Senaste nytt

Tjänstebilstråden

AtleFlyg

Medlem
fe4428d421a2ca6f3e909a47be05ec11.jpg


Så såg den ut innan leverans ! Rund klocka !


Den där displayen är sjukt maffig
 
Har nu kört 200 mil med min Insignia Business 2.0T och det börjar bli dags för ett första utlåtande. Totalt sett är jag supernöjd med bilen. Chassit och drivlinan håller verkligen premiumklass. Inredningen är väldigt trevlig och förarmiljön logisk - inte riktigt premiumklass, men nära.

Mindre bra; Stolarna är bra, men inte riktigt i klass med exempelvis Volvo. Stereon är ok jämfört med mycket annat, men inte heller den i klass med Volvo. Faktum är att trots att jag valt Bose-högtalare så var standardstereon i min förra V70 (high performance) klart bättre. Dock fungerar Apple CarPlay utmärkt och ljudet är väldigt bra vid telefonsamtal.
Vägljudet är högre än i min förra V70, även om jag bara har provat den med nya dubbdäck än så länge.

Med priset inräknat vågar jag påstå att detta är det bästa på marknaden under 7,5 pbb i nuläget. Närmaste konkurrenterna är förmodligen Passat, Mondeo och Superb. Jämfört med dessa tycker jag helt klart att Insignia ligger en klass högre.
 

Brandten

Medlem
Har nu kört 200 mil med min Insignia Business 2.0T och det börjar bli dags för ett första utlåtande. Totalt sett är jag supernöjd med bilen. Chassit och drivlinan håller verkligen premiumklass. Inredningen är väldigt trevlig och förarmiljön logisk - inte riktigt premiumklass, men nära.

Mindre bra; Stolarna är bra, men inte riktigt i klass med exempelvis Volvo. Stereon är ok jämfört med mycket annat, men inte heller den i klass med Volvo. Faktum är att trots att jag valt Bose-högtalare så var standardstereon i min förra V70 (high performance) klart bättre. Dock fungerar Apple CarPlay utmärkt och ljudet är väldigt bra vid telefonsamtal.
Vägljudet är högre än i min förra V70, även om jag bara har provat den med nya dubbdäck än så länge.

Med priset inräknat vågar jag påstå att detta är det bästa på marknaden under 7,5 pbb i nuläget. Närmaste konkurrenterna är förmodligen Passat, Mondeo och Superb. Jämfört med dessa tycker jag helt klart att Insignia ligger en klass högre.
Säg till om du vill lånbyta en vecka. Intressant att se vad du tycker om Superb (och jag sneglade på Insignia när jag skulle byta).
 

mrforsell

Ny medlem
Sådär, nu är första förmånsbilen någonsin beställd!

Budget: 8 PBB

Blev en VW Passat SC GTS Executive R Edition med en hel del extra utrustning. 240hk dieseln med 4wd blir trevligt nästa vinter när man har bland annat Dalarna och Jämtland som distrikt. :) Fick välja mellan Audi, Volvo och VW men var inte så sugen på en snikutrustad V90 eller A4/A6 även om dessa är "unikare"..

Kommer bli riktigt skoj att få denna! :):)
 
Jag behöver er hjälp. Om man har tjänstebil inklusive bensin, hur mycket "sparar man" per använd liter jämfört med om man hade betalt bensinen själv? Jag har förstått det att bensin-kostnaden räknas upp med 20%, och sen betalar man förmånsskatt på den summan. Vilket gör att om bensinen kostar 15kr/liter så förmånsbeskattas man på 15*1,2 = 18 kronor. Vid en marginalskatt på 50% så blir skatten således 9 kronor, vilket blir det jag betalar i detta fallet. Om jag betalar bensinen själv så betalar jag 15 kronor. Dock borde väl min besparing bli mer än 15-9 = 6 kronor? För om jag har 50% i marginalskatt så måste jag ju tjäna 30 kronor brutto för att betala bensinen för 15 kronor.

Hur skall jag tänka?
 

JanneB

Medlem
Jag tror du tänker rätt först. Du kan ju inte räkna brutto ena gången och netto andra. Kostnaden vid marginalskatt 50% blir 9kr netto vid förmånsdrivmedel och 15kr netto vid privat drivmedel.
 

Valley

Medlem
Jag behöver er hjälp. Om man har tjänstebil inklusive bensin, hur mycket "sparar man" per använd liter jämfört med om man hade betalt bensinen själv? Jag har förstått det att bensin-kostnaden räknas upp med 20%, och sen betalar man förmånsskatt på den summan. Vilket gör att om bensinen kostar 15kr/liter så förmånsbeskattas man på 15*1,2 = 18 kronor. Vid en marginalskatt på 50% så blir skatten således 9 kronor, vilket blir det jag betalar i detta fallet. Om jag betalar bensinen själv så betalar jag 15 kronor. Dock borde väl min besparing bli mer än 15-9 = 6 kronor? För om jag har 50% i marginalskatt så måste jag ju tjäna 30 kronor brutto för att betala bensinen för 15 kronor.

Hur skall jag tänka?
Finns några bra länkar på nätet. Bl a Säljarnas Riksförbund och Driva Eget.
Vad man skall välja beror till stor del på vad man har för bil och dess verkliga förbrukning.
Och hur din deal med arbetsgivaren ser ut i övrigt.
Normalfallet säger att det är bäst att låta företaget slanta soppan.
 
Toppen