Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

Wow, det där var inte dåligt alltså...Cathay var inga jag trodde skulle komma med deals, har sett dem som riktigt premiumbolag!

Men hur då status, de ger väl OW-poäng..?

Aha...det var ju synd. Klart det skulle vara kul med lite poäng men jag tar tacksamt emot alla förslag :) T.ex. är QR definitivt bekvämast till många destinationer långt bort i Asien, och framför allt AUS, härifrån Berlin. Bara ett byte på lyxterminal...det är ett bolag jag skulle vilja ha till en allians!

Aha...det var ju synd. Klart det skulle vara kul med lite poäng men jag tar tacksamt emot alla förslag :) T.ex. är QR definitivt bekvämast till många destinationer långt bort i Asien, och framför allt AUS, härifrån Berlin. Bara ett byte på lyxterminal...det är ett bolag jag skulle vilja ha till en allians!

Skulle inte säga att QR är speciellt bra till Asien då det dödar hela upplevelsen att ha två korta flyg. Bättre med ett långflyg så du kan sova ordentligt. Till Australien funkar det desto bättre då man ändå måste göra en mellan landning.

Vi kanske ska reda ut begreppen lite kring lie flat, så inte nybörjare eller andra blir besvikna.
Det som i tråden beskrivs som "Angled lie flat" kallas ofta på internationellt flygspråk "Lie flat" helt enkelt.
Begrepp som "Complete lie flat" används i princip inte internationellt vill jag påstå. Begreppet är "Flat bed" eller möjligen "Full flat bed"

Sen ska man komma ihåg att få "Flat beds" skulle klara 180 grader från huvud till fot vid en lasermätning.
Många hävdar ändå 180 grader, vissa är ärligare och uppger 177.
Vissa stolar är hyfsat vågräta undantaget benstödet som kan ligga något lägre.
Ofta flexar dessutom benstödet neråt (speciellt för tungfotade pax) eftersom det oftast inte har något stöd under.

Samtliga nämnda klassas dock som "Full flat beds", inkl LX samt AY:s 4 nyaste 330´or.

Slutligen är det inte helt ovanligt att stolen p ga fel eller att något hamnat i kläm inte sträcks ut helt och hållet, vilket lätt kan leda till att man tror att den endast är "Lie flat".

. Ytterligare ett skäl är att man på ett dagflyg kanske vill börja prova vinerna vilket ju inte går så bra OM en hyrbil väntar på flygplatsen. Eller att första dagen på destinationen faktiskt kan användas till något vettigt istället för att gå runt som en zombie och vänta på att hotellet ska öppna för incheckning.
Sistnämnda är ett utmärkt argument för nattflyg österut. Kom bara ihåg att nattflyg västerut ofta leder till just ankomst långt innan första incheckning...

Skulle inte säga att QR är speciellt bra till Asien då det dödar hela upplevelsen att ha två korta flyg. Bättre med ett långflyg så du kan sova ordentligt. Till Australien funkar det desto bättre då man ändå måste göra en mellan landning.

Jo men jag menade just långt bort i Asien, säg Manila eller varför inte Bali (begränsad businesstrafik dit gissar jag dock). Kul är ju QR-linjen till Perth, som är det överlägset snabbaste sättet att ta sig till landet härifrån, knappt 17 timmars total flygtid, 20 med enda bytet.

Sistnämnda är ett utmärkt argument för nattflyg österut. Kom bara ihåg att nattflyg västerut ofta leder till just ankomst långt innan första incheckning...

Det beror ju på hur bra man kan sova eller ej - kan du sova riktigt bra (min förhoppning om business) är det ju bättre att komma fram tidigt. I andra extremläget, när man inte kan sova alls (economy), är det givetvis bättre att komma fram sent på dagen lokal tid.

Tackar för bäddredogörelsen :) Så länge man inte märker av lutningen som passagerare är det ok för min del.

Toppen