Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Tonton

Medlem
Det doftar "sälja-till-Norge-efter-ett-år"-upplägg om detta erbjudande (Obs! Ett konstaterande, inte en politisk åsikt!), läs mer här:

Så lönar det sig att exportera elbil till Norge - Tesla Club Sweden

Erbjudanden som detta har historiskt poppat upp lite nu och då bland traditionella bilmontörer. Rätt eller fel diskuterar vi inte här.

Brorsan hoppade på ett sådant erbjudande med Nissan Leaf förra året. Hamnade på typ 1300kr/månad och säljaren förklarade att det var exakt det där de gjorde.

Detta var iofs privatleasing.
 

Valley

Medlem
Ok. Då vi endast är två anställda i Sverige och med 40 mil mellan varandra så betyder det i mitt fall att jag har hemmakontor. Dvs tjänstebilen kommer att stå vid min bostad - kan det förändra något?

Är företaget registrerat på din hemmaadress?
Annars är det kört. Och det kan t o m vara så att man kräver separat kontor i hemmet (det hade jag)
 

Valley

Medlem
En liten reflektion på bilsäljare som jag träffade under Q1 då jag själv letade bil och varit runt på många olika bilhandlare. Tycker det överlag är alldeles för dåligt intresse och kunskap för bilen dom säljer och den mesta tekniska informationen hittar jag betydligt snabbare själv efter en Googling. Jag hade mycket hellre köpt bilen på nätet direkt utan mellanhanden (säljaren) som jag inte tycker tillför någonting vid nybilsköp.

Gjorde ett brake med "min" bilsäljare näst senaste gången p g a att de inte skötte sig. Gick till svidande konkurrentmärket för tjänstebilen, som jag fullt ut köpte på nätet (e-Mailaffär)
Man tog lärdom av att man inte sköt sig och så fick man tillbaka mig även på tjänstebilssidan
 
Är företaget registrerat på din hemmaadress?
Annars är det kört. Och det kan t o m vara så att man kräver separat kontor i hemmet (det hade jag)

Ok...

Det blir första gången jag har tjänstebil - måste jag acceptera en bil som redan gått i företaget 3-4 år...jag får ju fullt förmånsvärde isåfall....
 

Valley

Medlem
Ok...

Det blir första gången jag har tjänstebil - måste jag acceptera en bil som redan gått i företaget 3-4 år...jag får ju fullt förmånsvärde isåfall....

Skulle själv inte acceptera en så gammal bil.
Bara att slänga pengar i sjön, som du skriver.

Förmånsvärde som den vore ny när den normalt tappat en 60% i värde
 

flatwhite

Medlem
Sverige har precis fått sin första Tesla Model Y i trafik. Precis som med första Model 3 i trafik i Sverige är det Volvo Personvagnar AB som importerat och äger den.

Sök på reg.nr XYK40N här:

Sök Fordonsuppgifter

Lite avvikande ändå att registrera den för vanlig vägtrafik och därmed skylta med sina planer på reverse engineering (även om vi vet att alla gör det). Volvo PV saknar ju inte testbanor för att provköra bilar direkt. Hoppas innerligt ändå att Volvo PV kan lära sig något när de väl skruvar isär den. Musk menar dock att de köpt fel version, "Berlin Model Y is the one to watch. That is a revolution in automotive body engineering (finally)" Twittrar han.

Twitter

Hoppas skillnaden på förmånsvärdet för Y mot 3 inte blir samma som på X mot S.
 
Ni har väl en förmånsbilspolicy som gäller för alla. Första förmånsbilen är alltid roligast sedan blir det en vana....

Dessvärre ingen tjänstebilspolicy - svenskt ab med utländsk ägare. En anställd i Sverige under de senaste 12 åren och nu blir det en till. Min kollega byter till ny tjänsebil och tanken är att jag ska ta hans 4 år gamla bil.

Jag har sagt nej med hänsyn till att jag får fullt förmånsvärde.
 
Dessvärre ingen tjänstebilspolicy - svenskt ab med utländsk ägare. En anställd i Sverige under de senaste 12 åren och nu blir det en till. Min kollega byter till ny tjänsebil och tanken är att jag ska ta hans 4 år gamla bil.

Jag har sagt nej med hänsyn till att jag får fullt förmånsvärde.
Det är inte så att du har en provanställning.
 

DrGold

Medlem
Jag har sagt nej med hänsyn till att jag får fullt förmånsvärde.

Helt rätt. Om det är en bil du ändå kan överväga att ta över skulle du kunna ta en diskussion om lönepåslag, för att kompensera för att förmånsvärdet inte avspeglar värdet på bilen. Blir ju dyrt för din arbetsgivare, men vill man drifta begagnade bilar som förmånsbilar så...
 
Toppen