Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Beror ju på vad du vill ha in i övrigt... För mig är automat ett krav och då tycker jag man får mest bil för pengarna i passaten. Behöver du ek dragkrok får du i princip in alla annat på 7.5 pbb - nya passaten med 190hk motorn...

Nya Subaru Legacy o Outback verkar vara väl anpassade för 7.5 prisbasbelopp. Blev lite imponerad vid ett test. Svag för boxermotorn t.e.x... :)

Jag inser att de flesta här förordar svensk o tyskt, men denna Japan brukar ju inte skämma ut sig. Själv kör jag brittiskt o Italienskt, och det förordar väl ingen :p

Testad Subaru: Bra utrustning, rymlig, automat, fyrhjulsdrift mm. Perfekt för barnfamiljen.

Mina egna bilar fyller inte direkt samma kravspec, men en Subaru hade kunnat transportera mig till fjällen betydligt bättre.

Å så har bilbytet fördröjts :( får hålla ut till slutet av nov, början av dec.
Men, men. Den som väntar .........

Nu har det blivit ganska akut för mig att byta bil (för att den där jäkla vintern måste komma också i år...).

Inte helt lätt att hitta något roligt med de krav (få tyckte jag) som jag hade: Bensin, automat, lite högre sittposition, fyrhjulsdrift o inte tyskt (exkl. Porsche). Varför denna dieselhysteri - jag kör inte nog med bil (inte den bilen iaf) för att äta upp den högre skattesatsen. Start o stop, ecoboost o f*n o hans moster - vanlig bil (?)
:(

Så fort jag väljer bort diesel eller hybrid hamnar jag på något amerikanskt monster med 5.0L V8, alternativt någon asiatisk wannabe-SUV i miniatyr.

Då min favoritbil för vintern, Alfa Romeo 159 3.2 Q4 TI Automatic, har slutat tillverkats så blir jag villrådig.

Tänkte att jag skulle få lite biltips av de på BC.se som inte kör tyskt eller svenskt (vet att det är få).
Någon som t.e.x hört när Land Rover Freelander Sport 2015 kommer in hos handlare? Hittar ingen på nätet, vilket verkar skumt med tanke på att det är November 2014...

Tittat på Porsche Macan turbo o Range Rover Evoque. Hittar inga fel, men tycker priset är i överkant. Sen tittade jag på Subaru. De har väldigt låga effektuttag men ändå både AWD o automat. Är det boxermotorn som tillåter det, eller upplevs de slöa? 116hp med AWD o automat låter ju aningen tveksamt..

Diesel har fördelen att du får högt vridmoment från liten cylindervolym - Mercedes 220 CDI ger 400NM och 250 CDI ger 500NM från en liten 2,1 liters motor.

Om du inte vill ha tyskt eller svenskt och ändå en SUV: kanske en Jeep Grand Cherokee? Porsche Macan är tysk men den finns ju utan Turbo också ;)

Ska du inte ha en sådan här?
The GLA 45 AMG

Diesel har fördelen att du får högt vridmoment från liten cylindervolym - Mercedes 220 CDI ger 400NM och 250 CDI ger 500NM från en liten 2,1 liters motor.

Om du inte vill ha tyskt eller svenskt och ändå en SUV: kanske en Jeep Grand Cherokee? Porsche Macan är tysk men den finns ju utan Turbo också ;)

Ska du inte ha en sådan här?
The GLA 45 AMG

Vet fördelen med diesel, men jag har bestämt mig för att inte haka på det tåget :p

Grand Cherokee är fin (farsan har nyss köpt en ny) men amerikanarna plockar ju ut så få hästkrafter ur sina motorer. 5.7L V8 för att få ut 360hk... Han värdesätter driftsäkerheten - motorerna verkar överleva innehavarna.

GLA AMG var faktiskt fin. 360hk ur 2.0L - så ska det vara!! Nästan 300.000kr under Porsche Macan med samma prestanda. Värt att överväga.

Alfa Romeo ska tydligen presentera en crossover, men modellåret är 2016.
Om du inte testat Alfa Romeo 4C så borde du besöka Italienska sportbilsdagarna 2015. Det var en speciell känsla att göra 0-100 på 4.5s, i en bil med 1.7L rak fyra.

Toppen