Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Det är dags att byta bil efter sommaren och just nu pågår det stora arbetet att leta fram nästa bil. Lika ångestladdat som vanligt. :)
De bilar som jag känner är intressanta är följande.
Audi A6 Allroad 3.0TDI Sport Edition
Volvo XC70 D5 AWD
Bmw 520d x-drive Touring
Mercedes E250 Kombi 4-Matic
Tesla Model S 70D

Lite olika bilar med lite olika för och nackdelar. Volvon är ju det billiga alternativet, jag har haft XC70 tidigare men den är lite småtråkig. Man sitter bra, den är praktisk men växellådan känns ju som om den är hämtad från 80-talet. Sedan gillar jag tyska bilar och paketeringen Audi kör nu med sin Allroad Sport Edition känns som om det är väldigt mycket bil för pengen. Tesla är ju en liten joker, en kollega kör den och är väldigt nöjd. Jag vet inte om jag är beredd att vara låst till enbart eldrift och cirka 30mils räckvidd, jag är ju en sådan gambler som alltid ska köra tills det är 0km kvar på färddatorn innan jag ska tanka :) Mackar finns ju nästan överallt, men laddare till el-bil och då helst superchargers växer ju inte på träd - inte än i alla fall.

Audi med 3-litern och Beamern med 2-litern. Tolkar det som att en BMW 4:an är så bra att den motsvarar en Ådi 6:a :p
Teslan har jag aldrig förstått mig på. Som att sätta sig i en plastbunke. Men nu skall det väl komma lite annan inredning vad jag förstod.

Tror du skall gå för Tyskland. Varför inte ta en titt på X3 eller 3GT ? Eller varför inte en 6:a i BMW'n ?
Är väl det och de ventilerade stolarna jag kan sakna lite då och då i min X3 (6:an i synnerhet när 3 tradare och en buss ligger på led utan möjligheter att smyga in mellan dem)
 

Valley

Medlem
Efter att kört igenom bilarna ovan så tycker iaf JAG att en fourbanger är en fourbanger är en fourbanger. En fyra kan aldrig bli premium. Dvs bort med BMW och Merca i snik-edition. Volvon och teslan spelar i samma liga avseende upplevd kvalitet. Paneler knakar, saker skakar osv. För dåligt.

Kvar blir på ovan lista bara Audi - och detta för att dom kastar med luftfjädring och sexa som standard. Kan du klara av det trånga bagaget och att behöva kolla efter alla knappar vid växelspaken (med risk för att köra av vägen) så är nog Audi rätt val av ovan bilar.

Mina 5 öre.

mvh

Och står man ut med att inte ha mugghållare där de skall vara ? Tror inte det ......:rolleyes:
 

Jakob K

Medlem
Vad fick du för pris ?

Jag fick en offert på en 350 BlueTEC Fleet Edition 479.

Lade till dessa paket. ( Har motsvarande utrustning nu )

Infopaket 13,9
Kombipaket 12,9
Premiumpaket 21,9
Vinterpaket 13,9
Edition E 18
Metallic 10

Hamnar på 570 , vet ej om jag ska byta eller ........ sedan kostar 4matic en 10 till vet ej om jag har behov av det !
samt så finns bara 7 växlade lådan till 4 matic och 9 växlade utan.

Detta är en djungel hur tänkte du ?

Hej!

Jag valde att skippa 4M för att få 9G-tronic denna gång. Jag ville inte ha Edition E då den inte innehåller nåt jag söker. Jag ville däremot absolut ha säkerhetspaketet med samtliga assistenter. Skulle inte köpa en bil utan detta i nuläget. Resten är väl tycke och smak mest kanske?

Körde tidigare i veckan 150 mil på Autobahn med CLS 350 Bluetec 9G-tronic. Den går väldigt mycket bättre än gamla 7G-tronic plus tycker jag. Lite skumt att rulla i 250km/h och ha 2700rpm på räknarn :D

Jag hade denna gång en specialiare prismässigt som jag inte kan avslöja - men generellt går det att pruta lite lite på fleet edition. Men väldigt lite.

mvh
 

Valley

Medlem
Fick av en snäll säljare på MB, Danderyd, reda på att man får ett extra centralt inbytesstöd för vissa modeller.
Nu var det ju ett tag sedan så det kan hända att det är borta. Men det är heller ingenting man som säljare får avslöja.
Och förutom det har man riktigt brutala rabatter om man vill ha en CLS Shooting Brake :)
Den gången fick jag se hela listan av den vänliga säljaren.
 

Jakob K

Medlem
Nu ser jag att jag ovan skrev fel. Edition SE har jag - men inte night package. Det var night package jag skippade.

mvh
 
M

Monkey_Class

Guest
Hej!

Jag valde att skippa 4M för att få 9G-tronic denna gång. Jag ville inte ha Edition E då den inte innehåller nåt jag söker. Jag ville däremot absolut ha säkerhetspaketet med samtliga assistenter. Skulle inte köpa en bil utan detta i nuläget. Resten är väl tycke och smak mest kanske?

Körde tidigare i veckan 150 mil på Autobahn med CLS 350 Bluetec 9G-tronic. Den går väldigt mycket bättre än gamla 7G-tronic plus tycker jag. Lite skumt att rulla i 250km/h och ha 2700rpm på räknarn :D

Jag hade denna gång en specialiare prismässigt som jag inte kan avslöja - men generellt går det att pruta lite lite på fleet edition. Men väldigt lite.

mvh

En fritös, även en MB, rullar inte I 250 - den jobbar :) Sedan är vägen dit lång också :)

Håller inte med om 9G för redan 7G lådan gjorde att bilen känns som en remjohan.

Assistansen funkar sisådär. De som är mer kunniga än mig menar att det beror på at de har en helt annan logistisk uppbyggnad av mjukvaran än tidigare. Värst är det med förseriebilarna.
 

Jakob K

Medlem
En fritös, även en MB, rullar inte I 250 - den jobbar :) Sedan är vägen dit lång också :)

Håller inte med om 9G för redan 7G lådan gjorde att bilen känns som en remjohan.

Assistansen funkar sisådär. De som är mer kunniga än mig menar att det beror på at de har en helt annan logistisk uppbyggnad av mjukvaran än tidigare. Värst är det med förseriebilarna.

Ibland är det nerför, framförallt i närheten av Kassel - släpper man då lite så varvar den 2700 rpm i 250.....(kickdown tror jag ger 6:an i 250).

Jag tyckte 9G gjorde mycket bättre växlingar. Dessutom förstår jag inte remjohan? Den lock-upar ju direkt.....Exempelvis så håller den varvet i sportläge (vilket inte 7G+ gjorde), den kan växla direkt från 9:an till 6:an när man kliver på uppe i fart osv. Att den dessutom i E-läge är mjukast av alla lådor jag kört är ju skönt.

ZF 8HP är ju utlagd på ett helt annat vis med täta steg och den varvar nästan alltid (i BMW iaf) högt trots låg belastning före växling. Har man då en fourbanger kopplat till lådan blir det ett olidigt knattrande. Men smaken är som baken.

mvh
 

Valley

Medlem
ZF-lådan fungerar mycket bra med nya dieselfyran. Men den är gudomlig till 6:an. Har inte upplevt att den ligger på höga varv. Tvärtom har den skött sig väldigt, väldigt bra.
Inte fått chansen att prova någon 9G ännu. Men jag var ett stort fan av 7G.
 
M

Monkey_Class

Guest
:) En remjohan var en variomatic, dvs steglös. Jag tillhör den andra kategorin - vill känna när det växlar. Finns inget bättre än en fullgasväxling på sportläge och level 6 på växlingshastighet ( 50 millisek) och man hör diffen skrika för att sedan få "smällen" därbak när växlingen kommer och man tror att allt skall lossna - det är bilkörning när den är som allra bäst :)
Men som du skriver - vi är alla olika.
 
Toppen