Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Represenaten skriver att de arbetar på att fler SkyTeam-flygbolag ska lägga till skandinaviska avreseorter. Det fick mig att fundera på om det handlar om någon form av inventory control riktad mot den skandinaviska marknaden. Där målet är att de vill förhindra att man kringgår systemet genom att boka ett ben ner till kontinenten för att kunna få tilgång till andra destinationer, tänker lite som det var med Turkish. Då var det snarare regel än undantag att man först behövde boka ett ben till kontinenten för att sedan kunna lägga in de tilltänkta benen med Turkish.

Nu kanske fallet är att de vill moterverka att man ska kunna boka ett ben till exempelvis Amsterdam och därmed få tillgång till en helt annan inventory av bonusbiljetter. Hoppas jag har förklarat mig någorlunda tydligt.
Turkish tillämpar hård married segments vilket innebär att man inte kunde ändra på något ben om det var TK + TK. Exempelvis kunde man inte boka FRA-IST-SIN och sedan försöka ändra sträckan FRA-IST till ARN-IST.

Air France och KLM kör på samma princip där man inte kan boka BCN-AMS-NRT och sedan lägga till ARN-AMS med KLM på efterhand. Går dock ibland att lägga till SAS-flyg i kombination med långa benet på AFKLM som en ombokning.

Kikar man på tillgängligheten så finns det fler bonusplatser om man söker från hubbarna. något som man kan komma runt genom att boka de långa sträckorna online och sedan ringa in för att lägga till anslutningsflyg från Skandinavien (förutsatt att de kan kombineras på samma bokning och inte blockeras ut). Ganska uppenbart att man försöker förhindra detta genom att förbjuda leg för leg, samt förbjuda ombokningar som inte hade dykt upp som A till B från början.

Follow up på mitt inlägg från en vecka sen

*Jag lyckades göra en bokning följt av en "ombokning mot avgift (150 kr tror jag)" där benet från i mitt fall CDG till ARN lades till. Det gick utmärkt. Sen fick jag boka av av andra skäl som är OT. Men det funkade absolut på det sättet. Menar ni att den typen av ombokning nu stoppats?

*Buisness med KLM/AF
Det e ju helt bedrövligt med tillgång i jämförelse med efter 1/9. Min initiala teori om finansieringsproblem lever i allra högsta grad. Och mht deppiga tongångar här och i andra forum... -definitivt! Jag ger det lite tid till men snart börjar det bli dags att på allvar utvärdera alternativ till Eurobonus och mitt befintliga SAS/Amex Elite!
Och när SAS dessutom pissar på ARN...
Men vilket jäkla nerköp Skyteam är!
Det finns ju ingenting i jämförelse med när vi hade tillgång till *A
Rena skämtet! Vi e så blåsta...

:eek::eek::eek:

Gav inte LH bud?
Lär väl vara en väl bevarad hemlighet för en tid framöver men var nåt löst rykte att de gett ett bud som inte gick att ta på allvar. Hursomhelst var det knappast rusning om man skall tro på allt som sagts. Apollo var väl seriöst intresserade i nån form men det är såvitt jag vet det enda som mer eller mindre bekräftats.

Men vilket jäkla nerköp Skyteam är!
Det finns ju ingenting i jämförelse med när vi hade tillgång till *A
Rena skämtet! Vi e så blåsta...

:eek::eek::eek:
Fast nu är du väl ungefär som piloter och kabinpersonal som gnäller över att det inte längre är lika bra som på Janne Carlzons tid?
Ja, det var säkert bättre med bonusresor m.m. för några år sedan i Star Alliance. Men den tiden är tyvärr över. Ett mycket realistiskt alternativ hade ju varit konkurs 2022 (då piloterna gjorde sitt bästa för att det skulle bli så...) eller 2023. Nu fick vi ett SAS som överlevde, men som nu är medlem i en mindre allians, och som är ännu mer CPH-fokuserat än förut. Det är för mig som Stockholmsbaserad fortfarande ett betydligt bättre alternativ än ett SAS i konkurs, eftersom det som Sverige-baserad är lätt att få status inom Eurobonus, lätt att tjäna poäng m.m.

Fast nu är du väl ungefär som piloter och kabinpersonal som gnäller över att det inte längre är lika bra som på Janne Carlzons tid?
Ja, det var säkert bättre med bonusresor m.m. för några år sedan i Star Alliance. Men den tiden är tyvärr över. Ett mycket realistiskt alternativ hade ju varit konkurs 2022 (då piloterna gjorde sitt bästa för att det skulle bli så...) eller 2023. Nu fick vi ett SAS som överlevde, men som nu är medlem i en mindre allians, och som är ännu mer CPH-fokuserat än förut. Det är för mig som Stockholmsbaserad fortfarande ett betydligt bättre alternativ än ett SAS i konkurs, eftersom det som Sverige-baserad är lätt att få status inom Eurobonus, lätt att tjäna poäng m.m.
Och vad ska man med dom poängen till när det inte släpps platser?
Vi har lite smulor nu i förhållande till det smörgåsbord vi hade med *A för bara några månader sedan.

Toppen