Spännande att se hur det går i morgon, har bara en vaccinering på vaccinationsbeviset, men två i verkligheten. Försökte nå ehälsomyndigheten ett antal gånger, säkert 200 uppringningar innan jag ens kom fram till svar. Sedan när de sagt att många försöker ladda ner beviset kom en annan munter röst som berättade att ingen kunde ta samtalet...
Efter att ha nåtts av det glada beskedet var det bara att försöka igen, igen och igen igen, till jag efter att ha kommit igenom till rösten igen 4 gånger till, kom jag till slut fram till en kö. Lyckan var total, nu löser det sig, i glädjen tappar jag dock nästan telefonen och lägger därmed på luren, ridå...
Skam den som ger sig, kom till slut igenom till kön igen, seg väntan men till slut kom jag fram till en man som kanske inte lät som om han älskade sitt jobb för dagen. Glatt berättade jag mitt ärende, tänkandes att nu blir det förhoppningsvis löst. Då kom motfrågan om det gällde region Stockholm, och det gör det ju svarade jag.
Jamen då ska du få ett annat nummer du ska ringa till för hjälp hörde jag i luren, tvekandes att tro att jag hört rätt... Nåväl, har jag kommit så här långt ger jag inte upp, utan ringde numret, som hade klassisk sjukvårds-återringning med personnummer och telefonnummer. Något luttrad undrade jag stilla om det nu verkligen skulle kunna lösa sig.
Blev uppringd nästan på minuten den tid jag fått besked om att de skulle ringa mig, här var ändå något som fungerade väl. Förklarade mitt ärende, hon suckade för sig själv och sa att, jo det är ett tekniskt fel som drabbat region Stockholm (vet ej om enbart dock?) och att de felanmält direkt vid 9-tiden idag. Nu var klockan runt 13, och de hade då (och inte heller nu) hittat någon lösning på det som många nog vet.
Lyckligtvis så har vårdcentralen nu till slut skrivit ett intyg och stämplat att jag har båda sprutor, hur mycket det hjälper vet jag inte, troligtvis inte värt så mycket tyvärr, dessutom på svenska. Sista räddningen var att jag läst att till Kroatien får man komma in som före COVID om det landet eller regionen var grön på ECDCs lista, och det var ju Stockholm förra veckan. Väntade på dagens uppdatering, då blev regionen gul igen, då försvann hoppet. Dock något fel för en stund senare var Stockholm andra delar gröna igen.
Nu tittade jag precis på inresereglerna igen, nu är de uppdaterade med vaccinationsbevis och nämner inget om att det är ok att komma in om man kommer från en grön region enligt ECDC.
Summa summarum blir det att åka ner, ta ett test där nere och självisolera till svar kommer... Ville bara bjuda lite på vad jag sysslat med sista dagen innan semestern...