Det håller jag med om men i detta fall var det long haul business som avsågs.Sir Lemon skrev:Fast det var rätt bra. Hade sällan några problem att hitta på intra-Europa.Klicka för att utvidga...
Det håller jag med om men i detta fall var det long haul business som avsågs.Sir Lemon skrev:Fast det var rätt bra. Hade sällan några problem att hitta på intra-Europa.Klicka för att utvidga...
Ja, det hjälper inte så mycket att det finns tillgänglighet från hubbar i Europa när SAS sökmotor inte ger dig tillgänglighet från Skandinavien, och du kan inte heller komma runt detta genom att kunna beställa ben för benJonas C skrev:Från A till B var det lika kört som idag, om inte värre under Star Alliance tiden. Fanns i stort sett NOLL bonusplatser. Däremot var det bara att välja och vraka om man sökte från Wien och lade till anslutningar från Stockholm eller trixade fram ARN-FRA/MUC/ZRH direkt.Tillgängligheten på Virgin, Delta, Korean Air, Garuda är bra överlag. Däremot blir dessa bolag väldigt svåra om inte omöjliga att boka från Skandinavien om man inte kan bygga sin resa leg för leg.Klicka för att utvidga...
Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…LS_sthlm skrev:Måhända att det fortfarande ”är nytt” osv, men just nu är det faktiskt rätt domdedagsbetonat (som väntat).Både frun o jag har varit EBD i flera år och sitter i detta nu på >2,5 miljoner eb-poäng och 10st Amexcheckar, trots massa bokade bonusresor i business (i detta nu har vi business-awards med *A till Miami i nov, Dallas vid jul/nyår, Atlanta i mars, LAX i påsk, och Denver sommaren 2025). Kom tillbaka från IAD i tisdags, även det *A award (”Turkoflot” A350 - fenomenalt bra).Som andra skriver - med *A var det alltid lätt med awards, så länge som man visste hur man skulle söka och boka leg-för-leg. Under 10+ år av väldigt, väldigt mycket bokade bonusresor med *A har jag faktiskt aldrig haft några större problem, så länge man varit lite flexibel, men nu är det ju helt kört. Finns inget. Lagt flera timmar ikväll på att söka hundratals olika destinationer och datum på SAS.se och inte hittat något alls, undantaget BKK med KLM nästa höst.Om det fortsätter så här ser jag ingen anledning alls till att fortsätta betala skyhöga kreditkortavgifter (vi betalar för totalt 4x Elite, 2x Platinum, 2x SAS MC Premium) och lägger en stor andel av våra privata pengar på SAS, inklusive bitvis jobbiga MRs på long-haulKan lika gärna bränna poängen med cash+points med SAS Business, säga upp alla kreditkort etc och börja boka billigaste business-alternativet som dyker upp på Google Flights, typ. Bli en ”free agent” helt enkelt. Är jag den enda som tänker så?Signade precis upp på Chatflights Plus och la in en request med massa destinationer o brett datumintervall. Får se om de hittar nåt - kan återrapportera när de svarat.Klicka för att utvidga...
Flyer722 skrev:Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…Klicka för att utvidga...
Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.LS_sthlm skrev:Har ingen spend i närheten av det, men både min fru och jag prioriterar resor över allt annatHade inte haft råd med nuvarande resemönster om det inte vore för stort fokus på SAS/*A (och krävande jobb med resor) under många år. Så jo, jag bryr mig i allra högsta grad om bonusresor i business, och om nuläget kvarstår kommer vårt resemönster blikraftigtförsämrat, tyvärr. Oavsett känns det rätt OT, problemet är väl att värdet på Eurobonus raserats nu, iaf så länge som leg-för-leg-begränsningen och kabin-mix-begräsningen kvarstår, och man vill få bra värde för sina poäng (long haul C i högsäsong)Klicka för att utvidga...
Flyer722 skrev:Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.Klicka för att utvidga...
Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga bonus rymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av bonus rymme för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]Flyer722 skrev:Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…Klicka för att utvidga...
guwonder skrev:Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga prisutrymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av utrymme/belöning för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]Den första av amerikanerna från Forbes rikaste lista som tog in mig för att få råd fick oss att stanna på McDonalds på väg till ett av hans mycket dyra hem. Förutom mina reskamrater och de som kände honom väl, var det ingen annan som ville tro att det var där vi fick mat. Ungefär samma sak med vissa människor när det kommer till lojalitetsprogrampoäng.Klicka för att utvidga...
ARN01 skrev:Något jag kan fundera på är om man verkligen kommer att spendera så mycket tid och resurser på att ”lösa” nuvarande problem. Eller om man istället försöker fasa ut EuroBonus snabbare till förmån för Flying Blue. Finns väl egentligen inget som förhindrar det även fast AF/KLM inte kan gå upp i ägande förrän om ett par år.Klicka för att utvidga...
Eftersom att Japans flygbolag är *A och OW så är det väl ganska naturligt. Kollat till ICN?Lars J skrev:Så här såg det ut til/från Osaka och Tokyo med Star nästa sommar. Det var tillgänglighet nästan varje dag utöver vad som visas på skärmdumpen också, nästan 8 platser i Business varje dag.Var tvungen att ringa och lägga till ett ben till/från VIE, men det fanns åtminstone platser. Jag beställde 4 nästa sommar och är glad över det nu. Hittar inget med SkyteamVisa bifogad bild 157490Klicka för att utvidga...
Sometimes I have a really hard time understanding your google translate, did you just say that you use hang out with Warren Buffet?guwonder skrev:Jag har inte svårt att se det. En nära släkting till mig lägger ut cirka 2 till 4 miljoner USD i utgifter på sitt Amex Centurion-kort varje år (ett konto som vi brukade dela i flera år). Han bryr sig om vilket värde han får från poängen och sina många kredit-/betalkort. Han betalar också ibland andra för att jaga bonus rymme åt honom; och det betyder ibland att han använder Amex-poängen för att köpa en vanlig betald biljett i affärsklass och sedan bara lever med den. Men han lever bara med det efter att han blivit av med sina Delta-flygbolags kreditkort på grund av det dåliga värdet han fick från Delta Air Lines American Express-kort. [Delta är mycket dåliga på prissättning av bonus rymme för personer som oss: boka oftast våra resplaner inom 0-2 veckor från resedatumet.]Den första av amerikanerna från Forbes rikaste lista som tog in mig för att få råd fick oss att stanna på McDonalds på väg till ett av hans mycket dyra hem. Förutom mina reskamrater och de som kände honom väl, var det ingen annan som ville tro att det var där vi fick mat. Ungefär samma sak med vissa människor när det kommer till lojalitetsprogrampoäng.Klicka för att utvidga...
Nej. Men det finns några andra miljardärer. [Men en av Warren Buffets potentiella efterträdare var ganska nära att få en svensk svärdotter innan mannens föräldrar sa nej.]Rickard_O skrev:Sometimes I have a really hard time understanding your google translate, did you just say that you use hang out with Warren Buffet?Klicka för att utvidga...
Korean Air är inte generös med bonusbiljetter tillgång i businessklass för flygningar mellan USA och Korea med poäng från partnerflygbolagens program. Kanske bättre lycka för flygningar mellan Europa och Korea? Kan inte vara mycket värre än USA-Korea.Cristoffer Cedergren skrev:Eftersom att Japans flygbolag är *A och OW så är det väl ganska naturligt. Kollat till ICN?Klicka för att utvidga...
guwonder skrev:Nej. Men det finns några andra miljardärer. [Men en av Warren Buffets potentiella efterträdare var ganska nära att få en svensk svärdotter innan mannens föräldrar sa nej.]Även de rika kan vara selektiva i var de hitta värde med “mass market products” och andra saker.[Jag ska försöka förbättra mitt spel över Google Translate. Många av dess misstag är också uppenbara för mig.]Klicka för att utvidga...