Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

Back on topic, då det går rykten här som inte stämmer:
Swiss - är 180 grader "lie-flat" på hela flottan av A330-300 samt A340-300

Hmm, då kanske jag borde reklamera min senaste resa. Jag är 100% säker på att jag inte fick ner stolen till att vara varken helt plan eller 180 grader och därav mitt påstående. Jag har inte ens tänkt på att den faktiskt kanske var trasig...

Jag har faktiskt samma erfarenhet som Agehall. Dock kanske jag inte flög A330-300 alt A340-300... Det står även "...complete lie-flat on some aircrafts.."

PS. Det var nog iofs 2010 till PEK, tiden har väl inte stått stilla sedan dess:p

Last edited:
PS. Det var nog iofs 2010 till PEK, tiden har väl inte stått stilla sedan dess:p

Då var det nog de gamla sätena, eller var det de nya där sätena är saxade? När jag flög med dem till JNB sent 2010 var det de gamla i planet jag flög med men nästa gång jag fick chansen att pröva dem var det de nya, 2011.

Jag har faktiskt samma erfarenhet som Agehall. Dock kanske jag inte flög A330-300 alt A340-300... Det står även "...complete lie-flat on some aircrafts.."

Med Swiss? De drog ju igång ZRH-PEK först i våras (därav 24h-kampanjen med t/r i P för 12000kr)

Vad gäller huruvida stolen är lie-flat så är det väl som så att någonting som BÅDE är horisontellt mot marken och helt plan är ens.k flatbed medan "lie-flat" kan betyda lite vad som helst.Att Swiss har lie-flat är det inget snack om, däremot använder de "fully flat bed" i sin marknadsföring, och själv tycker jag att det nog finns en lutning på någon enstaka grad när stolen är helt nerfälld.

Ah, grafiken förklarar en del, det är nog så att axeln blir helt rak och att stolen därmed är "platt", men att man kan uppleva lite vinkel pga stolsryggens utformning, Dvs att det finns en liten wedge precis mellan ryggstöd och sittdyna. Olyckligt nog hamnar man med lumalregionen över denna del. Lägga kudde under?

http://www.swiss.com/web/EN/service..._class/Pages/first_class.aspx?module=business

Agehall, jag hade stora problem med att få det bekvämt första gången jag flög swiss C, men sen upptäckte jag att det var jag själv som hade ställt till det då inställning för lufttryck i ryggen måste anpassas beroende på om man sitter eller ligger ner.

Last edited:
Jag som har Alzeimers i släkten.... dock trodde jag att man skulle klara sig längre än till 23;)

PS. Ska jag lägga till att jag bara flugit business med tre bolag (i modern tid), vilket gör det hela ännu värre..

Last edited:
Agehall, jag hade stora problem med att få det bekvämt första gången jag flög swiss C, men sen upptäckte jag att det var jag själv som hade ställt till det då inställning för lufttryck i ryggen måste anpassas beroende på om man sitter eller ligger ner.

Den ska vi inte prata om. Jag hatar den. Dessutom verkar den ju vara luftbaserad, för jag känner hur den ändras när man lyfter/landar och även till viss del när de runt omkring ändrar på sina. Men det är inte den som ställde till det. Jag fick inte ner själva stolsryggen mer än till ca 170 grader.

Jag som har Alzeimers i släkten.... dock trodde jag att man skulle klara mig längre än till 23;)

Välkommen till klubben.

Toppen