Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Det händer inte så mycket i den här tråden. Jag tar mitt ansvar och livar upp lite.

Ny bil beställd.

E350 Bluetec Kombi

Avantgarde (fast med komfortchassie)
Halvläder multikonturstolar
SE Edition
Infotainmentpaket
Säkerhetspaket
Premiumpaket
Kombipaket
9G-tronic
Svart innertak

mvh

Jag och @Valley tog en lunch för nån vecka sedan - och självklart så hetsades jag till att ringa och ändra specen på den beställda bilen ovan. Nu blev det totalt frosseri i tillvalslistorna och förutom ovan så lades detta till:

Airmatic
Exclusivepaket
Spegelpaket
Vinterpaket
Kastanjebrunt ventilerat nappaläder
Träpanel i öppenporig ask
Komfortstolar med ventilation och värme
Skidbag m genomlastningslucka
Panoramataklucka
Designo Hyacintröd metallic
Solskyddspaket
Utökad klima 3-zons Thermotronic

Jag får tacka @Valley för ovan galenskaper och trevlig mini-bc.se-lunch!

Det gick tyvärr inte in i min budget när jag beställde min bil, ingår ILS och Distronic plus? de är de SA jag uppskattar mest.
Kör bara C220 Bluetec...

ILS ingår i premiumpaketet och Distronic Plus inkl. alla assistenter är en del av Säkerhetspaketet. Båda paket är fleet edition-paket vad jag förstår.

Några timmar tills Alfa Romeo presenterar sin Giulia (eller vad den nu kommer att kallas). Storleksmässigt som en 3-serie...
Motorer från 220-510hk.
Sedanutförande endast
Kommer finnas med fyrhjulsdrift

Ser att Alfa Romeo numer erbjuder 5års nybilsgaranti. Positivt för något mindre värdeminskning, då man....om man kör lite...kan sälja iväg den med garanti kvar.

Återstår att se hur design och pris blir. Jag hoppas på ett försök att komma in på den svenska marknaden, genom en prispress. Fiat gjorde ju just det, och det är ett koncernsyskon.

Kul med nya utmanare, även om jag misstänker att den kvalitetsmässigt kanske inte när ända fram till toppskiktet.

Blev en intressant presentation. En bil som jag tycker inte riktigt höll designmässigt, men prestandan - WOW!!

Alfa Romeo Giulia QV får en V6-motor som tagits fram tillsammans med Ferrari o Maserati. V6 på 503hp o tjänstevikt under 1.500kg i den versionen. Kraften levereras till alla hjulen o innebär 0-100 på 3.9s!

Allt beror såklart på priset, men en intressant bil. De måste förmodligen ta ett pris lägre än för Maserati Ghibli o det innebär kanske 550-620.000kr.... Ändå ett bra pris för nämnd prestanda.
Prisbasbeloppen blir iofs ganska många.

Blir ny bil till hösten/vintern och i den här tråden finns det säkert ett par duktiga personer med kunskap och åsikter.
Har läst och läst, sett åtskilliga tester, även testat ett par bilar och har snurrat in på följande bilar just nu.

V60 Cross Country D4 Momentum -16
XC60 D3 Ocean Race -16
Skoda Nya Superb Kombi TDI 190 -16 (provkörning om 3 veckor)
Seat Leon Cupra TSI 280
Volkswagen Golf SC R Kombi 300 -16

BMW går bort då det blir för dyrt överlag, Mercedes samma sak och deras billiga setup tycker jag har mindre skön komfort och bilen känns aning plastig. Pratar då om CLA bland annat. Volkswagen Golf SC som jag listat går nog också bort pga priset och att den slukar en del soppa. Seat går nog troligtvis också av listan då jag helst plockar en Diesel men tog med den om någon har något att tillägga.

Just nu lutar det åt att avvakta provkörningen på nya Skoda, annars är V60 en bil jag gillar. Nackdelen är att den känns trång i baksätet.
Lilla V40 gillade jag men lastutrymmet är alldeles för litet så den bilen går bort, därav V60 istället.

Har jag missat någon bra bil? - tipsa gärna. Inte intresserad av Cittra, Peugeot, Hyundai och Ford dock.

Last edited:
Blir ny bil till hösten/vintern och i den här tråden finns det säkert ett par duktiga personer med kunskap och åsikter.
Har läst och läst, sett åtskilliga tester, även testat ett par bilar och har snurrat in på följande bilar just nu.

XC60 D3 Ocean Race -16
Seat Leon Cupra TSI 280

BMW går bort då det blir för dyrt överlag, Mercedes samma sak och deras billiga setup tycker jag har mindre skön komfort och bilen känns aning plastig. Pratar då om CLA bland annat. Volkswagen Golf SC som jag listat går nog också bort pga priset och att den slukar en del soppa. Seat går nog troligtvis också av listan då jag helst plockar en Diesel men tog med den om någon har något att tillägga.

Just nu lutar det åt att avvakta provkörningen på nya Skoda, annars är V60 en bil jag gillar. Nackdelen är att den känns trång i baksätet.
Lilla V40 gillade jag men lastutrymmet är alldeles för litet så den bilen går bort, därav V60 istället.

Har jag missat någon bra bil? - tipsa gärna. Inte intresserad av Cittra, Peugeot, Hyundai och Ford dock.
Ganska vid spridning på modeller. Vad ska du ha bilen till? Vilka praktiska krav har du på den, exempelvis lastutrymme, sittkomfort etc? XC60 och Superb kombi är ganska olika bilar. :)

XC60 D3 Ocean Race -16
Seat Leon Cupra TSI 280

Nya Subaru Levorg kanske - verkar lira i samma division som bilarna ovan. Ska finnas hos Subaru från September

Ganska vid spridning på modeller. Vad ska du ha bilen till? Vilka praktiska krav har du på den, exempelvis lastutrymme, sittkomfort etc? XC60 och Superb kombi är ganska olika bilar. :)

Jo, jag vet att det är ganska stor spridning men det är bilarna som jag tycker är rätt bekvämliga, trevliga och i lagom prisklass.
Vill kunna lasta i alla fall 3 resväskor, litet tält och lite sånt övrigt. Nya Superb har ju enormt lastutrymme även i Sedan versionen och det är ju alltid bekvämt, om inte annat för att ladda på läskeförrådet på en Tysklandsresa då och då.

Gärna en bil som kan dra husvagn (över 1500kg) och lite tyngre släpkärror. Har BECE kort så drar gärna nytta av det.
XC60 kommer jag nog plocka bort som kandidat även om det är en trevlig bil så fokusera inte för mycket på just den.

Audi A4 Avant TDI 150hk Quattro, hur är den modellen? Värd att spana in?

Last edited:
Om lastutrymme är viktigt skulle jag fokusera på en V70. Tack vare formen är de tämligen oslagbara i klassen när det gäller packning. Varken V60 eller VW Golf kan lasta särskilt mycket i jämförelse, inte heller A4 Avant.

V70 är numera riktigt bra prissatt med alla de options som finns. Verkar som om de nästan spottar ut bilar på marknaden innan V90 lanseras.

Toppen