Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Och nya RS7 gör tydligen 0-100 på 3.4s, i "standardutförande". Har dock lite svårt för den tyska, industriella designen, som känns lite "grå"...

Jag söker dock en vanlig vinterbil med lite drag under pedalen. I min värld betyder det kanske 250-400hk och hyfsat låg vikt. 0-100 på 6.5s duger fullgott.
Kör själv brittiskt med bra effektuttag på sommaren - det är en kostnadsfråga på vintern. Den slukar soppa, kostar i service försäkring mm....

Om jag varit beredd på 30k/år i försäkring, över miljonen i inköp, 2l/mil och vansinnesskatter hade man givetvis kunnat välja fritt. Själv tycker jag dock att det är trevligare att hitta en bil i övre mellanklassegmentet (sub 5-600k) som känns som den levererar för mer.

Kanske ska kolla om det finns några outtagna Alfor i Italien, tills dess att man kommer med nya modeller. Har också reflekterat över de billiga priserna på, nya, topputrustade Jaguar i England....med tillägget LHD. Samma prissänkning som för högerstyrda bilar i Sverige.

kristerj....du pekar ju själv på orimligheten....en Dodge som blivit en Fiat. Det funkar ju inte:) Får osköna bilder på näthinnan men men smaken är ju som baken:)

Mycket hästkrafter & utrustning för lite pengar, FIAT Freemont V6. Fast det är egentligen en uppgraderad Dodge.

Haha, nej tack :p Jag pratar -600k, så inte BILLIGT i den bemärkelsen. Man får ändå ganska mycket bil för de pengarna, men tyvärr har ju många av de lite mer udda bilmärkena fallit offer för...

Alfa har ju knappt några modeller kvar, fiat är numera replikor på sig själv (och ommärka amerikaner), Lancia är borta, MG/Rover är borta, Jaguar efterapar tyskarna etc...

Efterfrågar lite charmigt udda bilar, som inte står i var mans garage. Lejongul eller röd skinninredning alá alfa, tvåfärgad exteriör alá Lancia, gashydraliskt fjädring på sportbil alá MG etc...

//
Drömmare o bakåtsträvare

Haha, nej tack :p Jag pratar -600k, så inte BILLIGT i den bemärkelsen. Man får ändå ganska mycket bil för de pengarna, men tyvärr har ju många av de lite mer udda bilmärkena fallit offer för...

Alfa har ju knappt några modeller kvar, fiat är numera replikor på sig själv (och ommärka amerikaner), Lancia är borta, MG/Rover är borta, Jaguar efterapar tyskarna etc...

Efterfrågar lite charmigt udda bilar, som inte står i var mans garage. Lejongul eller röd skinninredning alá alfa, tvåfärgad exteriör alá Lancia, gashydraliskt fjädring på sportbil alá MG etc...

//
Drömmare o bakåtsträvare

Maserati :D

Sett Maserati Levante/Kubang - ser fin ut. 410hk ur en V6 bensinare.
Basversionen (minsta motorn) kan vara ett alternativ då jag fick prisindikation på 65.000€ för den. Säg att den landar på 650-700.000kr i Sverige.

Alfa kommer med en SUV byggd på samma bottenplatta, så det är därför jag är avvaktande. Den ska även dela samma system för fyrhjulsdriften. Den kommer också med med fiats turboladdade fyra, vilket är ett plus ur vissa synpunkter. Framförallt blir den ju billigare med Alfamärke.
Ryktas även att toppmodellen, med 500hk, kommer med ett nytt sub-brand, "developed by ferrari".

Land Rover Discovery Sport ser riktigt trevlig ut, och är betydligt billigare än Maserati. Finns med en bensinmotor o automat på endast två liter. Ändå bra ax o vrid på den, så det duger för mig. Verkar gå att få ner mot 450.000kr med bra utrustning, och det får ju anses väldigt humant.

Rankingen idag:
1. Land Rover Discovery Sport
Allt ser bra ut, men är nyfiken på modeller som kommer 2015/2016.
- 500.000kr

2. Alfa Romeo SUV
Vänta och se vad den går för, när den kommer ut på marknaden.
-500.000kr

3. Subaru XV/Forrester
Fula och något motorsvaga, men de är BILLIGA och verkar tillgodose mina krav om automat och bensin. Känns som ett tryggt val, och är lite sugen på deras boxermotorer (av outgrundlig anledning).
-300.000kr

4. Fiat 500X
Precis hittat den något oväntade skapelsen..
Är väl statusjagandes bottenmärke, men den är faktiskt både rätt storlek (delar inget förutom designspråk med 500), bensinsnål, fyrhjulsdrift och niostegad automat. Det som intresserar mig är italienska rykten om att Abarth sätter tänderna i den också, vilket troligen betyder ca. 300hk.
- 250.000kr

5. Mercedes 45AMG
En bubblare, och jag tycker den ser ut att vara i minsta laget.
- 600.000kr

Jag meddelar vad det blir, och under tiden följer jag tråden noga för tips :)

3. Subaru XV/Forrester
Fula och något motorsvaga, men de är BILLIGA och verkar tillgodose mina krav om automat och bensin. Känns som ett tryggt val, och är lite sugen på deras boxermotorer (av outgrundlig anledning).
-300.000kr
Subaru Forester finns i en version (2.0 XT) med turbo, automat och 240 hk. Den har fullt tillräckliga prestanda för en bruksbil och kostar 355.000 kr.

Kollega kör Subaru och är otroligt nöjd. Själv pallar jag inte med interiören.
Discoveryn tittade jag själv på. Men den föll bort. Gillade inte ratten :p

Mini - ruskigt rolig liten bil. Eller varför inte BMW M235. Eller snart kommer den officiella svenska Mustangen.
Fast som vinterbil är den kanske lite väl lynnig

Toppen