Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.
Galet, billigare än vad vi har på andra bilen, en Golf Alltrack... Mailade min Audi säljare, men han verkar inte känna till kampanjen. Vilken återförsäljare var det här?
 
Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.

Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr

Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt

Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.

Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar

2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:

a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda

b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.

3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.


Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)

Nej, man skall inte räkna med att det är billigare att köra elbil.
Skall man slanta själv och använda för privat bruk en 500-1 000/mil år är det dyrt.
Vi kör ca 1 300/mil per år just nu och totalt är det nollsummespel. (vilket enbart beror på ett värsting leasingerbjudande som innebar ca 1.500,- lägre än normalpris. Annars hade det aldrig funkat)
Spar sedan någon tusenlapp på skatt. Ca tusen lägre drivmedelskostnad/mnd
Inga servicekostnader.
Dock, tror det är väldigt svårt att komma ner till den totalkostnad våra 1-serier haft.
Om man kan snacka sparbössa för bilar så är det dem.
 
Jag har precis bytt arbetsgivare och ska få (tvingande) en tjänstebil/förmånsbil och har funderat på detta upplägg.

Jag har en egen privatbil och vill endast använda tjänstebilen i tjänsten för att slippa förmånsvärdet - är det möjligt? Arbetsgivaren säger att Skatteverket sällan går med på det. Min kontring är att jag vill ha automat och dragkrok för att kunna använda bilen privat.

Frågan är alltså om Skatteverket accepterar det hela utan en massa trassel?

Yes
Har sådant upplägg själv. Haft revision och fick ingen anmärkning av SKV.
Men du måste uppfylla kraven, som ex. tjänstebil skall stå på arbetsplatsen efter användande. Körjournal är i princip ett krav.
 
Är väl enda plusset.
Fixar inte stolarna. Så är jag allergisk mot deras tramskalkyler (kanske man ändrat på det nu) och totalt okunniga ”säljare” eller snarare showroom-värdar.
En liten reflektion på bilsäljare som jag träffade under Q1 då jag själv letade bil och varit runt på många olika bilhandlare. Tycker det överlag är alldeles för dåligt intresse och kunskap för bilen dom säljer och den mesta tekniska informationen hittar jag betydligt snabbare själv efter en Googling. Jag hade mycket hellre köpt bilen på nätet direkt utan mellanhanden (säljaren) som jag inte tycker tillför någonting vid nybilsköp.
 
Yes
Har sådant upplägg själv. Haft revision och fick ingen anmärkning av SKV.
Men du måste uppfylla kraven, som ex. tjänstebil skall stå på arbetsplatsen efter användande. Körjournal är i princip ett krav.

Ok. Då vi endast är två anställda i Sverige och med 40 mil mellan varandra så betyder det i mitt fall att jag har hemmakontor. Dvs tjänstebilen kommer att stå vid min bostad - kan det förändra något?
 
En liten reflektion på bilsäljare som jag träffade under Q1 då jag själv letade bil och varit runt på många olika bilhandlare. Tycker det överlag är alldeles för dåligt intresse och kunskap för bilen dom säljer och den mesta tekniska informationen hittar jag betydligt snabbare själv efter en Googling. Jag hade mycket hellre köpt bilen på nätet direkt utan mellanhanden (säljaren) som jag inte tycker tillför någonting vid nybilsköp.
Bilsäljare är ett utdöende yrke.
 
Är det verkligen sant?
Om du har någon säljare är jag intresserad att kontakta den.
Måste finnas någon hake va?
Ja, det är sant. Enda "haken" är väl att leasingperioden endast är 12 månader, samt att vinterdäck tillkommer. 1500 mil och försäkring ingår däremot. Tror som sagt att kampanjen är slut men dra iväg ett PM till mig om du vill ha kontaktuppgifter till säljaren.

Galet, billigare än vad vi har på andra bilen, en Golf Alltrack... Mailade min Audi säljare, men han verkar inte känna till kampanjen. Vilken återförsäljare var det här?
Audi Smista.
 
Ja, det är sant. Enda "haken" är väl att leasingperioden endast är 12 månader, samt att vinterdäck tillkommer. 1500 mil och försäkring ingår däremot. Tror som sagt att kampanjen är slut men dra iväg ett PM till mig om du vill ha kontaktuppgifter till säljaren.

Audi Smista.
Det doftar "sälja-till-Norge-efter-ett-år"-upplägg om detta erbjudande (Obs! Ett konstaterande, inte en politisk åsikt!), läs mer här:

Så lönar det sig att exportera elbil till Norge - Tesla Club Sweden

Erbjudanden som detta har historiskt poppat upp lite nu och då bland traditionella bilmontörer. Rätt eller fel diskuterar vi inte här.
 
Toppen