Tjänstebilstråden

Jag sträckkör ganska ofta 7+ timmar med min Model S. På den tiden vill jag ändå äta lunch, gå på toaletten och köpa kaffe. Inte nödvändigtvis på samma ställe. Och då är bilen i princip alltid klar före mig ändå. Endast några få gånger under mina tre år har jag väntat på bilen. Och endast en gång har jag stått i kö några minuter på en Supercharger. Det var i Krokom av alla ställen där det alla dagar i veckan finns minst 7 av 8 lediga stolpar. Jag lyckades träffa eftermiddagen då Storsjöcupen i Östersund avslutades och alla norrmän skulle hem till Trönderlag.



Edit: detta utspelade sig innan Superchargern i Storlien öppnade och norrmännen med mindre batterier behövde typ 100 % för att ta sig över fjället ner till Stjørdal.




Palazzi skrev:Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bilDet är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förrSöker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkeltDärmed ser jag bara att jag har tre alternativ:1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.Synd nog har den bara manuell lådab) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)Klicka för att utvidga...


Med 400 mil per år är det (som du är inne på) svårt att motivera en egen bil. Men funderar du på att bila i Europa så skulle jag säga en Tesla ändå. Enbart pga. laddnätverket. Men du behöver kanske inte en Long Range? Lek lite med A Better Routeplanner. Och släng in några sparade flygresor i kalkylen så blir den säkert bättre (oops, did I just say that out loud?).
 
Jag fick en offert idag på E-tron, 799 000 kr efter rabatt men innan miljöbonusen. Jag jobbar på bank och vi har ju ingen försäljning med moms så vi kan inte lyfta halva momsen vid leasing så det blir ju ganska dyrt. Audihandlaren sa också att bilar som inte går att företagsleasa (blivit momssmittad eller vad det kallas) i steg 2 (när jag lämnat tillbaka min tjänstebil) kommer att ha mkt sämre andrahandsvärde än om ett företag ägt den.

Tesla får jag nog inte igenom i banken för den kan "sticka" ut för mkt.

Jag kollade vad e-tron skulle kosta med privatleasing och 2000 mil - 11 000 kr.



Känns som att jag får det tufft att få igenom den elbilen som tjänstebil.
 
TP12 skrev:Polestar har inga traditionella handlare utan man får beställa på deras hemsida. De har formulerat alla avtal så att de inte explicit lovat leverans en specifik månad utan att det varit deras målsättning. Så var ganska inställd på att det skulle bli förseningar, speciellt när corona drog igång i Kina så deras fabriker stängdes.Hade lite kontakt med dem för några veckor sedan när de ett tag var inne på leverans i september men nu när det är augusti så släpper jag det. Bilarna kom till Belgien förra veckan så det borde rulla på nuKlicka för att utvidga...


Blir skoj höra vad tycker om bilen när du kört ett tag.
 
Herr Sjödin skrev:Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.Klicka för att utvidga...


Är det verkligen sant?

Om du har någon säljare är jag intresserad att kontakta den.

Måste finnas någon hake va?
 
Noterar att värmländska handlaren Lecab erbjuder Audi A6 Sedan 45 TFSI Quattro Proline för 2995/månaden vi privatleasing och 24mån/2000mil. Kanske det mest attraktiva privatleasingarbjudandet sedan man kunde köra Audi TT för 2095/mån...
 
erc skrev:Noterar att värmländska handlaren Lecab erbjuder Audi A6 Sedan 45 TFSI Quattro Proline för 2995/månaden vi privatleasing och 24mån/2000mil. Kanske det mest attraktiva privatleasingarbjudandet sedan man kunde köra Audi TT för 2095/mån...Klicka för att utvidga...


Verkar vara som erbjudandet gäller tom 1 juli.. så försent..
 
FredrikSAS skrev:Jag har precis bytt arbetsgivare och ska få (tvingande) en tjänstebil/förmånsbil och har funderat på detta upplägg.Jag har en egen privatbil och vill endast använda tjänstebilen i tjänsten för att slippa förmånsvärdet - är det möjligt? Arbetsgivaren säger att Skatteverket sällan går med på det. Min kontring är att jag vill ha automat och dragkrok för att kunna använda bilen privat.Frågan är alltså om Skatteverket accepterar det hela utan en massa trassel?Klicka för att utvidga...
Låt en poolbil stå på företaget för tjänsteresor så är det ok. Med säljare med poolbil hemma och med elektronisk journal så är det ok. Men normalt så är förmånsbil förmånligt med bränsleförmån jämfört med egen bil.
 
erc skrev:Noterar att värmländska handlaren Lecab erbjuder Audi A6 Sedan 45 TFSI Quattro Proline för 2995/månaden vi privatleasing och 24mån/2000mil. Kanske det mest attraktiva privatleasingarbjudandet sedan man kunde köra Audi TT för 2095/mån...Klicka för att utvidga...


De brukar ha dylika kampanjer väldigt ofta.

I synnerhet vid sjunkande nybilsförsäljning.

I grunden läggs stora order för att få väldigt bra priser.

Så kommer ibland dagen då det inte går som planerat och man måste själv börja betala.

Då kan det komma enormt fina erbjudande.

Var hårfint ifrån att slå till en gång för länge sedan.

Men då säljarna tyckte det var roligare att prata skit med varandra istället för att sälja, fick det vara
 
Herr Sjödin skrev:Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.Klicka för att utvidga...
Galet, billigare än vad vi har på andra bilen, en Golf Alltrack... Mailade min Audi säljare, men han verkar inte känna till kampanjen. Vilken återförsäljare var det här?
 
Palazzi skrev:Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bilDet är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förrSöker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkeltDärmed ser jag bara att jag har tre alternativ:1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.Synd nog har den bara manuell lådab) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)Klicka för att utvidga...


Nej, man skall inte räkna med att det är billigare att köra elbil.

Skall man slanta själv och använda för privat bruk en 500-1 000/mil år är det dyrt.

Vi kör ca 1 300/mil per år just nu och totalt är det nollsummespel. (vilket enbart beror på ett värsting leasingerbjudande som innebar ca 1.500,- lägre än normalpris. Annars hade det aldrig funkat)

Spar sedan någon tusenlapp på skatt. Ca tusen lägre drivmedelskostnad/mnd

Inga servicekostnader.

Dock, tror det är väldigt svårt att komma ner till den totalkostnad våra 1-serier haft.

Om man kan snacka sparbössa för bilar så är det dem.
 
FredrikSAS skrev:Jag har precis bytt arbetsgivare och ska få (tvingande) en tjänstebil/förmånsbil och har funderat på detta upplägg.Jag har en egen privatbil och vill endast använda tjänstebilen i tjänsten för att slippa förmånsvärdet - är det möjligt? Arbetsgivaren säger att Skatteverket sällan går med på det. Min kontring är att jag vill ha automat och dragkrok för att kunna använda bilen privat.Frågan är alltså om Skatteverket accepterar det hela utan en massa trassel?Klicka för att utvidga...


Yes

Har sådant upplägg själv. Haft revision och fick ingen anmärkning av SKV.

Men du måste uppfylla kraven, som ex. tjänstebil skall stå på arbetsplatsen efter användande. Körjournal är i princip ett krav.
 
Lauda 777 skrev:Provkör Tesla. (Ja, det blir lite tjatigt) innan ni bestämmer er. Laddnätverket är oslagbart.Klicka för att utvidga...


Är väl enda plusset.

Fixar inte stolarna. Så är jag allergisk mot deras tramskalkyler (kanske man ändrat på det nu) och totalt okunniga ”säljare” eller snarare showroom-värdar.
 
Valley skrev:Är väl enda plusset.Fixar inte stolarna. Så är jag allergisk mot deras tramskalkyler (kanske man ändrat på det nu) och totalt okunniga ”säljare” eller snarare showroom-värdar.Klicka för att utvidga...
En liten reflektion på bilsäljare som jag träffade under Q1 då jag själv letade bil och varit runt på många olika bilhandlare. Tycker det överlag är alldeles för dåligt intresse och kunskap för bilen dom säljer och den mesta tekniska informationen hittar jag betydligt snabbare själv efter en Googling. Jag hade mycket hellre köpt bilen på nätet direkt utan mellanhanden (säljaren) som jag inte tycker tillför någonting vid nybilsköp.
 
Valley skrev:YesHar sådant upplägg själv. Haft revision och fick ingen anmärkning av SKV.Men du måste uppfylla kraven, som ex. tjänstebil skall stå på arbetsplatsen efter användande. Körjournal är i princip ett krav.Klicka för att utvidga...


Ok. Då vi endast är två anställda i Sverige och med 40 mil mellan varandra så betyder det i mitt fall att jag har hemmakontor. Dvs tjänstebilen kommer att stå vid min bostad - kan det förändra något?
 
Brandten skrev:En liten reflektion på bilsäljare som jag träffade under Q1 då jag själv letade bil och varit runt på många olika bilhandlare. Tycker det överlag är alldeles för dåligt intresse och kunskap för bilen dom säljer och den mesta tekniska informationen hittar jag betydligt snabbare själv efter en Googling. Jag hade mycket hellre köpt bilen på nätet direkt utan mellanhanden (säljaren) som jag inte tycker tillför någonting vid nybilsköp.Klicka för att utvidga...
Bilsäljare är ett utdöende yrke.
 
Valley skrev:Är det verkligen sant?Om du har någon säljare är jag intresserad att kontakta den.Måste finnas någon hake va?Klicka för att utvidga...
Ja, det är sant. Enda "haken" är väl att leasingperioden endast är 12 månader, samt att vinterdäck tillkommer. 1500 mil och försäkring ingår däremot. Tror som sagt att kampanjen är slut men dra iväg ett PM till mig om du vill ha kontaktuppgifter till säljaren.




BCSkier skrev:Galet, billigare än vad vi har på andra bilen, en Golf Alltrack... Mailade min Audi säljare, men han verkar inte känna till kampanjen. Vilken återförsäljare var det här?Klicka för att utvidga...
Audi Smista.
 
Herr Sjödin skrev:Ja, det är sant. Enda "haken" är väl att leasingperioden endast är 12 månader, samt att vinterdäck tillkommer. 1500 mil och försäkring ingår däremot. Tror som sagt att kampanjen är slut men dra iväg ett PM till mig om du vill ha kontaktuppgifter till säljaren.Audi Smista.Klicka för att utvidga...
Det doftar "sälja-till-Norge-efter-ett-år"-upplägg om detta erbjudande (Obs! Ett konstaterande, inte en politisk åsikt!), läs mer här:



Så lönar det sig att exportera elbil till Norge - Tesla Club Sweden



Erbjudanden som detta har historiskt poppat upp lite nu och då bland traditionella bilmontörer. Rätt eller fel diskuterar vi inte här.
 
Back
Top