Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

palmen

Moderator
Det där med intervallen 14, 7 och 1 dag har jag inte hittat på själv. Den informationen har jag fått från en person som arbetar på Lufthansa Revenue avdelning. I princip är det så att är kabinen tom släpps 2 platser 14 dagar före. Om det är upp till 2 bokade platser i first sker släpp vid 7 dagar. Om det är mer än 2 bokade sker det inget släpp förrän 1 dygn före avresa. Vissa destinationer tycks dock släppa upp till 4 platser om inte kabinen är bokad 14 dagar före t.ex. till Bogota. Det finns också en Lufthansa first class waitlist för Senator och HON. Då går platserna dit först och om dessa inte accepteras släpps de till Star Alliance. Det kan vara orsaken att släppen sker lite då och då.
Själv har jag waitlist på 8 olika flighter liggande.
Det stämmer inte, tidigare i år bokade jag 1 plats i First då den dök upp 4 dagar innan när det var 5 bokade platser i First redan.
För något år sedan bokade jag 2 platser i F och det fanns totalt 5 awardplatser på den avgången som släpptes 14 dagar innan.
I somras bokade jag 1 plats (fanns 2) 14 dagar innan på en flight med 2 bokade personer.
 

ELOS

Medlem
Man kan hålla på att spekulera i olika algoritmer precis hur mycket som helst. Så visa du inte är Senator eller HON så ser Du inte alla platser hur de släpps innan de blir tillgängliga i Star Alliance. Jag såg t.ex. i juni 2 platser FRA-Johannesburg i 3 veckor före avresa och de släpptes 24 timmar före till Star Alliance. Så satsa på Senator status så har Du mera spelrum.
 

Canadien

Medlem
Fast @palmen såg ju 2 platser (för Star Alliance) trots att det var platser tagna i kabinen så det stämmer inte som @ELOS skriver att inget släpps T-14 om em eller flera platser är tagna.

Jag har själv bokat en plats T-5 med Eurobonus som inte fanns T-14--T-6

Jag tror de går igenom inventoryt varje dag sista veckan och släpper till om det verkar vettigt. Samma med Business där jag sett platser tillkomma "udda" dagar nära inpå flight och inte precis 14, 7 eller 1 dag innan.
 

squeezen

Medlem
Fast @palmen såg ju 2 platser (för Star Alliance) trots att det var platser tagna i kabinen så det stämmer inte som @ELOS skriver att inget släpps T-14 om em eller flera platser är tagna.

Jag har själv bokat en plats T-5 med Eurobonus som inte fanns T-14--T-6

Jag tror de går igenom inventoryt varje dag sista veckan och släpper till om det verkar vettigt. Samma med Business där jag sett platser tillkomma "udda" dagar nära inpå flight och inte precis 14, 7 eller 1 dag innan.
+1, fick notis (från expertflyer) om FRA-SIN i first T-3, då var ändå 5 säten tagna och det var en 380 och jag sökte två platser.

Tyvärr fanns inget (inte ens eco) SIN-BKK så jag behöll mina platser till ICN.

Edit: award med EB, 2-4-1 och ja, Tallinn såg dem
 

Kevinator

Medlem
Jag har följt denna tråd sporadiskt och ber därför om ursäkt om min fråga redan besvarats innan. För ett tag sedan läste jag om att LH har släppt på 14-dagarsregeln, dvs. First-tillgången kan släppas tidigare, ända upp till 330 dagar. Men de senaste 15 inläggen i denna tråd har fokuserat på 14-dagarsintervallet. Är vi tillbaks på ”14-dagarsregeln” igen, dvs. att det inte är någon idé att söka efter First-biljetter förrän 2 veckor innan avgång?
 

DOEL

Medlem
Hej! Vet inte om detta är rätt tråd men har en fundering avseende en LHfirstbokning. Jag har en bokad resa i med LH nu i höst. Har hört mycket gott om swiss förstaklasslounge och funderar lite på om man skulle ändra avreseort till Zurich istället, dvs ZRH-FRA—>USA behåller naturligtvis min bokning i LHF. Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge? Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer? Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?
 
Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge?
Ja om du har en avgång i First samma dag.

Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer?
Ja

Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?
Beror nog på hur mycket du tycker om lounger. Jag hade nog inte gjort den omvägen men om du aldrig har varit där så kan det ju vara en kul grej.

Kolla först om det är möjligt att lägga till ett ben inom Europa på din befintliga bokning. Det kan möjligtvis gå att få till t ex Sverige-ZRH-FRA-USA på samma bokning så slipper du köpa separata biljetter
 

robertkniv

Medlem
Hej! Vet inte om detta är rätt tråd men har en fundering avseende en LHfirstbokning. Jag har en bokad resa i med LH nu i höst. Har hört mycket gott om swiss förstaklasslounge och funderar lite på om man skulle ändra avreseort till Zurich istället, dvs ZRH-FRA—>USA behåller naturligtvis min bokning i LHF. Skulle man i sådana fall ha tillgång till Swiss förstaklasslounge? Gäller detsamma ifall resorna ligger på olika bokningsnummer? Någon som testat swissloungen och vet om det värt omvägen för swissloungen?
Var där tidigare i år...
SWISS first first till Dubai [bilder] | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen