Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Brukar i slutändan bli ganska dyrt med Operationell leasing för företaget. Och att köra löne- avdrag/tillägg fungerar även vid Finansiell.
Min erfarenhet är precis tvärt om men så kan det vara. (Motivering nedan, men det jag tänker på är när vi sålde några gas VW Passater som vi gick på en rejäl mina på via finansiell leasing då restvärdet låg extremt mycket lägre än våra beräkningar 24 / 36 månader tidigare)

Vi ser stora fördelar att slippa fundera på restvärden och vilka modeller som är lämpliga att sälja vid vissa miltal m.m. Här har vi en fast driftkostnad som vi vet i förväg och eftersom vi kör varianten med löneavdrag så är en ju kostnadsneutral för företaget då överskjutande kostnad regleras via den anställdes lön.

Sen håller jag med dig i sak att operationell leasing är dyrare än finansiell leasing, men det ligger ju i dess natur om man vill spegla risken att förlora pengar (samt möjligheten att tjäna) över på leasinggivaren.Det gamla uttrycket "Det finns inga gratisluncher" gäller även här, någon måste betala...

Det är även absolut som du skriver att det går att köra lönereglering även vid finansiell leasing.

Jag gillar V70 och går tillbaka till en sådan efter knappa två år i en Passat Variant 4 motion. Nu blir det en V70 Classc Sport Edition 4WD Polestar mm mm eftersom vi har 7,5 som gräns.

Jag gillar V70 och går tillbaka till en sådan efter knappa två år i en Passat Variant 4 motion. Nu blir det en V70 Classc Sport Edition 4WD Polestar mm mm eftersom vi har 7,5 som gräns.
Extremt mycket bil för pengarna nu när de tömmer lagret innan V90 börjar säljas.
Dock ska vi väl vara helt ärliga och medge att gå tillbaka till V70 från passat är ett val många skulle göra.

Delar helt och hållet din uppfattning, Passat är en bra bil och duger gott att köra 6000 mil om året med men Volvo är Volvo.
Sen om om möjligheten funnits kanske man gjort ett annat val.

Nu, knappt ett år efter mina funderingar i detta inlägget har vinden vänt och tuppen galet och mina funderingar på en Italienare blev inte av. Jag löste bilen som planerat av mitt bolag i augusti och körde den till november när den ställdes av inför vinterns Thailandsresa. Ett tag i vintras var jag inne på att beställa en BMW M4 cabriolet men efter sugit på karamellen, tittat på lite bilder och funderat kom jag fram till att cabben inte tilltalar mig när den har taket på.

Jag har haft två BMW cupéer tidigare (en 330 och en 335) och hustrun har en 428 just nu och säga vad man vill men BMW's 4-serie coupé är enligt min mening en av de snyggaste modellerna BMW har byggt och när den förnuftiga delen av mig hade funderat lite så föll valet på en M4 Coupé.

Den beställdes med all tänkbar utrustning förutom drivers package och keramiska bromsar som jag inte är intresserad av. Nu börjar leveransdagen närma sig och den 22 mars hämtas den ut. Nu är pengarna på bankboken slut och jakten efter en sommarbil får tas upp nästa vinter igen men då blir det nog ett något mer prismedvetet alternativ, typ en BMW Z4 med ett par år på nacken.
Idag har nya bilen äntligen landat på hemmaplan och i skrivande stund får den en lackförsegling på Ditac i Skövde.
Nu är det inte många dagar kvar tills jag får hämta vrålåket, brum brum...
fram.jpg

bak.jpg

Toppen