Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Även om man hade fått pussla leg för leg är det väldigt annorlunda tillgång på platser även inom Europa tycker jag. Har tex bevakat en resa sen länge och i star alliance fanns det runt 10 olika rutter/alternativ per dag under de aktuella dagarna. LHR -> Arn/cph/got. Med skyteam finns det 1 plats 1 av de 3 dagarna, övriga dagar är helt tomma.
 
Så här såg det ut til/från Osaka och Tokyo med Star nästa sommar. Det var tillgänglighet nästan varje dag utöver vad som visas på skärmdumpen också, nästan 8 platser i Business varje dag.Var tvungen att ringa och lägga till ett ben till/från VIE, men det fanns åtminstone platser. Jag beställde 4 nästa sommar och är glad över det nu. Hittar inget med Skyteam
Skjermbilde 2024-08-29 114316.png
 
Från A till B var det lika kört som idag, om inte värre under Star Alliance tiden. Fanns i stort sett NOLL bonusplatser. Däremot var det bara att välja och vraka om man sökte från Wien och lade till anslutningar från Stockholm eller trixade fram ARN-FRA/MUC/ZRH direkt.

Tillgängligheten på Virgin, Delta, Korean Air, Garuda är bra överlag. Däremot blir dessa bolag väldigt svåra om inte omöjliga att boka från Skandinavien om man inte kan bygga sin resa leg för leg.
 
Från A till B var det lika kört som idag, om inte värre under Star Alliance tiden. Fanns i stort sett NOLL bonusplatser. Däremot var det bara att välja och vraka om man sökte från Wien och lade till anslutningar från Stockholm eller trixade fram ARN-FRA/MUC/ZRH direkt.

Tillgängligheten på Virgin, Delta, Korean Air, Garuda är bra överlag. Däremot blir dessa bolag väldigt svåra om inte omöjliga att boka från Skandinavien om man inte kan bygga sin resa leg för leg.
Ja, det hjälper inte så mycket att det finns tillgänglighet från hubbar i Europa när SAS sökmotor inte ger dig tillgänglighet från Skandinavien, och du kan inte heller komma runt detta genom att kunna beställa ben för ben
 
Måhända att det fortfarande ”är nytt” osv, men just nu är det faktiskt rätt domdedagsbetonat (som väntat).

Både frun o jag har varit EBD i flera år och sitter i detta nu på >2,5 miljoner eb-poäng och 10st Amexcheckar, trots massa bokade bonusresor i business (i detta nu har vi business-awards med *A till Miami i nov, Dallas vid jul/nyår, Atlanta i mars, LAX i påsk, och Denver sommaren 2025). Kom tillbaka från IAD i tisdags, även det *A award (”Turkoflot” A350 - fenomenalt bra).

Som andra skriver - med *A var det alltid lätt med awards, så länge som man visste hur man skulle söka och boka leg-för-leg. Under 10+ år av väldigt, väldigt mycket bokade bonusresor med *A har jag faktiskt aldrig haft några större problem, så länge man varit lite flexibel, men nu är det ju helt kört. Finns inget. Lagt flera timmar ikväll på att söka hundratals olika destinationer och datum på SAS.se och inte hittat något alls, undantaget BKK med KLM nästa höst.

Om det fortsätter så här ser jag ingen anledning alls till att fortsätta betala skyhöga kreditkortavgifter (vi betalar för totalt 4x Elite, 2x Platinum, 2x SAS MC Premium) och lägger en stor andel av våra privata pengar på SAS, inklusive bitvis jobbiga MRs på long-haul :) Kan lika gärna bränna poängen med cash+points med SAS Business, säga upp alla kreditkort etc och börja boka billigaste business-alternativet som dyker upp på Google Flights, typ. Bli en ”free agent” helt enkelt. Är jag den enda som tänker så?

Signade precis upp på Chatflights Plus och la in en request med massa destinationer o brett datumintervall. Får se om de hittar nåt - kan återrapportera när de svarat.
 
Måhända att det fortfarande ”är nytt” osv, men just nu är det faktiskt rätt domdedagsbetonat (som väntat).

Både frun o jag har varit EBD i flera år och sitter i detta nu på >2,5 miljoner eb-poäng och 10st Amexcheckar, trots massa bokade bonusresor i business (i detta nu har vi business-awards med *A till Miami i nov, Dallas vid jul/nyår, Atlanta i mars, LAX i påsk, och Denver sommaren 2025). Kom tillbaka från IAD i tisdags, även det *A award (”Turkoflot” A350 - fenomenalt bra).

Som andra skriver - med *A var det alltid lätt med awards, så länge som man visste hur man skulle söka och boka leg-för-leg. Under 10+ år av väldigt, väldigt mycket bokade bonusresor med *A har jag faktiskt aldrig haft några större problem, så länge man varit lite flexibel, men nu är det ju helt kört. Finns inget. Lagt flera timmar ikväll på att söka hundratals olika destinationer och datum på SAS.se och inte hittat något alls, undantaget BKK med KLM nästa höst.

Om det fortsätter så här ser jag ingen anledning alls till att fortsätta betala skyhöga kreditkortavgifter (vi betalar för totalt 4x Elite, 2x Platinum, 2x SAS MC Premium) och lägger en stor andel av våra privata pengar på SAS, inklusive bitvis jobbiga MRs på long-haul :) Kan lika gärna bränna poängen med cash+points med SAS Business, säga upp alla kreditkort etc och börja boka billigaste business-alternativet som dyker upp på Google Flights, typ. Bli en ”free agent” helt enkelt. Är jag den enda som tänker så?

Signade precis upp på Chatflights Plus och la in en request med massa destinationer o brett datumintervall. Får se om de hittar nåt - kan återrapportera när de svarat.
Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…
 
Förlåt men har svårt att se hur en person som har 4 elite kort, 2 platinum och troligtvis en spend på 5-10 mkr (givet att du drar in 1-2m poäng per år) bry sig om bonusresor i business…

Har ingen spend i närheten av det, men både min fru och jag prioriterar resor över allt annat :) Hade inte haft råd med nuvarande resemönster om det inte vore för stort fokus på SAS/*A (och krävande jobb med resor) under många år. Så jo, jag bryr mig i allra högsta grad om bonusresor i business, och om nuläget kvarstår kommer vårt resemönster bli kraftigt försämrat, tyvärr. Oavsett känns det rätt OT, problemet är väl att värdet på Eurobonus raserats nu, iaf så länge som leg-för-leg-begränsningen och kabin-mix-begräsningen kvarstår, och man vill få bra värde för sina poäng (long haul C i högsäsong) :(
 
Har ingen spend i närheten av det, men både min fru och jag prioriterar resor över allt annat :) Hade inte haft råd med nuvarande resemönster om det inte vore för stort fokus på SAS/*A (och krävande jobb med resor) under många år. Så jo, jag bryr mig i allra högsta grad om bonusresor i business, och om nuläget kvarstår kommer vårt resemönster bli kraftigt försämrat, tyvärr. Oavsett känns det rätt OT, problemet är väl att värdet på Eurobonus raserats nu, iaf så länge som leg-för-leg-begränsningen och kabin-mix-begräsningen kvarstår, och man vill få bra värde för sina poäng (long haul C i högsäsong) :(
Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.
 
Du vill framstå som rutinerad men missade ändå chansen när SAS bytte till Skyteam den 1september? Då var det fritt fram att använda alla dina ”10 vouchers” för att resa överallt under 2 veckors tid.

Jag missade inte det, tvärt om blev jag förvånad över hur mycket awards det fanns 1-2 sept, men jag hade inte mer dagar att resa eftersom jag bokat så mycket star alliance som det bara gick t o m aug 2025. Känns som om vi går väldigt off topic nu, jag har 0 intresse av att bråka med någon här, ville bara instämma i att det verkar vara oerhört svårt att hitta awards nu och fråga om någon annan funderat på att bli en free agent, samt återrapportera om Chatflights kan hitta nåt som jag inte lyckas hitta.

(Tänker inte tjafsa mer om mina poäng eller checkar, men eftersom dina citattecken antyder att jag på något sätt skulle ljuga bifogar jag en screenshot från min eb-profil gällande checkarna samt poäng. Frun har resterande fyra checkar och resterande 800K poäng.)
 

Attachments

  • IMG_2589.png
    IMG_2589.png
    601,5 KB · Visningar: 270
  • IMG_2590.jpeg
    IMG_2590.jpeg
    76,8 KB · Visningar: 270
Toppen