Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Blir ny bil till hösten/vintern och i den här tråden finns det säkert ett par duktiga personer med kunskap och åsikter.
Har läst och läst, sett åtskilliga tester, även testat ett par bilar och har snurrat in på följande bilar just nu.

V60 Cross Country D4 Momentum -16
XC60 D3 Ocean Race -16
Skoda Nya Superb Kombi TDI 190 -16 (provkörning om 3 veckor)
Seat Leon Cupra TSI 280
Volkswagen Golf SC R Kombi 300 -16

BMW går bort då det blir för dyrt överlag, Mercedes samma sak och deras billiga setup tycker jag har mindre skön komfort och bilen känns aning plastig. Pratar då om CLA bland annat. Volkswagen Golf SC som jag listat går nog också bort pga priset och att den slukar en del soppa. Seat går nog troligtvis också av listan då jag helst plockar en Diesel men tog med den om någon har något att tillägga.

Just nu lutar det åt att avvakta provkörningen på nya Skoda, annars är V60 en bil jag gillar. Nackdelen är att den känns trång i baksätet.
Lilla V40 gillade jag men lastutrymmet är alldeles för litet så den bilen går bort, därav V60 istället.

Har jag missat någon bra bil? - tipsa gärna. Inte intresserad av Cittra, Peugeot, Hyundai och Ford dock.

Nyfiken fråga när det gäller tyskarna och "för dyra"
Nu kan det ha att göra med milen du kör. Men jag har inte råd att åka Volvo då den är klart dyrare att köra runt i än en BMW (Mercedes/Audi)

I mitt fall skulle enbart servicen på Volvon kosta nästan 800/månad.
 

Valley

Medlem
Nu har vi testat i3:an :)

Klart imponerad över accelerationen. Som stadsbil kan det klart vara ett alternativ nu när lillbilen kanske borde bytas ut.
Så gott som ljudlöst när man glider fram i låg hastighet. På motorväg funderar jag på om inte de vi har faktiskt är tystare.

Men. Den har ett stort MEN ! - Mugghållaren duger inte :p
 
Nyfiken fråga när det gäller tyskarna och "för dyra"
Nu kan det ha att göra med milen du kör. Men jag har inte råd att åka Volvo då den är klart dyrare att köra runt i än en BMW (Mercedes/Audi)

I mitt fall skulle enbart servicen på Volvon kosta nästan 800/månad.

Har en närstående som jobbar på Volvo så det är en fördel för mig när det gäller Volvo.
När det gäller BMW osv så syftar jag på att det blir för dyrt då det kostar 500.000+ om man ska ha en vettig modell.
 

Valley

Medlem
Har en närstående som jobbar på Volvo så det är en fördel för mig när det gäller Volvo.
När det gäller BMW osv så syftar jag på att det blir för dyrt då det kostar 500.000+ om man ska ha en vettig modell.

Går inte att räkna inköpspris. Man måste göra en kalkyl över hela livslängden.
En XC 60 blev i mitt fall ca 30 papp dyrare mot X3 att köra runt i.
 

Flying P

Medlem
Går inte att räkna inköpspris. Man måste göra en kalkyl över hela livslängden.
En XC 60 blev i mitt fall ca 30 papp dyrare mot X3 att köra runt i.
En kalkyl över hela livslängden känns irrelevant då de flesta behåller sina bilar i 2-4 år innan de byter.
För att en bil är fördelaktig ekonomiskt för en person så betyder det inte att det är det för en annan. Dessutom så har Andreas Eriksson krav på lastutrymme där en V70 slår samtliga BMW personbilar, kostnaden är inte allt.
 

Valley

Medlem
En kalkyl över hela livslängden känns irrelevant då de flesta behåller sina bilar i 2-4 år innan de byter.
För att en bil är fördelaktig ekonomiskt för en person så betyder det inte att det är det för en annan. Dessutom så har Andreas Eriksson krav på lastutrymme där en V70 slår samtliga BMW personbilar, kostnaden är inte allt.

Med livslängd avsåg jag den tid du själv äger bilen.
Och är det lastutrymme man vill ha så åker man väl E-Klass, Skoda Superb, Honda Civic, Skoda Octavia, Golf Sportscombi eller tom Passat, Mondeo och säker några fler.

Volvo är i mina ögon (och i många andras) passé när det gäller allt från att lasta mycket till en bra totalekonomi.
Nu är detta med bilar fortfarande mycket, mycket känsligt, speciellt när det gäller Volvo.
Jag har i alla fall inte råd att åka Volvo. Allt är för dyrt.
 

Johannes

Medlem
Precis beställt en Golf Sportcombi TGI med massagestol, blir bra, ingen prestige och galet lågt förmånsvärde.
 

Flying P

Medlem
Med livslängd avsåg jag den tid du själv äger bilen.
Och är det lastutrymme man vill ha så åker man väl E-Klass, Skoda Superb, Honda Civic, Skoda Octavia, Golf Sportscombi eller tom Passat, Mondeo och säker några fler.

Volvo är i mina ögon (och i många andras) passé när det gäller allt från att lasta mycket till en bra totalekonomi.
Nu är detta med bilar fortfarande mycket, mycket känsligt, speciellt när det gäller Volvo.
Jag har i alla fall inte råd att åka Volvo. Allt är för dyrt.
Nu var det BMW jämförelsen i lastutrymme gällde. Dock kan en hel del från din lista fimpas då de lastar betydligt mindre och praktiskt än V70.
 
Toppen