Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Lauda 777

Medlem
Har någon provkört den nya 3-serien? BMW rullar ut den uppdaterade elhybriden 330e nu i sommar. Sex mils räckvidd på el är ett bra steg upp från tidigare generationens 330e. Vi kan väl kalla det fyra mils realistisk räckvidd med lite tyngre högerfot. Med andra ord blir räckvidden på el faktiskt användbar för många som pendlar en kortare sträcka till jobb (och speciellt de som har laddmöjlighet på jobbet). F.d. 330e utan utrustning hade ett förmånsvärde på 2900 kr/mån. Lär bli högre nu, men fortfarande ett attraktivt val.

Känns halvintressant när Model 3 nu Finns tillgänglig. Kalkylen blir väldigt bra om man kör lite mil.
 

Valley

Medlem
Har någon provkört den nya 3-serien? BMW rullar ut den uppdaterade elhybriden 330e nu i sommar. Sex mils räckvidd på el är ett bra steg upp från tidigare generationens 330e. Vi kan väl kalla det fyra mils realistisk räckvidd med lite tyngre högerfot. Med andra ord blir räckvidden på el faktiskt användbar för många som pendlar en kortare sträcka till jobb (och speciellt de som har laddmöjlighet på jobbet). F.d. 330e utan utrustning hade ett förmånsvärde på 2900 kr/mån. Lär bli högre nu, men fortfarande ett attraktivt val.

Ingen provkörning ännu. Men det kommer.
e-modellerna ratar jag fullt ut. Undantag lägre förmånsvärde kan jag bara se nyttan om man har en max 2 mil till jobbet så man alltid kan köra el.
Och snart lär ändå tiden vara förbi när staten subventionerar dylika fordon.
 

FL07

Medlem
Ingen provkörning ännu. Men det kommer.
e-modellerna ratar jag fullt ut. Undantag lägre förmånsvärde kan jag bara se nyttan om man har en max 2 mil till jobbet så man alltid kan köra el.
Och snart lär ändå tiden vara förbi när staten subventionerar dylika fordon.
Ja, e-modellerna lämpar sig bara till en viss typ av tjänstebilsförare. Har man möjlighet att ladda och använda eldriften för pendling/kortare ärenden kan givetvis snittförbrukningen bli noll, eller väldigt låg. Men ska man ligga och nöta mil efter mil på motorväg dagligen kan man lika gärna köpa en 320d. V.g. förmånsvärdet så blir det förmodligen en nedsättning till 320i i pris i Skatteverkets kalkyler. Därutöver tillkommer även 10000 kr rabatt för elhybrid. Kommer nog sälja som smör...
 

Valley

Medlem
Ja, e-modellerna lämpar sig bara till en viss typ av tjänstebilsförare. Har man möjlighet att ladda och använda eldriften för pendling/kortare ärenden kan givetvis snittförbrukningen bli noll, eller väldigt låg. Men ska man ligga och nöta mil efter mil på motorväg dagligen kan man lika gärna köpa en 320d. V.g. förmånsvärdet så blir det förmodligen en nedsättning till 320i i pris i Skatteverkets kalkyler. Därutöver tillkommer även 10000 kr rabatt för elhybrid. Kommer nog sälja som smör...

Tycker det låter som rabatter och fördelaktigt förmånsvärde kommer försvinna helt. Till slut har myndigheterna begripit att hybrider är inga miljöbilar då det sitter en förbränningsmotor i dem (men den diskussionen tillhör annat forum)
 

Valley

Medlem
Har en kollega som kikar på XC60 AWD bensin. Någon som har koll på den faktiska förbrukningen?

Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.
XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.
X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.

Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.
 

FL07

Medlem
Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.
XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.
X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.

Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.
Volvos nya "downsizade" motorer drar fruktansvärt mycket bränsle jämfört med konkurrenter. Man har kört argumentet att downsizade motorer skulle bidra till lägre bränsleförbrukning. Men till exempel XC90 D5 (4 cyl 2,0L) får pisk i förbrukning av både Audi Q7 och BMW X5 med 3,0L 6 cyl diesel. När man köper ett såpass dyrt premiumåk kan man väl i alla fall få en fin sexa med lite vrid.

Vad snittade du i din XC90 D5? Vet en som snittade runt litern i sin, blandad.
 
Test av Teknikens Värd, "verklig förbrukning" egenutvecklad testcykel i lab-miljö över 100 mil.
XC60 D4 AWD - 0,97. I o f s diesel, men borde väl kunna fungera som riktmärke. Själv kan jag inte annat än att hålla med. Rimmar bra med det jag snittade på min XC 90 D5.
X3 2,0d x-Drive som jag hade landade på 0,67. Och den brukar väl ofta matchas mot XC60.

Då kör jag uteslutande, 90%. lands- och motorväg i främst Sverige och Norge. Brukar också kunna bli några och de hundra mil/år på Autobahn också.
Min 2,4l XC60D4 AWD 0,72-0,76 i snitt så riktigt så illa är det inte.
 

bachelor

Medlem
Vad kan man gissa att Volvos nya mildhybrider landar på i förmånsvärde, nån som har koll?

En annan fråga också, har nån nånsin hört om nån bilhandlare som accepterar kreditkortsbetalningar för kontantinsatsen?
 
Last edited:
Toppen