Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Har lite av panik ångest. Måste välja bil denna veckan då jag fick lösa in nuvarande bil 1 år tidigare.
Kör nu outlander den äldre modellen och ljudnivån i den gör mig galen. Ska tillägga att jag endast kör runt 200 mil max i tjänsten.

Har nu tittat på följande:

E klass kombi 220 CDI alt 200(Bensin) Fleet edition med extra E edition som de har nu =AMG+nightvision+bakamera och premiumpaketet. Funderar på 9G lådan eller manuell dock blir det lite dyrt med 9G så då får något annat åka bort tror jag.

A6 Avant 2.0 TDI ultra med sport edition, teknikpaket och tonade rutor och alcantara.

Sen sist är faktiskt den nya outlander phev (Dock dyrast men bra förmånsvärde) Testade den och måste säga det var en positiv upplevelse. Kanske inte i klass med de två andra men dock fördel med eldrift då jag har 1 mil till jobb och skulle kunna slänga mitt bensinkort nästan.

Har innan haft en Passat och var nöjd. Fördelen med Passat är att man får i princip all utrustning. Men vill testa något nytt så går bort.
Har egentligen bara 7.5 basbelopp men kan snacka till mig lite till. Dock får jag nog svårt att motivera E klass med automat + E edition då den flyger iväg lite. Outlandern kan man ju motivera med miljöbil men mer även fast den är lite dyrare än E klass. A6 klart billigast och blir endast runt 24k mer.

Så vad tycker ni? eller någon bil jag missat?? A4 C klass och mindre bilar går bort direkt.

Har lite av panik ångest. Måste välja bil denna veckan då jag fick lösa in nuvarande bil 1 år tidigare.
Kör nu outlander den äldre modellen och ljudnivån i den gör mig galen. Ska tillägga att jag endast kör runt 200 mil max i tjänsten.

E klass kombi 220 CDI alt 200(Bensin) Fleet edition med extra E edition som de har nu =AMG+nightvision+bakamera och premiumpaketet. Funderar på 9G lådan eller manuell dock blir det lite dyrt med 9G så då får något annat åka bort tror jag.

A6 Avant 2.0 TDI ultra med sport edition, teknikpaket och tonade rutor och alcantara.

Sen sist är faktiskt den nya outlander phev (Dock dyrast men bra förmånsvärde) Testade den och måste säga det var en positiv upplevelse. Kanske inte i klass med de två andra men dock fördel med eldrift då jag har 1 mil till jobb och skulle kunna slänga mitt bensinkort nästan.

Har innan haft en Passat och var nöjd. Fördelen med Passat är att man får i princip all utrustning. Men vill testa något nytt så går bort.
Har egentligen bara 7.5 basbelopp men kan snacka till mig lite till. Dock får jag nog svårt att motivera E klass med automat + E edition då den flyger iväg lite. Outlandern kan man ju motivera med miljöbil men mer även fast den är lite dyrare än E klass. A6 klart billigast och blir endast runt 24k mer.

Så vad tycker ni? eller någon bil jag missat?? A4 C klass och mindre bilar går bort direkt.

Mitt val eftersom jag är lite färgad. 3-Serie eller 5-Serie. Modell får väl bli utifrån behov. Hade jag inte haft min vovve hade det blivit en 3 GT. Nu blev det denna gång en X3.
Får också ge deras nya 2-litersspis en eloge. Var klart nervös när jag bytte ner mig från 3-liters 6:a till 2-litern. Den överträffade tack och lov mina förväntningar.

Visst är den mindre men det är inget problem. Frågan är om det är värt 35K mer än V70. När jag satte mig i min V70 efter att ha kört XC60 i helgen så kändes det som samma bil. Upplevde den som lite svampig (läs mer "svampig" än V70) i högre hastigheter, men det kanske är bra att få ner tempot ibland. Synd V90 har produktionsstart sommaren 2016....

Kul att höra någon som helt delar min uppfattning om Volvos chassies. Jag kör även jag Merca och jag tycker att Volvosarna är "döda" i ratten och otroligt svampiga - utan att för den skullen vara bekväma.

Frågan är ju bara om Volvo lärt sig nåt till nya XC90? Antingen så bygger man vidare på billiga enkla hjulupphängningar etc som man alltid gjort, eller så gör man det inte. Det är ju kul att det iaf ska finnas luftfjädring som option, det visar ju på ambition tekniskt. Jag är lite småsugen på nya XC90 men är orolig att dom ska prisa ut sig så som de redan gör med bl.a. XC60.

Mitt val eftersom jag är lite färgad. 3-Serie eller 5-Serie. Modell får väl bli utifrån behov. Hade jag inte haft min vovve hade det blivit en 3 GT. Nu blev det denna gång en X3.
Får också ge deras nya 2-litersspis en eloge. Var klart nervös när jag bytte ner mig från 3-liters 6:a till 2-litern. Den överträffade tack och lov mina förväntningar.

Jag körde några dagar i en 535xdt luxury line med MUC som utgångspunkt för 2 veckor sedan. (Tack Hertz för upgraden!). Jag hade väldigt svårt för den konstiga styrningen. Trög i låg fart, simmig i hög fart samt oerhört lättpåverkad av skarvar i vägen. Dessutom ingen servoverkan när motorn stannat m.h.a. start-stop automatiken. Om jag körde rakt fram över en skarv i 200km/h så gjorde ratten styrutslag när skarven passerades. Läbbigt. Högfartsstabiliteten var inte heller nåt att hurra för. Mercorna går mycket stabilare. Jag hoppas det var nåt fel på denna bil, för så där ska det väl inte vara?

Motorn då? Jorå, det gick ganska bra när man eldade. Men X-drive verkar sno rejält med effekt, den känns inte nämvärt snabbare än en 350 CDI utan 4-matic. Mest förvånad var jag när jag drog fullt mot en Touareg 4.2 TDI V8 från 50-230km/h och inte tog en meter.

Allt som allt en bil jag trodde var min drömbil innan jag kört den ett tag. Nu är jag än mer förvirrad, kanske 335xdt ger nästan samma utrymmen men bättre chassie?

Angående 0-100km/h.

Jag har en RaceLogic med mig som jag ofta mäter olika bilar med när jag provkör. En sak är säker - man ska inte tro fabrikens broschyrer.

Några exempel från årsmodeller 2014-2015:

Nya Passat 240BiTDI DSG med launch control: 6.5s
BMW 530xdt automat: 7.2s (stallad på fullgas)
Mercedes E250 cdi 4-Matic Steg 1: 7.1s (stallad på fullgas)
BMW 320d sedan manuell (efter många försök): 7.6s

Mest imponerande är ju så klart nya passaten som fullkomligt flyger iväg från stillastående. Nya motorn matar på riktigt bra på topp dessutom!
Årets besvikelse måste ju vara 530xdt som bevisar att trimma är silver och lätta är guld.....?

Ovanstående är ju mest akademiskt - men en liten hobby jag har. :)

Angående 0-100km/h.

Jag har en RaceLogic med mig som jag ofta mäter olika bilar med när jag provkör. En sak är säker - man ska inte tro fabrikens broschyrer.

Några exempel från årsmodeller 2014-2015:

Nya Passat 240BiTDI DSG med launch control: 6.5s
BMW 530xdt automat: 7.2s (stallad på fullgas)
Mercedes E250 cdi 4-Matic Steg 1: 7.1s (stallad på fullgas)
BMW 320d sedan manuell (efter många försök): 7.6s

Mest imponerande är ju så klart nya passaten som fullkomligt flyger iväg från stillastående. Nya motorn matar på riktigt bra på topp dessutom!
Årets besvikelse måste ju vara 530xdt som bevisar att trimma är silver och lätta är guld.....?

Ovanstående är ju mest akademiskt - men en liten hobby jag har. :)

Se där ! Trodde att 530 skulle göra 8 runt e250.

E klass punkt

Se där ! Trodde att 530 skulle göra 8 runt e250.

Jo om vi antar att 530xdt är lite tyngre än E250 CDI 4m så går siffrorna ihop. Notera att E-klassen här har steg 1 trim som påstås ge nånstans 240hk/560nm. Annars hade Mercan så klart varit en sekund långsammare till 100.

Toppen