Sista delen – Lufthansa Lounge JFK, LH401 New York-Frankfurt, FCT och shorthaul hem
Landade som sagt 10 min sent på JFK men det hade ingen betydelse eftersom jag hade sex timmar på mig innan avgång mot Frankfurt. Gick till immigration, lite köande, väntan på väskan tog kanske i allt 30 minuter. Därefter tåget bort till terminal 1. Jag visste att Lufthansa börjar incheckning 4 timmar innan avgång så jag visste att jag hade en timme att slå ihjäl först.
Jag hade gärna bokat ett duschrum för att frächa upp mig men JFK är ju hopplöst dålig med den typen av möjligheter så jag åkte upp till restaurangtorget och tog en kaffe på Starbucks.
En timme senare checkade jag in och fick eskort genom security och gick direkt till loungen. Den består av en businesslounge på bottenvåning och en Senatorlounge på övervåningen. En trappa upp från Senatorloungen ligger First Class Dining som dock inte öppnade förrän kl 15 så jag hade ytterligare nästan två timmar att slå ihjäl i Senatorloungen. Den är relativt stor och ljus och har en OK buffet och en bemannad bar (med Champagne).
Ingång till loungen
Senatorloungen. Uppe till vänster kan man skymta First Class Dining-delen
Bemannad bar
Drog i mig lite vatten innan jag bad att få ett duschrum. Det var nu 22 timmar sedan jag sist duschade så det satt riktigt bra. Duschrummet (det finns två stycken) var mycket rymligt. Ingen lyx men precis vad jag behövde.
Duschrummet
Rymligt
Gick sedan upp till First Class Dining som består av en loungedel och en restaurangdel. Förutom a la carte-menyn så finns det en buffet som är mycket trevlig. Där finns mång små förrätter som grillade grönsaker, hummus, olika typer av röror, ost och kex samt 6-7 olika små efterrätter. När det gäller dryck finns de flesta typer av startkare drycker, 4 olika Champagner, 3 vita och 3 röda viner (de flesta från USA). Helt klart hög klass!
First Class Dining-delen
Vy ner mot Senatordelen
Champagnen står på kylning
Vinhörnan
A la carte-menyn
Huvudrätter och desserter
Började med ett glas Champagne och tog lite lax och grillade grönsaker. Beställde sedan in hummersoppa följt av short ribs innan det var dags för boarding.
Lite småplock
Hummersoppa
Short ribs
Liksom den första Lufthansa-flighten var denna också en 747-8. Som lite omväxling hade jag valt 3K. Kabinen var full med åtta passagerare. Eller rättare sagt nio eftersom 2K hade en infant. Blev först lite orolig eftersom jag vid det här laget började bli lite trött och inte var sugen på att bli störd under nattflygningen. Men mina farhågor besannades inte, hörde inte ett ljud av babyn under hela flygningen
Fick en ny neccesaär som jag inte sett förut – Jilsander.
Ny neccesär
Jilsander
På utresan var vi sju passagerare och på den här flighten var vi som sagt åtta så det borde inte ha varit någon större skillnad för besättningen men det var en mycket stor skillnad på servicenivån. Flygvärdinnorna spenderade otroligt mycket tid med att gulla med babyn och under långa stunder var alla tre flygvärdinnorna vid stol 2K där babyn med mamma satt.
Seat 3K
Kabinen
När det hade gått ca 30 minuter efter takeoff lackade jag ur lite och tryckte på call button och sa att jag gärna tog ett glas Champagne och därefter ville ha caviarservicen omgående.
Amouse bouche
Champagne
Caviarservice
Jag har absolut inga problem med att man ser till att en mamma med infant har det bra men på en flight med sju andra förstaklassresenärer så hade det räckt om en av de tre flygvärdinnorna hade fokuserat på henne. En liten plump i protokollet för Lufthansa som annars alltid levererat de gånger jag åkt med dem.
Tog en efterrätt och slökollade lite på en film innan det var dags att sova.
Sov väldigt bra och vaknade med 35 minuter kvar till Frankfurt.
Planet efter landning i Frankfurt
Väl på marken i Frankfurt gick jag direkt ut via passkontrollen och till FCT. Trots den tidiga timmen (klockan var 0545) var det kanske 10-15 personer i loungen.
På väg till FCT
Here again
Tog lite vatten och satte mig i ett av kontoren och jobbade några timmar.
Vatten
Ett av kontorsrummen
Efter några timmar gick jag och bad att få ett duschrum och tog en dusch varefter det blev brunch. Tog lite grillade grönsaker och skinka följt av den klassiska schnitzeln.
Småplock
Schnitzeln
Softade sedan en stund innan det var dags för färd mot planet. Den här gången i en Mercedes. Kom till planet som stod på apron med bussen full av väntande passagerare. Lyxig känsla att glida upp med en Mercedes till trappan och få gå ombord först.
Dagens bil - Mercedes
Väl ombord slocknade jag direkt och vaknade först när vi tog mark i Barcelona.
Touchdown Barcelona
Efter stopp i Barcelona blev det hemresa med fulflyg (Vueling). Hade dock bokat deras Excellence (=första raden med tomt mittensäte och fritt val från menyn) så jag tog en GT från menyn som en trevlig avslutning på resan
GT på Vueling
Sorry for lite färre bilder på den här delen av reserapporten men dels var jag lite trött under den här delen av hemresan men det finns ju också ganska mycket bilder från både Lufthansa 747-8 och FCT i de första delarna av den här tråden.
Så med detta har jag nu avverkat 45 timmar förstaklass och 13 timmar i FCT på en biljett
Ska göra en kort summering lite senare nu när alla intryck har lagt sig. Tack för att ni har varit med under resan. Det har varit kul att skriva den här reseberättelsen och se att så många följt med.