Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag går i bilbytartankar. Det borde finnas många här som kört V70 och bytt till XC60. Är ni nöjda eller ångrar ni er.

Kollega och granne som är nöjda. Grannen tror jag gick från XC70 till XC60.
Själv fixade jag den inte. Blev för dyr för mig. Och så blev jag inte överens med komforten samt deras 4-hjuldriftsystem

Nu svär jag lite i kyrkan men om någon vet hur man ska räkna på att lämna tillbaka förmånsbilen till förmån för ett lönepåslag ( pga ändring av resmönster/boende ) så vore jag tacksam för tips.
Vi kör med operationell leasing där en standardbil (ex V70D4 Business Edition eller något i den stilen) kostar motsvarande ett bruttolöneavdrag om 7000 kronor (ca 9200 kr i kostnad för företaget) Då är det räknat på 2000 mil privat och 2000 mil i tjänsten (för att inte få någon reduktion på förmånsvärdet) Dock använder vi inte hela den summa för justering av bruttolön då personen i fråga måste resa i tjänsten och kör vederbörande privat bil ersätter vi med milersättning alternativt får kostnad för hyrbil/poolbil. Sanningen ligger därför någonstans mittemellan. En schablon som skulle kunna funka är en bruttolönejustering om mellan 2-3 kkr. Men du lär nog få lika många svar som personer du frågar, är lite som att fråga hur långt ett snöre är när man ska värdera förmånen bil samt vad som verkligen är företagets kostnader för densamma.

Befinner mig på det lägsta av trappstegen i tjänstebilsstegen och har en för arbetsgivaren kostnadsneutral lösning. Ofta kallat personalbil. Förenklat en löneväxlingsbaserad tjänstebil. Då blir det inte riktigt intressant med intressanta bilar...

Har nu i tre år rattat en VW Golf Variant TDI/105 BlueMotion Technology Masters med några tillval och byter till ett mycket nära relaterat syskon.

Vecka 10 tillverkas en VW Touran TDI/105 BlueMotion Technology Masters med bland annat Travelpaket och Dragpaket. Med denna dieselfamiljebuss vill jag påstå att jag har forumets långsammaste acceleration 0-100: 11,9 sekunder.

Jag går i bilbytartankar. Det borde finnas många här som kört V70 och bytt till XC60. Är ni nöjda eller ångrar ni er.
Jag har haft 3 st XC 60 D3/D4/D5 sen den kom ut 2008 och ångrar inte att jag tog XC60 istället. Men att tänka på är lastutrymmet och baksätet är mindre än V70/XC70
Bytt bil nu igen till en MB 220 CDI GLK. Jag gillar den betydligt bättre och den drar betydligt mindre för mig med min körstil.

Jag har haft 3 st XC 60 D3/D4/D5 sen den kom ut 2008 och ångrar inte att jag tog XC60 istället. Men att tänka på är lastutrymmet och baksätet är mindre än V70/XC70
Bytt bil nu igen till en MB 220 CDI GLK. Jag gillar den betydligt bättre och den drar betydligt mindre för mig med min körstil.

Visst är den mindre men det är inget problem. Frågan är om det är värt 35K mer än V70. När jag satte mig i min V70 efter att ha kört XC60 i helgen så kändes det som samma bil. Upplevde den som lite svampig (läs mer "svampig" än V70) i högre hastigheter, men det kanske är bra att få ner tempot ibland. Synd V90 har produktionsstart sommaren 2016....

Dom två sista jag hade var R-design och fjädring var bra mkt bättre då. Jag gillade XC60 bättre än XC70. Det är bara du själva som kan avgöra om 35K är värt det eller inte. Jag hade lagt till dom då jag tycker XC60 är "modernare" i kaross och utseende.

R-design är grymt snyggt men inte värt 100K extra för mig. XC70 går helt bort pga Golf GTI skärmbreddarna. Jag är D5 frälst men frågan är om det är idé med D5 i XC60. Kostar i och för sig bara 15K extra. Ska fundera i någon vecka till.

Befinner mig på det lägsta av trappstegen i tjänstebilsstegen och har en för arbetsgivaren kostnadsneutral lösning. Ofta kallat personalbil. Förenklat en löneväxlingsbaserad tjänstebil. Då blir det inte riktigt intressant med intressanta bilar...

Har nu i tre år rattat en VW Golf Variant TDI/105 BlueMotion Technology Masters med några tillval och byter till ett mycket nära relaterat syskon.

Vecka 10 tillverkas en VW Touran TDI/105 BlueMotion Technology Masters med bland annat Travelpaket och Dragpaket. Med denna dieselfamiljebuss vill jag påstå att jag har forumets långsammaste acceleration 0-100: 11,9 sekunder.

Nejdå, är 0.1s sämre än dig i sommar :cool: 90 potenta hästkrafter sitter det i kommande firmabilen.....men har iofs en annan bil också :)

Toppen