Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

imartin

New member
Tycker det här förtjänar en egen tråd (och jag har inte sett en om detta tidigare).

På sin lounge-sida informerar SAS om tillgång till partnerlounges från 1 September. Detta gäller flygplatser där det varken finns en SAS lounge eller en lounge som drivs av ett annat Skyteam-bolag. https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/lounges/

Lite märkligt att BER fortfarande kallas för "Tegel Airport" på sidan, men allmänt positivt att SAS passagerare inte kommer stå utan lounge-tillgång på en del viktiga flygplatser.

Ännu märkligare är att i Zurich hänvisas man till "Lufthansa lounge" //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji23.png

imartin skrev:Lite märkligt att BER fortfarande kallas för "Tegel Airport" på sidan, men allmänt positivt att SAS passagerare inte kommer stå utan lounge-tillgång på en del viktiga flygplatser.Klicka för att utvidga...

Tegel är namnet på loungen. Någon har skrivit fel.

Edit: många flygplatser ska fortfarande servas av Star Alliance lounger. Ser exempelvis The Loft på BRU. Inte så konstigt kanske, massor av flygbolag utanför alliansen som använder den.

Vad kul! Men det verkar (förhoppningsvis) som att sidan ännu inte är helt klar. T ex ser jag Paris, Helsingfors och Tallinn saknas,

De verkar fokusera på flygplatser där det finns en Star Alliance lounge men inte en Sky Team lounge, så där folk skulle förlora tillgång till loungen efter 1 september.

Alla flygplatser i listan har en *A lounge.

Gnopps skrev:Vad kul! Men det verkar (förhoppningsvis) som att sidan ännu inte är helt klar. T ex ser jag Paris, Helsingfors och Tallinn saknas,Klicka för att utvidga...

Har SAS loungetillgång i Helsingfors och Tallinn idag?

I Paris försvinner den ju i samband med flytten.

Hachans skrev:Har SAS loungetillgång i Helsingfors och Tallinn idag?I Paris försvinner den ju i samband med flytten.Klicka för att utvidga...
Som jag förstår det är det en nyhet att SAS-resenärer nu återigen har tillgång till tredejparts-lounger oavsett om man idag har tillgång eller ej. Därför tyckte jag att en del frekvent destinationer saknas här.

Gnopps skrev:Som jag förstår det är det en nyhet att SAS-resenärer nu återigen har tillgång till tredejparts-lounger oavsett om man idag har tillgång eller ej. Därför tyckte jag att en del frekvent destinationer saknas här.Klicka för att utvidga...

Ja, men frågan jag försöker få klarhet i är ifall det är tredjepartslounger där det funnits loungetillgång tidigare genom allianssamarbeten och de täcker upp rumpan genom de här avtalen eller om det faktiskt är ett intresse av att få nya lounger.

Uppenbarligen att listan inte är klar än och att webbsidan kommer uppdateras, med tanke på flera konstigheter.

Hachans skrev:Ja, men frågan jag försöker få klarhet i är ifall det är tredjepartslounger där det funnits loungetillgång tidigare genom allianssamarbeten och de täcker upp rumpan genom de här avtalen eller om det faktiskt är ett intresse av att få nya lounger.Klicka för att utvidga...
Jag tror på förstnämnda, åtminstone initialt med tanke på 1 September som datum. Därav osannolikt att Helsingfors kommer vara med.

Hachans skrev:Har SAS loungetillgång i Helsingfors och Tallinn idag?I Paris försvinner den ju i samband med flytten.Klicka för att utvidga...
I Tallinn blev jag insläppt 2019 men nekad 2021. SAS verkar lägga till och ta bort partners lite titt som tätt och Tallinn verkade få ryka.

erik2000 skrev:I Tallinn blev jag insläppt 2019 men nekad 2021. SAS verkar lägga till och ta bort partners lite titt som tätt och Tallinn verkade få ryka.Klicka för att utvidga...
SAS tog bort alla kontraktslounger 2017, så när du kom in 2019 måste det varit ett undantag eller så flög du inte med SAS.

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Härligt att dom satsar på dom egna loungerna med resten känns sådär va? "SAS is ongoing strengthening our offer in the air as well as on ground, where we are investing in SAS Lounges and SAS Fast track at our main airports and our destinations with the largest number of travelers. SAS is...

www.businessclass.com

Kan det verkligen stämma att:

- SAS kommer ha en egen lounge i Warsawa?

- Tillgång Lufthansas lounger i Frankfurt? Här har ju AF en egen lounge.

- Tillgång till Brussel Airlines The Loft in Bryssel?

- Tillgång till Lufthansas lounge i Milano?

erik2000 skrev:Kan det verkligen stämma att:- SAS kommer ha en egen lounge i Warsawa?- Tillgång Lufthansas lounger i Frankfurt? Här har ju AF en egen lounge.- Tillgång till Brussel Airlines The Loft in Bryssel?- Tillgång till Lufthansas lounge i Milano?Klicka för att utvidga...
Nej, det verkar mer som att nån har råkat trycka på publicera i webbpubliceringsverktyget lite för tidigt.

Zurich tex "terminal ????" vittnar om att detta är ett utkast.

erik2000 skrev:Kan det verkligen stämma att:- SAS kommer ha en egen lounge i Warsawa?- Tillgång Lufthansas lounger i Frankfurt? Här har ju AF en egen lounge.- Tillgång till Brussel Airlines The Loft in Bryssel?- Tillgång till Lufthansas lounge i Milano?Klicka för att utvidga...

- Nej, att SAS skulle öppna en egen lounge i WAW är osannolikt.

- Ja, men AFs lounge ligger på terminal 1. Ska man fortsätta flyga från terminal 2 ett tag kan man lika gärna vara kvar hos Lufthansa. AFs lounge är den enda Schengenloungen på terminal 1 och hanterar samtliga bolags premiumpax. Den är överbelastad.

- Ja, Loft hanterar redan OneWorld och har en hel lista med andra bolag så det är inte orimligt. Den andra loungen används förvisso av KLM när de flyger sina två avgångar per dag till AMS. Men ingen höjdare.

- Kan väl hända man sitter i någon form av kontrakt där.

Hachans skrev:- Nej, att SAS skulle öppna en egen lounge i WAW är osannolikt.Klicka för att utvidga...
Om inte det sker med någon slags internt stöd från AFKLM. De kanske vill se en SkyTeam lounge där och kom fram till att det skulle vara ett bra tillfälle.

Men vore ändå konstigt mtp att SAS enbart har enstaka flyg dit från CPH. Så ja, känns osannolikt.

Chatflightsgänget verkar säkra på att det stämmer att Lufthansa blir kvar på Hearthrow, vilket är nice. Alternativen där är inte särskilt sexiga. Tredjepartsloungen på BRU är rätt stökig, så blir The Loft kvar där är det ju bra nyheter. Spännande dock med WAW vad som händer där. Sannolikheten på att dom dunkar upp en massageavdelning även i SAS-loungen där likt LOT-loungen?

Back