Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

Själva Swiss stolen/sängen tycker jag inte är nåt problem, men "bubblan" runt kan vara lite jobbig. Man blir lite klaustrofobisk även i dessa enkla "A" säten. Jag tycker den har varit helt platt..

Men för sömn är det ingenting (än) som jag har testat som har varit bättre än BA CW, särskilt på UD på en B747-400.

Själva Swiss stolen/sängen tycker jag inte är nåt problem, men "bubblan" runt kan vara lite jobbig. Man blir lite klaustrofobisk även i dessa enkla "A" säten. Jag tycker den har varit helt platt..

Jag störs inte nämnvärt av bubblan, däremot finner jag det irriterande att den resulterande sängen är så låg. Om man inte vill bli misstagen för ett pervo gör man bäst i att vända bort blicken när flygvärdinnor går förbi..

Jag störs inte nämnvärt av bubblan, däremot finner jag det irriterande att den resulterande sängen är så låg. Om man inte vill bli misstagen för ett pervo gör man bäst i att vända bort blicken när flygvärdinnor går förbi..

Det är ingen tvekan om att jag fått helt nya perspektiv (bokstavligt talat) på business class sedan jag började fråga här ;)

Alltså...det var ju inte lite svar som hade trillat in - jag kan inte svara på allt men har läst alla svar minst 2 gånger, tackar så mycket!

agehall: Förstår hur du menar med tidig incheckning dagen efter, men för att utnyttja fördelarna med business till max känns inte det aktuellt - då hade man ju lika gärna kunnat sova ut där efter ett ekonomiflyg. Jag försöker tänka efter när jag har varit som mest sugen på att hoppa fram på andra sidan skynket under alla mina resor och longhaul nattflyg vinner nästan alltid...

Intressant med miles-räknaren på BA/OW också, framför allt för den förra tråden jag startade om statuspoängintjäning. Dock känns OW fortfarande lite väl överkurs för en "låtsas-FF" som mig. Svårt att behålla status där om man inte reser mycket och ofta. Nåja, BA är fortfarande ett av de allra intressantaste alternativen i den här tråden. Jag får en känsla av att de i princip alltid ligger bland de lägsta i pris på business longhaul också.

Har som sagt fått väldigt mycket info nu, men det finns några pusselbitar jag saknar fortfarande;
-- Det verkar vara ont om erfarenhet av flyg mot Latinamerika. Om någon har tips på bra bolag förutom BA här vore det kanon. Har t.ex. så sent som i förrgår sett att IB tydligen har "platta" säten (vornesitzen.de) men de har ju inget kanonrykte här. Hur är TP, TAM, Aeromexico, LAN, Aerolineas Argentinas etc.?
--Finns det något smart söksätt för att hitta det fåtal flyg som går västerut nattetid, som t.ex. detta?

Iberia – Flug 6401 12:15 Std.
Start Do 0:40 MAD Madrid, Spanien
Landung Do 5:55 MEX Mexiko-Stadt, DF, Mexiko
Business | Airbus A340 (Großraumjet) | 12:15 Std.

Tillägg: ALU: Tackar för Qantas-infon. Hade jag mer obegränsade resurser skulle A380 med dem till Australien vara ett mycket starkt alternativ. Men definiera "överkomliga priser"...jag har inte sett någon kampanj från dem och deras standardpriser verkar ligga en bra bit över 3000 €..

Tillägg 2: Har ni någonsin sett kampanjpriser från ANA..? Ja jag tänker på 787, vad annars :p Helst inte till Japan i sig då vi var där väldigt nyligen. Manila kanske...andra Pacific-mål?

Tillägg 3: Air NZ som också diskuterats här är även det mycket lockande, men liksom Qantas gäller då att det måste vara ett kap prismässigt, för då handlar det väl bara om destinationer som ligger > 10 000 miles bort? Någon gång ska jag till Tahiti/Bora Bora, men jag är lite rädd för att få storhetsvansinne redan nu ;)

Last edited:
Hm, lite stukad nu, letat efter arrivals lounges i ett par timmar. Finns alltså i JNB för SAA-passagerare, ska tydligen finnas en för US-pax i GRU men där funkar inte duscharna säger några recensioner...nähä. Montevideo i Uruguay ska tydligen ha någon...kanske. Ingen i BKK, ingen i SIN, finns den för Cathay i HKK. Tydligen är alla QF-duschar i Australien placerade i departures. Finns tydligen bra i Peking och Tokyo samt här och där i Europa och i Gulfländerna såklart. Verkar inte finnas alls i Nordamerika.

Ok, jag får överväga vad den här punkten är värd, men intressant på t.ex. FlyerTalk (eller Google..) är att efterfrågan iaf finns, men inte utbudet.

Ok, jag får överväga vad den här punkten är värd, men intressant på t.ex. FlyerTalk (eller Google..) är att efterfrågan iaf finns, men inte utbudet.

Jag tror inte att efterfrågan finns. Den du ser är nog de som du hittar här och på FT och det är trots allt en mycket liten del av alla pax som reser varje dag.

Sedan tror jag även att intresset av att ha passagerare kvar på flygplatserna efter att de landat är rätt litet. Det skapar ju bara problem av alla sorter så prio är nog att få folk därifrån så fort som möjligt.

Sedan tror jag även att intresset av att ha passagerare kvar på flygplatserna efter att de landat är rätt litet. Det skapar ju bara problem av alla sorter så prio är nog att få folk därifrån så fort som möjligt.

Fast när jag sökte på lounger nu såg jag att amerikanska bolag ser även loungerna på departures som ett sätt att tjäna pengar och tar betalt för sådant som t.ex. europeiska bolag/lounger inte gör. Då skulle man ju kunna argumentera för att det inte tillför något att ha passagerare sittandes i en departure lounge heller, det motiverar väl inte direkt till att spendera sina slantar på flygplatsen när all mat och dryck redan är "gratis" i loungen.
Så både en departure och arrival lounge har väl precis samma motiv, att öka värdet i premiumprodukten (businessbiljetten istf budgetbiljetten)?
Men jag vet inte, jag har bara precis börjat fundera på sånt här :)

Helt olika use-case. Om du ska resa, måste du vara på flygplatsen i tid. Ofta kommer man med anslutande flyg. Då är det en trevlig service som ökar mervärdet i flygbolagens produkter att tillhandahålla en lounge.

När passagerare väl kommer fram, vill de ta sig till sin slutdestination (som oftast inte är själva flygplatsen) så fort som möjligt och flygbolag har heller ingen större anledning att bjuda på mer gratistjänster där. Dessutom kan det vara komplicerat att få tag på lokaler och annat i dessa delar av flygplatsen.

Största målgruppen för denna typ av service skulle nog vara semestrande personer som reser i F och har fullservice i hela deras resande, men dessa utgör knappast ett underlag för denna typ av tjänst.

Själv skulle jag säkert kunnat ha nytta av en arrival lounge någon gång, men det är väldigt sällan - framförallt om jag reser i premiumkabiner. Har man suttit en natt i economy så vore det väl trevligt, men då åker jag hellre till ett hotell - en lounge är fortfarande bara en lounge det är inget ställe jag vill spendera tid i om jag inte behöver.

Ok du har säkert rätt, bara tänkte att just en arrival lounge skulle ha en viss poäng för affärsresenärer, som att någon kan skickas iväg på ett uppdrag med mindre än ett dygns varsel och efter sömn + dusch vara 100 % redo redan ankomstdagen. Om man nu kan sova alltså.

Nåja, jag kan ju inte ändra på läget och kommer troligen inte tycka SA är så illa när min enda erfarenhet hittills sträcker sig till 12-timmarsflygningar i sardinburksklass :) Om jag inte får oväntat kassainflöde och väljer Qantas med connecting flight i Australien.

Om du väljer att flyga med SAA till JNB bara för att få en arrival lounge så tycker iaf jag att du gör bort dig. Ta Swiss och flyg något av det bästa som erbjuds istället. På marken kan du ju alltid lösa saker utan att vara beroende av flygbolaget...

Jag vet väl det, jag bara surar lite just nu, det är en ny dag imorrn :)

Måste inte nödvändigtvis vara nattflyg heller. Ärligt talat känns BA västerut klart mest prisvärt hittills sett till vilka omdömen de får. Såg precis TXL-LHR-GRU-LHR-TXL för drygt 20 000 kr.

Toppen