Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jag räknar dagarna tills AF-KL, Virgin och Delta presser SAS att implementera en avgift på 3000+ SEK för enkelriktad business class-biljettplats på AF-KL, Virgin och Delta-flyg från Europa till USA. Då kommer tillgängligheten att "förbättras". :(

Tänker exakt samma. Tidsfråga. Men, jag betalar hellre hög avgift för biljetter som finns, än att som nu sitta på många poäng som inte går att använda öht (för hyfsat värde). Jag ringde nyss till SAS och ställde frågan om leg-för-leg, fick svaret ”det har blivit förbjudet från högre ort”. Fantastiskt.

Business awards från LPI, som tidigare var borta, är nu tillbaka. Så visst händer det saker till vår fördel.
Things right now are crazy on Linköping-Amsterdam. What FlyingBlue charges for one-way economy or business class on KL1242/1244/1246 is ridiculously expensive: 89 500 FlyingBlue points for just that in “business”. They won’t let SAS eat all the bonus space cheaper than FlyingBlue for very long.

Min bild är också att det är natt o dag nu jämfört med typ 2v sen. Fanns jättemycket till sekundära USA-destinationer, typ Salt Lake City och Las Vegas. Nu inget. Jag har haft stenkoll på awards till USA i 10 år och har aldrig varit med om något liknande som det är just nu med Skyteam. Nattsvart.
Nej där har du fel och det kommer du snart få veta + ev påhopp om att du skriver från trollkonto. Inte OK att vara kritisk mot SAS här. Det är värre än att svära i kyrkan!

Things right now are crazy on Linköping-Amsterdam. What FlyingBlue charges for one-way economy or business class on KL1242/1244/1246 is ridiculously expensive: 89 500 FlyingBlue points for just that in “business”. They won’t let SAS eat all the bonus space cheaper than FlyingBlue for very long.
Most business class awards LPI-AMS cost 20 000 at Flying Blue on the dates I found availability for SAS EB Awards.
208e6b6e42726d27126b879842f07af7.jpg

Most business class awards LPI-AMS cost 20 000 at Flying Blue on the dates I found availability for SAS EB Awards.
208e6b6e42726d27126b879842f07af7.jpg
Titta på bonus priset för september och oktober (2024) i business class.
Feast for your eyes at 89 500 FlyingBlue miles for LPI-AMS in business class if looking with Air France and KLM for September and October 2024 space.

Last edited:
AirFrance-KLM ägde en stor del av Kenya Airways och Kenya Airways använde FlyingBlue som sitt eget program. Men AF-KLM äger nu mindre av Kenya Airways. Och nu har Kenya Airways sitt eget bonusprogram. Kanske föredrar AF-KLM att några av sina investeringsportföljer flygbolag har ett eget bonusprogram om inte AF-KLM äger en majoritet eller hela företaget.
Ja, var väl samma med Alitalia där de bara ägde en mindre del. Den som lever får se men kan bara hoppas att tillgängligheten förbättras närmaste. Den dagen FB blir verklighet tror jag vi får se försämringar deluxe även om kanske just tillgänglighet blir bättre.

• Gilla
Reactions: hco
6000-11000 kronor avgift på bonusbiljett i business class = jag säger ”nej tack”. Sedan köper jag en vanlig biljett i businessklass tur och retur för $1600-3500 på ett annat flygbolag. Eller köp en billig (tillfälligt återbetalningsbar) biljett i ekonomiklass och se hur lite jag kan köpa en uppgradering till business class.
Kanske inte så höga avgifter per person, men någon typ av avgift om det betyder bättre tillgänglighet, kanske i kombination med höjda poängpriser(och då inte en fördubbling likt Vietnam Airlines).
SAS införde ju en avgift som skulle förbättra tillgängligheten, och utan att ha jämfört tillgängligheten före och efter så är min gissning att de 750kr gav noll effekt på de populära destinationerna.

Toppen