Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Kollega kör Subaru och är otroligt nöjd. Själv pallar jag inte med interiören.
Discoveryn tittade jag själv på. Men den föll bort. Gillade inte ratten :p

Mini - ruskigt rolig liten bil. Eller varför inte BMW M235. Eller snart kommer den officiella svenska Mustangen.
Fast som vinterbil är den kanske lite väl lynnig

Intressant! Är det något oestetiskt med interiören, eller upplevs den opraktisk?

Kör brittisk sportbil på sommaren, så någon Mustang (eller annan muskelbil) känns inte intressant. Tycker dock att Mustangen av modell 2015 är riktigt snygg (!!) Sittposition i marknivå på min, annars hade den nog klarat vintern galant.

Är ute efter en bil där de åtminstone upplevs som man skulle klara en rådjurskrock - mini lever inte riktigt upp till det (rent mentalt för mig). Har dåliga erfarenheter från BMW, så rör inte en sådan igen.....och sedan står det tio stycken på min gata.

Funderar seriöst på en Abarth 500x. Fiat kom ut med listpris från bara 170.000kr idag, och Abarth kanske är en ytterligare drygt 100.000kr dyrare. Ganska stor bil, och med Abarth-trimning klarar den troligen 0-100 under 6.5s..

Den är ju lite fulsnygg :p

Abarth rendering
http://4.bp.blogspot.com/-_nrsndEGENA/VD_FCl_ByoI/AAAAAAARyys/WApfVNpynhM/s1600/Fiat+500X+Abarth+front2.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-gtlZdbubhvk/VD_FCppGogI/AAAAAAARyyk/AIWI0nlF8Zg/s1600/Fiat+500X+Abarth+rear2.jpg

Förutom att den är ful som stryk så blev jag inte kompis med rattreglagen. Onödigt krångligt att styra de små idiotrunda reglagen.

FIAT skulle jag nog hålla mig borta från om man skulle krocka. Men det ger minnen. Första kärran var en senapsgul 128 :)
Intervalltorkare och vindrutespolare. Fast intervaller kom sig av att det var hastighet 1 och det som var normalt för andra bilar var högsta hastighet på min.
Spolarna sköttes med en fotpump som gick till en plastpåse :p
Så hade den också Magnelli högklassiga elsystem.

Förutom att den är ful som stryk så blev jag inte kompis med rattreglagen. Onödigt krångligt att styra de små idiotrunda reglagen.

FIAT skulle jag nog hålla mig borta från om man skulle krocka. Men det ger minnen. Första kärran var en senapsgul 128 :)
Intervalltorkare och vindrutespolare. Fast intervaller kom sig av att det var hastighet 1 och det som var normalt för andra bilar var högsta hastighet på min.
Spolarna sköttes med en fotpump som gick till en plastpåse :p
Så hade den också Magnelli högklassiga elsystem.

Ja, inte är det vackra bilar man producerar hos Subaru. Prisvärd och användarvänlig däremot...

FIAT original lockar inte, men en Abarth är ju charmigt ovanlig. Det är ingen småbil (delar inte bottenplatta med en 500), så om inte NCAP levererar en negativ rapport så räds jag inte säkerhetsrisken. Förutom AWD har den ESP, ABS etc - finns nog både sämre och bättre bilar på vägen.
Samma bil (med annan kaross) produceras som JEEP renagade i USA, så det är väl ett hopkok av Italienskt o amerikanskt (man hade ju kunnat känna sig tryggare iofs :p).

Har glidit runt i en Fiat 128 som barn i Italien. Tror iofs inte att man kan förutsätta samma prestanda (i negativ bemärkelse) som för en bil som slutade produceras 30år före Fiat 500x.

Nu skriver du dock till en man som lovprisar Jaguar, Alfa Romeo, Aston Martin, Triumph, Lotus, Lancia etc - elfel och andra problem har varit en del av konceptet :D.

Fastnar jag inte, likt dig, för Discovery Sport......jag då finns det mycket som talar för Abarth. Du kan ju få testa den på en BC-träff i vår! ;)

Du gör det inte lätt för dig om du sorterar bort tyskt och svenskt men vill ha en bil som levererar som en sådan. Jag kan ändå applådera de som väljer udda bilar även om jag själv väljer tyskt.

För 600K får du väl en bra beg RR Sport? Dock är ju försäkringspremien helt uppåt väggarna pga många stölder.

Nya Minin med fyra dörrar är ju inte så "mini" längre? Finns ju i "SUV"-utförande.

Du gör det inte lätt för dig om du sorterar bort tyskt och svenskt men vill ha en bil som levererar som en sådan. Jag kan ändå applådera de som väljer udda bilar även om jag själv väljer tyskt.

För 600K får du väl en bra beg RR Sport? Dock är ju försäkringspremien helt uppåt väggarna pga många stölder.

Nya Minin med fyra dörrar är ju inte så "mini" längre? Finns ju i "SUV"-utförande.

Jag vill bara ha AWD och automat som ser någorlunda OK ut, och jag vet inom det är något typiskt tyskt/svenskt.
Problematiken ligger väl snarare i att tyska och asiatiska bilmärken ätit upp utländska konkurrenter, så man måste förhålla sig till tysk bil.
Min absolut sämsta bil har varit en BMW (modellår -06), så ger inte så mycket för att de skulle leverera särdeles bra (också ägt en mercedes som var sisådär).

De mest driftsäkra jag åkt var en amerikan, och roligast att köra är italienskt. Jag går mycket på estetik och då går många tyska bilar bort. De är väldigt standardiserade, och silverfärgad bil med svart inredning är ju nästan allområdande på tysk beg.marknad.

Jag uppskattade de märken som vågade ta ut svängarna, även om det ibland gick ut över funktionen. Bara en sådan sak att Lancia t.o.m 2006 erbjöd en S80 konkurrent som tilläts se ut såhär: upload_2014-11-12_15-3-23.png
lancia_thesis_sport.jpg

Det är ju en grotesk skapelse, men man vågade gå sin egen väg! :cool:

Försvann en smiley i mitt inlägg...

Jag själv föredrar den tyska perfektionen och känslan i materialen samtidigt så tycker jag att de är roliga att köra och känner inte att de blir själlösa. Tycker även att det är kul att det finns "udda" och annorlunda märken och kan uppskatta dem även om jag inte skulle köpa dem men det är tur att det finns de som gör det anbars skulle trafiken vara bra mycket tråkigare med alla grå/svarta/silver tyska bilar :)

Den där Lancian är ingen skönhet men priset för fulast de senaste 30 åren är nog ändå salig Ford Scorpio från 1995 :eek:

Att hitta alternativ som inte känns tyska är inte lätt.

500X verkar vara en klart mycket bättre bil än vanliga 500. Inte alls ointressant!

Ifall du inte heller skulle gilla nya Lexus NX – kan tänka mig att den är för extrovert och överdriven Audi-kopia – eller Hyundai SantaFé – en rätt schysst suv men saknar säkert den rätta själen för att passa dig – så låter det som du bör titta över Atlanten och satsa på någon gråimport från USA. Där finns "icketyskar" med en del karisma (på gott och ont).

Fast gillar du förra generationen av Lancia Thema – borde du privatimportera en Citroën C6.

Ett tag hade jag en C6 2,7 HDI Exclusive som jag köpte i Bryssel. En total anti-tysk vagn med karisma som är svårfunnen någon annanstans. Jag har haft några andra bilar sedan jag sålde Cittran, men har ett svårmättat sug efter att köpa en nyare C6 3,0 HDI. Detta trots jag har som policy att inte äga samma typ av bil två gånger.

Sådärja. Då var bytet till slut gjort med tillhörande preimiärtur :)
Och befintliga vinterhjulen passade också.

Nu skall man bara lära sig alla små finesser och mappa upp mailen. En klart bra funktion som gör att jag kan läsa mail direkt i navi-displayen.

Nu skall man bara lära sig alla små finesser och mappa upp mailen. En klart bra funktion som gör att jag kan läsa mail direkt i navi-displayen.[/QUOTE]

Känns verkligen trafiksäkert!!!

Toppen