JacobGBG
Medlem
Det håller jag med om men i detta fall var det long haul business som avsågs.Fast det var rätt bra. Hade sällan några problem att hitta på intra-Europa.
Det håller jag med om men i detta fall var det long haul business som avsågs.Fast det var rätt bra. Hade sällan några problem att hitta på intra-Europa.
Ja, det hjälper inte så mycket att det finns tillgänglighet från hubbar i Europa när SAS sökmotor inte ger dig tillgänglighet från Skandinavien, och du kan inte heller komma runt detta genom att kunna beställa ben för benFrån A till B var det lika kört som idag, om inte värre under Star Alliance tiden. Fanns i stort sett NOLL bonusplatser. Däremot var det bara att välja och vraka om man sökte från Wien och lade till anslutningar från Stockholm eller trixade fram ARN-FRA/MUC/ZRH direkt.
Tillgängligheten på Virgin, Delta, Korean Air, Garuda är bra överlag. Däremot blir dessa bolag väldigt svåra om inte omöjliga att boka från Skandinavien om man inte kan bygga sin resa leg för leg.
Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…Måhända att det fortfarande ”är nytt” osv, men just nu är det faktiskt rätt domdedagsbetonat (som väntat).
Både frun o jag har varit EBD i flera år och sitter i detta nu på >2,5 miljoner eb-poäng och 10st Amexcheckar, trots massa bokade bonusresor i business (i detta nu har vi business-awards med *A till Miami i nov, Dallas vid jul/nyår, Atlanta i mars, LAX i påsk, och Denver sommaren 2025). Kom tillbaka från IAD i tisdags, även det *A award (”Turkoflot” A350 - fenomenalt bra).
Som andra skriver - med *A var det alltid lätt med awards, så länge som man visste hur man skulle söka och boka leg-för-leg. Under 10+ år av väldigt, väldigt mycket bokade bonusresor med *A har jag faktiskt aldrig haft några större problem, så länge man varit lite flexibel, men nu är det ju helt kört. Finns inget. Lagt flera timmar ikväll på att söka hundratals olika destinationer och datum på SAS.se och inte hittat något alls, undantaget BKK med KLM nästa höst.
Om det fortsätter så här ser jag ingen anledning alls till att fortsätta betala skyhöga kreditkortavgifter (vi betalar för totalt 4x Elite, 2x Platinum, 2x SAS MC Premium) och lägger en stor andel av våra privata pengar på SAS, inklusive bitvis jobbiga MRs på long-haulKan lika gärna bränna poängen med cash+points med SAS Business, säga upp alla kreditkort etc och börja boka billigaste business-alternativet som dyker upp på Google Flights, typ. Bli en ”free agent” helt enkelt. Är jag den enda som tänker så?
Signade precis upp på Chatflights Plus och la in en request med massa destinationer o brett datumintervall. Får se om de hittar nåt - kan återrapportera när de svarat.
Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…
Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.Har ingen spend i närheten av det, men både min fru och jag prioriterar resor över allt annatHade inte haft råd med nuvarande resemönster om det inte vore för stort fokus på SAS/*A (och krävande jobb med resor) under många år. Så jo, jag bryr mig i allra högsta grad om bonusresor i business, och om nuläget kvarstår kommer vårt resemönster bli kraftigt försämrat, tyvärr. Oavsett känns det rätt OT, problemet är väl att värdet på Eurobonus raserats nu, iaf så länge som leg-för-leg-begränsningen och kabin-mix-begräsningen kvarstår, och man vill få bra värde för sina poäng (long haul C i högsäsong)
![]()
Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.