogad bild 62146

Kobebiff

Visa bifogad bild 62147

Kvällens Champagne

En sak som var lite störande var att baren och restaurangen ligger utan avskiljningsvägg vilket innebär att både ljud och cigarettrök kan vara störande.

Den sjunde måltiden, en lunch intog vi på ett enkelt ölhak i Shinjuku. Trevligt med lite omväxling till all fine dining.

Tokyo är som många säkert vet ett mat-Mecka och på fyra dagar hinner man bara prova sig igenom en försvinnande del men de restauranger vi var på var mycket bra och jag kan varmt rekommendera dem.

Tack för att ni hängt med så här långt. Nu har det blivit dags att ge sig av mot Europa (via USA) efter fyra härliga dagar.

Nästa etapp
United flight 79 Tokyo-Seoul
Bästa inlägget någonsin. Jag gillar era val av viner, uppenbarligen champagnen men även de vita och röda.

United 79 Tokyo-Seoul
Dags att ge sig av hemåt, 22 timmar förstaklass och 8 timmar i FCT återstår.
Samt 3 tim economy som detta inlägg handlar om.

Jag ändrade ju lite på min planering kom att flyga via New York på hemvägen. Det innebar att min tidigare flight i business med Asiana skulle landa för sent för New York-flighten. Jag var därmed tvungen att boka om den och då fanns bara en flight tillgänglig; nämligen UA79 i economy.

Avresedagen var det fantastiskt väder i Tokyo och jag bestämde mig för att försöka springa bort lite kalorier som intagits de senaste dagarna. Det blev en liten löprunda runt Kejsarens park. Det var fullt av löpare eftersom det var lördag förmiddag.

IMG_1212.JPG

Kejsarens park

IMG_1214.JPG

Många löpare

IMG_1218.JPG

Som ni ser så har precis blommningen kommit igång.

Efter checkout tog jag tåget till Narita och checkade in på United. Ingen kö vid incheckning men en mycket lång kö till security. Som tur var så fanns det Star Alliance Gold Track som gick på två minuter.

IMG_1225.jpg

Premium checkin

IMG_1226.JPG

Lång kö till security

IMG_1227.JPG

Gold Track (den var inte stängd skylten till trots)

Började gå mot Uniteds lounge. På vägen dit fick jag se den 737:a som jag senare skulle åka med. Jag funderade lite på varför United kör mellan Tokyo och Seoul men senare förstod jag att United har 11 737'or baserade på Guam och jag misstänker att detta är ett sätt att maximera utnuttjandet av dem.

IMG_1228.JPG

Gick in i Uniteds lounge som är mycket stor. På bottenvåningen är den vanliga loungen och på övervåningen United Global First lounge som jag tyvärr inte fick tillträde till med mitt SAS EBD-kort.

IMG_1239.JPG

Entren till loungen

IMG_1229.JPG

Stort och mycket sittpatser.

IMG_1235.JPG

IMG_1236.JPG

IMG_1238.JPG

Inget tillträde som Star Alliance Gold

I matväg fanns det lite soppa, sushi och nudlar. I dryckesväg en trevlig Asahi ”ölmaskin” och ok utbud av starkare drycker.

IMG_1230.JPG

Sushi

IMG_1231.JPG

Ölmaskinen

IMG_1233.JPG

Dricka

IMG_1234.JPG

Det blir lite sushi och nudlar innan avresa.

Väl på planet så var det ett relativt nyligen renoverat plan med lädersäten. Jag hade valt nödutgång och det hela skulle bli en trevlig flygning.

IMG_1240.JPG

Boarding

IMG_1241.JPG

Nya säten

IMG_1242.JPG

Flight map var ur funktion

Väl i Seoul hade jag bokat Best Western Incheon hotel. Ett enkelt men ok hotell fem minuter med shuttlebuss från flygplatsen. Hade slarvat lite när jag bokade så jag fick ett rum utan skrivbord men det löstes snabbt via ett besök i receptionen.

IMG_1258.JPG

Entren till hotellet

IMG_1251.JPG

Lobbyn

IMG_1247.JPG

Orginalrummet

IMG_1248.JPG

Nya rummet

IMG_1249.JPG

Avslutade dagen med en öl i baren.

Nästa etapp
Asiana OZ222 Seoul-New York