Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Utmaningen blir nog inte att hitta long-haul, men hitta connections till FRA/MUC som i min erfarenhet är väldigt fulla. Min empiriska studie säger att bonusplatser den 26-29 december är svårt, men enklare 25, samt 30-31 december. Hem är det rätt svårt före den 7:e januari, för att inte säga nästan omöjligt. Enstaka platser ok, men hitta 2+ kan vara utmanande.

Det kan finnas massor av platser i First om man tittar på inventory i ExpertFlyer men det är så många som är ute och flyger. Därmed är avgångar totalt överfulla och en del får OpUps :)

Utmaningen i sig är lite kul. Vi är rätt flexibla vad gäller datum och destination, så det bör gå att få till ngt. Enda kravet är att det inte är Indien skulle jag tro. Har lovat att aldrig boka resa dit.

Utmaningen i sig är lite kul. Vi är rätt flexibla vad gäller datum och destination, så det bör gå att få till ngt. Enda kravet är att det inte är Indien skulle jag tro. Har lovat att aldrig boka resa dit.

Jag gillar också äventyr ;)

Kolla United.com på ARN-FRA. Enbart en direktflight med Lufthansa finns per dag mellan 25-29 december. Om ni är flexibla i tid och vart resan skall gå tror jag det löser sig utan problem.

Har en 2-4-1 bokning den 28OKT BCN-FRA-BOG-AUA. Benet FRA-BOG är First och bokades då LH råkade öppna upp för Eurobonus. Ringde Tallin precis och försökte boka om vår outbound flight från BCN så att vi kunde få mer FCT tid, men då säger agenten att BCN-FRA-BOG är married segments. För mig förefaller det vara helt otroligt då jag kunde välja outbound flight från BCN när jag bokade resan i april. Nu plötsligt är det married segments. Är det så att LH har lagt in married segments i efterhand för att begränsa flexibilitet eller är det agenten i Tallin som spökar?

Har en 2-4-1 bokning den 28OKT BCN-FRA-BOG-AUA. Benet FRA-BOG är First och bokades då LH råkade öppna upp för Eurobonus. Ringde Tallin precis och försökte boka om vår outbound flight från BCN så att vi kunde få mer FCT tid, men då säger agenten att BCN-FRA-BOG är married segments. För mig förefaller det vara helt otroligt då jag kunde välja outbound flight från BCN när jag bokade resan i april. Nu plötsligt är det married segments. Är det så att LH har lagt in married segments i efterhand för att begränsa flexibilitet eller är det agenten i Tallin som spökar?
Det kan ha varit married segments tidigare också men nu har platserna på BCN-FRA som används för det tagit slut på de andra flighterna.

I det här inlägget kollade jag lite på villkoren kopplat till "My Offer" på Lufthansa:
Plusgrade: Rapportera dina bud för övriga bolag i Star Alliance | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det har kanske varit uppe tidigare, men det går att bjuda från Business (Poäng) till First på Lufthansa:
For upgrades from Business Class to First Class

Original booking classes: P, Z, D, C, J -> booking class after upgrade: A
Original booking class: I -> booking class after upgrade: O

Några andra intressanta observationer:
You have the opportunity to change or cancel your upgrade offer at any time up to 72 hours before the scheduled departure. To do so, log in again under My Bookings and and amend your offer.

Lufthansa will notify you via e-mail no later than 36 to 24 hours before the scheduled departure of your flight whether you will receive the upgrade

Så är man riktigt sugen, och vill dubbla chanserna så lägger man ett skambud som man sedan tar bort T-72 timmar om det finns platser med poäng. Jag vet inte prisnivåerna, men jag gissar från €700-1.000 baserat på vad Lufthansa tar i fast pris för en uppgradering.

Så släpptes 2 st LH first på min flight Frankfurt-Johannesburg i morgon till SAS Eurobonus. Jag fick dock vara envis och ringa 3 okika handläggare innan de kunde se dem. Men nu är allt fixat!
De hanläggare som inte kan eller vill, vet du varför de gör så, säger de bara att det ej finns tillgänglighet?

I det här inlägget kollade jag lite på villkoren kopplat till "My Offer" på Lufthansa:
Plusgrade: Rapportera dina bud för övriga bolag i Star Alliance | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det har kanske varit uppe tidigare, men det går att bjuda från Business (Poäng) till First på Lufthansa:
For upgrades from Business Class to First Class

Original booking classes: P, Z, D, C, J -> booking class after upgrade: A
Original booking class: I -> booking class after upgrade: O

Några andra intressanta observationer:
You have the opportunity to change or cancel your upgrade offer at any time up to 72 hours before the scheduled departure. To do so, log in again under My Bookings and and amend your offer.

Lufthansa will notify you via e-mail no later than 36 to 24 hours before the scheduled departure of your flight whether you will receive the upgrade

Så är man riktigt sugen, och vill dubbla chanserna så lägger man ett skambud som man sedan tar bort T-72 timmar om det finns platser med poäng. Jag vet inte prisnivåerna, men jag gissar från €700-1.000 baserat på vad Lufthansa tar i fast pris för en uppgradering.
Inom Europa 95 USD när jag testat samma sak. Hyfsat bra ratio på det också.

Edit: men från eko till biz då naturligtvis,
eftersom det inte finns F inom Europa. Men hursom ett bra alternativ

De hanläggare som inte kan eller vill, vet du varför de gör så, säger de bara att det ej finns tillgänglighet?
Förmodligen för att de inte vet hur man söker på rätt sätt. Hade samma problem med en Air China Fifth freedom-flight inom Europa.

Last edited:
Johanesburg är alltid svårt. Släpps sällan mer än högst 3 dagar innan. TIll min glädje slapp jag betaa 150 kr/person i ändringavgift och då poängen drogs om blev det bara för businessclass fast det var fist ena sträckan!

Jisses.
Först på tredje försöket lyckades SAS koppla mig till en medarbetare som kunde hitta och boka F-plåtarna med Lufthansa till New York i helgen. Den första agenten förslog andra biljetter, den andra agenten ifrågasatte hur jag kunde hitta platser på önskade flyg trots att jag upprepade flightnumren mer eller mindre som ett mantra.

Toppen