Senaste nytt

Tokyo med 45 timmar First och 13 timmar First Class Terminal

Av bilderna att döma ser det där ut som Asianas Businessclass-lounge som jag besökte på ICN för 1,5 år sedan. Gick @khybner fel måntro? :D Eller så drack jag bara för mycket och minns helt knasigt.
Ser exakt lika dan ut som den Asiana First lounge jag besökte för några år sedan. Om guld också kommer in lär det vara fler än några enstaka passagerare i loungen.
 
Sista delen – Lufthansa Lounge JFK, LH401 New York-Frankfurt, FCT och shorthaul hem

Landade som sagt 10 min sent på JFK men det hade ingen betydelse eftersom jag hade sex timmar på mig innan avgång mot Frankfurt. Gick till immigration, lite köande, väntan på väskan tog kanske i allt 30 minuter. Därefter tåget bort till terminal 1. Jag visste att Lufthansa börjar incheckning 4 timmar innan avgång så jag visste att jag hade en timme att slå ihjäl först.

Jag hade gärna bokat ett duschrum för att frächa upp mig men JFK är ju hopplöst dålig med den typen av möjligheter så jag åkte upp till restaurangtorget och tog en kaffe på Starbucks.

En timme senare checkade jag in och fick eskort genom security och gick direkt till loungen. Den består av en businesslounge på bottenvåning och en Senatorlounge på övervåningen. En trappa upp från Senatorloungen ligger First Class Dining som dock inte öppnade förrän kl 15 så jag hade ytterligare nästan två timmar att slå ihjäl i Senatorloungen. Den är relativt stor och ljus och har en OK buffet och en bemannad bar (med Champagne).

1.JPG


Ingång till loungen

2.JPG


Senatorloungen. Uppe till vänster kan man skymta First Class Dining-delen

3.JPG


Bemannad bar

Drog i mig lite vatten innan jag bad att få ett duschrum. Det var nu 22 timmar sedan jag sist duschade så det satt riktigt bra. Duschrummet (det finns två stycken) var mycket rymligt. Ingen lyx men precis vad jag behövde.

4.JPG


Duschrummet

5.JPG


Rymligt

6.JPG


Gick sedan upp till First Class Dining som består av en loungedel och en restaurangdel. Förutom a la carte-menyn så finns det en buffet som är mycket trevlig. Där finns mång små förrätter som grillade grönsaker, hummus, olika typer av röror, ost och kex samt 6-7 olika små efterrätter. När det gäller dryck finns de flesta typer av startkare drycker, 4 olika Champagner, 3 vita och 3 röda viner (de flesta från USA). Helt klart hög klass!

7.JPG


First Class Dining-delen

8.JPG


Vy ner mot Senatordelen

11.JPG


Champagnen står på kylning

12.JPG


Vinhörnan

9.JPG


A la carte-menyn

10.JPG


Huvudrätter och desserter

Började med ett glas Champagne och tog lite lax och grillade grönsaker. Beställde sedan in hummersoppa följt av short ribs innan det var dags för boarding.

13.JPG


Lite småplock

14.JPG


Hummersoppa

15.JPG


Short ribs

Liksom den första Lufthansa-flighten var denna också en 747-8. Som lite omväxling hade jag valt 3K. Kabinen var full med åtta passagerare. Eller rättare sagt nio eftersom 2K hade en infant. Blev först lite orolig eftersom jag vid det här laget började bli lite trött och inte var sugen på att bli störd under nattflygningen. Men mina farhågor besannades inte, hörde inte ett ljud av babyn under hela flygningen

Fick en ny neccesaär som jag inte sett förut – Jilsander.

17_1.JPG


Ny neccesär

17_2.JPG


Jilsander

På utresan var vi sju passagerare och på den här flighten var vi som sagt åtta så det borde inte ha varit någon större skillnad för besättningen men det var en mycket stor skillnad på servicenivån. Flygvärdinnorna spenderade otroligt mycket tid med att gulla med babyn och under långa stunder var alla tre flygvärdinnorna vid stol 2K där babyn med mamma satt.

16.JPG


Seat 3K

17.JPG


Kabinen

När det hade gått ca 30 minuter efter takeoff lackade jag ur lite och tryckte på call button och sa att jag gärna tog ett glas Champagne och därefter ville ha caviarservicen omgående.

18.JPG


Amouse bouche

19.JPG


Champagne

20.JPG


Caviarservice

Jag har absolut inga problem med att man ser till att en mamma med infant har det bra men på en flight med sju andra förstaklassresenärer så hade det räckt om en av de tre flygvärdinnorna hade fokuserat på henne. En liten plump i protokollet för Lufthansa som annars alltid levererat de gånger jag åkt med dem.

21.JPG


Tog en efterrätt och slökollade lite på en film innan det var dags att sova.

Sov väldigt bra och vaknade med 35 minuter kvar till Frankfurt.

22.JPG


23.JPG


Planet efter landning i Frankfurt

Väl på marken i Frankfurt gick jag direkt ut via passkontrollen och till FCT. Trots den tidiga timmen (klockan var 0545) var det kanske 10-15 personer i loungen.

24.JPG


På väg till FCT

25.JPG


Here again

Tog lite vatten och satte mig i ett av kontoren och jobbade några timmar.

26.JPG


Vatten

27.JPG


Ett av kontorsrummen

28.JPG


Efter några timmar gick jag och bad att få ett duschrum och tog en dusch varefter det blev brunch. Tog lite grillade grönsaker och skinka följt av den klassiska schnitzeln.

29.JPG


Småplock

30.JPG


Schnitzeln

Softade sedan en stund innan det var dags för färd mot planet. Den här gången i en Mercedes. Kom till planet som stod på apron med bussen full av väntande passagerare. Lyxig känsla att glida upp med en Mercedes till trappan och få gå ombord först.

31.JPG


Dagens bil - Mercedes

32.JPG


Väl ombord slocknade jag direkt och vaknade först när vi tog mark i Barcelona.

33.JPG


Touchdown Barcelona

Efter stopp i Barcelona blev det hemresa med fulflyg (Vueling). Hade dock bokat deras Excellence (=första raden med tomt mittensäte och fritt val från menyn) så jag tog en GT från menyn som en trevlig avslutning på resan

34.JPG


GT på Vueling

Sorry for lite färre bilder på den här delen av reserapporten men dels var jag lite trött under den här delen av hemresan men det finns ju också ganska mycket bilder från både Lufthansa 747-8 och FCT i de första delarna av den här tråden.

Så med detta har jag nu avverkat 45 timmar förstaklass och 13 timmar i FCT på en biljett :)

Bild3.png


Ska göra en kort summering lite senare nu när alla intryck har lagt sig. Tack för att ni har varit med under resan. Det har varit kul att skriva den här reseberättelsen och se att så många följt med.
 
Epilog
Då var det dags att summera min resa. Först lite statistik:

Orginalbokning
24 januari (45 dagar före avresa)

Ombokning 1
28 februari (11 dagar före avresa)

Ombokning 2
6 mars (5 dagar före avresa)

Antal leg
8

Total tid i luften
55:40 fördelat på 44:30 förstaklass, 6:45 businessklass och 4:25 ekonomiklass

Total restid med stopp (exkl fyra dagar i Tokyo)
99:30 totalt varav 42:55 på utresan och 56:35

Resans längd inkl fyra dagar i Tokyo
9 dagar och 7 timmar

Ser man på Circlemap så ser ju rutten helt sjuk ut :)
Men bevisar också att världen är liten


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Så här ett par dagar efter hemkomst så har intrycken landat lite mer. Totalt sett var det en fantastisk resa. Dels beroende på upplägget på flighterna förstås men också att spendera fyra dagar i Tokyo med kompisar.

Jag har flygit mycket under de senaste 15 åren och provat ett antal förstaklassflighter. Jag tror detta var mina 11:e och 12:e förstaklassleg med Lufthansa. Mest har det blivit British Airways under åren med kanske 50 legs i förstaklass totalt. Men trots detta var det spännande att prova på både ANA och Asiana.

Och de tre bolagen som jag flög förstaklass med på denna resa skiljer sig åt på olika sätt. Det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra; det är små skillnader mellan bolagen och personligen tror jag att det är mer upp till den crew som man får på en enskild flygning. Mina två flighter med Lufthansa på denna resa är ett bra exempel på detta.

Men om jag ändå skulle betygsätta de tre bolagens förstaklasserbjudande utifrån den här resan så blir det något i den här stilen:

Lounger
Här vinner Lufthansa helt klart. FCT är helt enkelkt grym med allt vad den erbjuder inklusive transport till planet och jag ser redan fram emot nästa besök

Asianas lounge är bra men inte i närheten. ANA kan inte jämföras eftersom jag inte flyg från deras hemmabas.

Kabinen
Stol och komfort är mycket bra på alla tre. Här rankar jag Asiana högst beroende på privata känsla man får när man stänger dörrarna. Därefter kommer ANA som är semiprivat och sist Lufthansa som i mitt tycke är lite för öppen.
Men återigen , det är små skillnader.

Mat och dryck
ANA vinner här, mest beroende på premiumchampagne och snäppet bättre mat.

Personal
Svårt att betygsätta efter dessa flygningar. Som jag nämnde ovan tror jag dagsformen hos personalen är avgörande. Sedan är det säkert så att vissa bolag har jämnare personal än andra men detta var mina första flygningar med ANA och Asiana så jag kan helt enkelt inte uttala mig om det.

Skulle jag göra om resan?
Absolut - det fanns aldrig ett ögonblick där jag ångrade hela upplägget.

Däremot skulle jag ändra på några få saker om det gick:

1. Längre tid i Tokyo
Fantastisk stad och fyra dagar är helt enkelt för lite.

2. Försöka få ett längre stopp mellan varje långflygning
Jag var ganska trött när jag klev på sista långflighten till Frankfurt. Eftersom jag landade kl 11 på förmiddagen så var det svårt att sova över i New York och ta nästa plan utan att bryta 24-timmarsregeln. Kanske ett senare flyg från New York samma kväll så kunde jag tagit ett dagrum på ett av hotellen när JFK.
Nu hade jag bara 6 timmar så det var inte värt det.

Det var helt rätt att sova över på flygplatshotell under de övriga stoppen. Det gjorde att jag var pigg när jag gick på de övriga flighterna.

3. Tagit ett annat hotell än Hilton Dulles och Best Western Incheon.
Inget egentligt fel på dem men de nådde inte riktigt upp till kvalitén på resten av resan.

Avslutar med ett litet collage av bilder från resan

79498790-88EC-4BFE-8F29-615E26353D92.jpg
22688501-3B10-4AE0-9580-AD92B45432B5.jpg

13A381B1-B10A-4FE0-AB11-C2452A888721.jpg
69B1258F-5CE4-4ED8-9E52-7DC5B45212D2.jpg


Over and out.
 
Toppen