Maserati
Sett Maserati Levante/Kubang - ser fin ut. 410hk ur en V6 bensinare.
Basversionen (minsta motorn) kan vara ett alternativ då jag fick prisindikation på 65.000€ för den. Säg att den landar på 650-700.000kr i Sverige.
Alfa kommer med en SUV byggd på samma bottenplatta, så det är därför jag är avvaktande. Den ska även dela samma system för fyrhjulsdriften. Den kommer också med med fiats turboladdade fyra, vilket är ett plus ur vissa synpunkter. Framförallt blir den ju billigare med Alfamärke.
Ryktas även att toppmodellen, med 500hk, kommer med ett nytt sub-brand, "developed by ferrari".
Land Rover Discovery Sport ser riktigt trevlig ut, och är betydligt billigare än Maserati. Finns med en bensinmotor o automat på endast två liter. Ändå bra ax o vrid på den, så det duger för mig. Verkar gå att få ner mot 450.000kr med bra utrustning, och det får ju anses väldigt humant.
Rankingen idag:
1. Land Rover Discovery Sport
Allt ser bra ut, men är nyfiken på modeller som kommer 2015/2016.
- 500.000kr
2. Alfa Romeo SUV
Vänta och se vad den går för, när den kommer ut på marknaden.
-500.000kr
3. Subaru XV/Forrester
Fula och något motorsvaga, men de är BILLIGA och verkar tillgodose mina krav om automat och bensin. Känns som ett tryggt val, och är lite sugen på deras boxermotorer (av outgrundlig anledning).
-300.000kr
4. Fiat 500X
Precis hittat den något oväntade skapelsen..
Är väl statusjagandes bottenmärke, men den är faktiskt både rätt storlek (delar inget förutom designspråk med 500), bensinsnål, fyrhjulsdrift och niostegad automat. Det som intresserar mig är italienska rykten om att Abarth sätter tänderna i den också, vilket troligen betyder ca. 300hk.
- 250.000kr
5. Mercedes 45AMG
En bubblare, och jag tycker den ser ut att vara i minsta laget.
- 600.000kr
Jag meddelar vad det blir, och under tiden följer jag tråden noga för tips