Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Jag har sedan någon månad en Prius Plugin Hybrid i Executive utförande, som tidigare nämndes så parkerar man gratis på Arlanda och förmånsvärdet är väldigt lågt. Tittar man på TCO för 3år och jämför med i princip vilken annan bil som helst så sparar både företaget och föraren en hel del pengar.

Jämfört med den Passat EcoFuel som jag har haft i 3år innan dess så är det en mindre bil, snäppet mer modern i många saker. Dock finns det ett antal saker där den inte känns premium och som gör att man funderar på om detta var ett bra val eller ej.

Sådana saker som kan vara värt att fundera på är om man har någon av de relativt fåtal mobiler som stöds av navigationssystemet (i Executive) för att använda online sökningar med Google tex, det funkar nästan bara med Blackberry och inte med IPhone eller de flesta moderna Android's. I Business utförande funkar det med de allra flesta telefoner inkl. iPhone.

Jag är även fundersam på varför man inte kan köra värmesystemet i bilen när man laddar den för att ta bort is och annat, det går bara att köra med AC'n för att kyla vilket dagar som denna (-10C) inte är att föredra.

Och dina erfarenheter so far?

Fortfarande intresserad av att höra erfarenheter? Har du haft möjlighet att testa någon? Morsan har sin andra Q5a och har nyss beställt en SQ5, först en TSI 211hk och nu en TDI 170 båda med S-tronic. Har själv kört runt 2000mil med Q5an =)

Jag har sedan någon månad en Prius Plugin Hybrid i Executive utförande, som tidigare nämndes så parkerar man gratis på Arlanda och förmånsvärdet är väldigt lågt. Tittar man på TCO för 3år och jämför med i princip vilken annan bil som helst så sparar både företaget och föraren en hel del pengar.

Jämfört med den Passat EcoFuel som jag har haft i 3år innan dess så är det en mindre bil, snäppet mer modern i många saker. Dock finns det ett antal saker där den inte känns premium och som gör att man funderar på om detta var ett bra val eller ej.

Sådana saker som kan vara värt att fundera på är om man har någon av de relativt fåtal mobiler som stöds av navigationssystemet (i Executive) för att använda online sökningar med Google tex, det funkar nästan bara med Blackberry och inte med IPhone eller de flesta moderna Android's. I Business utförande funkar det med de allra flesta telefoner inkl. iPhone.

Jag är även fundersam på varför man inte kan köra värmesystemet i bilen när man laddar den för att ta bort is och annat, det går bara att köra med AC'n för att kyla vilket dagar som denna (-10C) inte är att föredra.

Vad pratar vi om för total månadskostnad - Exkl avdragsrätt för moms ?
Och vet du var någonstans man kan hitta förbrukningssiffror för landsväg ?

Som jämförelse kan jag lämna mina gamla 520dA Touring -11
Total månadskostnad ganska precis 12.000,- Per mil ca 26,70
I min ägo ca 9 000 mil / 20 mnd

TCO är alltid svårt att räkna ut rätt men så här tänkte jag:

1) Leasingkostnader
Passat EcoFuel 6183kr/månad
Passat 2.0 TDI 6000kr/månad (ungefär)
Prius Plugin 6789kr/månad

Detta är räknat med ett restvärde, det verkar vara relativt konservativt restvärde i beräkningen.

2) Förmånsvärde
Passat EcoFuel 3158kr/månad
Passat 2.0 TDI 5275kr/månad
Prius Plugin 2200kr/månad (ungefär)

3) Övrigt
Prius Plugin SuperMiljöbilspremie 40kkr
Prius Plugin Gratis parkering på Arlanda (för tillfället) 1-3kkr/månad

Jag räknar sedan på 3000mil/år varav nästan alla är privatmil (dvs full moms och förmånsvärde)

4) Driftskostnader 3000mil/år
Passat EcoFuel ung. 10kr per mil i bränsle 30kkr/år
Passat 2.0 TDI ung. 8kr per mil i bränsle --> 24kkr/år
Prius Plugin ung. 8kr per mil i bränsle --> 24kkr/år (kan bli lägre om man kör korta sträckor där el används mest).

Jag antar att servicekostnader är ungefär lika för alla bilarna.

Summering:

TCO Företag på 3år:
Passat EcoFuel 346kkr + kostnader för parkering på Arlanda (30-100kkr)
Passat 2.0 TDI 344kkr + kostnader för parkering på Arlanda (30-100kkr)
Prius Plugin 300kkr

TCO anställd på 3år:
Passat EcoFuel 150kkr (före skatt)
Passat 2.0 TDI 218kkr (före skatt)
Prius Plugin 108kkr (före skatt)

Nyfiken på värderingarna i den absoluta bottennivån av tjänstebilshierarkin. Många anställningar, inklusive min egen, lämnar inget annat att överväga än en kostnadsneutral personalbil. Jag valde en sådan. I mitt fall föll valet på en VW Golf Variant TDI BlueMotion Tech. Masters med lite extra. Nyckeln var arbetsgivarens stora avtalsrabatter. Utan dessa hade ett traditionellt privatköp eller konsumentleasing blivit bättre.

Samma sak hos min förre arbetsgivare. Där föll valet på en V70 2.0F Momentum. Där, som nu, var jag delaktig i framtagandet av personalbilkonceptet.

Fler som klurat över personalbilens fördelar och nackdelar?

Det var ett nöje igår att ta ut en Jaguar XF Supercharged för en provkörning. Bilen är riktig höjdare och även om den missar lite i individualitet jämfört med XJ(som testades tidigare) så har den sin charisma. Framförallt är det jätterolig att glida i en fin bil genom Times Square på natten.
V8 var bäst på motorvägen och bränsleekonomin var överraskande låg för en så stor och kraftig maskin. Klart en favorit för sina pengar. :)

Det var ett nöje igår att ta ut en Jaguar XF Supercharged för en provkörning. Bilen är riktig höjdare och även om den missar lite i individualitet jämfört med XJ(som testades tidigare) så har den sin charisma. Framförallt är det jätterolig att glida i en fin bil genom Times Square på natten.
V8 var bäst på motorvägen och bränsleekonomin var överraskande låg för en så stor och kraftig maskin. Klart en favorit för sina pengar. :)

Testat Sportbrake? Ska tydligen också vara fin :)

Läste att alla modeller ska presenteras med 4-hjulsdrift 2013, vilket är intressant för mig personligen.

Är själv lite sugen på nya F-type, men väntar nog tills den rullat som demo iaf. Jaguar brukar ju sjunka 20% redan innan de lämnat hallen.. Med nuvarande italiensk bilmarknad, och bra valutakurs, känns det motiverat.

Testat Sportbrake? Ska tydligen också vara fin :)
Det är en udda fågel i våra trakter, tror knappast det kommer hit.
Även om alla modeller kommer med AWD knappast kommer alla motorer gå att kombinera med det. SC är utan det. En sak som jag tyckte inte om var inbyggda GPSen. Men jag är ingen expert.
Visst är nya F-typen snygg som få men den påminner mig om Maserati GT och den bilen är ju proppladdad med karisma! Maserati skulle ha varit mitt första val i Italien, tycker den är sexig och for tankar långt borta medans en katt som jag tycker mest om är XK8. :)

Blir otroligt tacksam om du bjuder mig på en provkörning när din F-type blir levererad ;)

Det är en udda fågel i våra trakter, tror knappast det kommer hit.
Även om alla modeller kommer med AWD knappast kommer alla motorer gå att kombinera med det. SC är utan det. En sak som jag tyckte inte om var inbyggda GPSen. Men jag är ingen expert.
Visst är nya F-typen snygg som få men den påminner mig om Maserati GT och den bilen är ju proppladdad med karisma! Maserati skulle ha varit mitt första val i Italien, tycker den är sexig och for tankar långt borta medans en katt som jag tycker mest om är XK8. :)

Blir otroligt tacksam om du bjuder mig på en provkörning när din F-type blir levererad ;)

Det lär nog dröööja tills en F-type blir levererad (djupt hål i plånboken just nu) Grannen har en Maserati GT, och det hade ju inte varit fel, men: Skatt och försäkring är ca 3x en Jaguar.

Alltid föredragit brittiska bilar före italienska....... Gillar den sparsmakade elegansen. Är inte lika manisk var gäller prestanda; kommer troligen inte utnyttja effekten till max. Far min har en Jaguar XJR, och det bottendraget duger för mig :)

Det påstås att att alla motoralternativ ska erbjudas med AWD, men det är nog tveksamt på en 2.2 bensin...

Nu blir det väl lite off-topic, för arbetsgivaren kommer nog inte erbjuda varken Maserati eller Jaguar som tjänstebil:p

Toppen