Jonas C
Medlem
Turkish tillämpar hård married segments vilket innebär att man inte kunde ändra på något ben om det var TK + TK. Exempelvis kunde man inte boka FRA-IST-SIN och sedan försöka ändra sträckan FRA-IST till ARN-IST.Represenaten skriver att de arbetar på att fler SkyTeam-flygbolag ska lägga till skandinaviska avreseorter. Det fick mig att fundera på om det handlar om någon form av inventory control riktad mot den skandinaviska marknaden. Där målet är att de vill förhindra att man kringgår systemet genom att boka ett ben ner till kontinenten för att kunna få tilgång till andra destinationer, tänker lite som det var med Turkish. Då var det snarare regel än undantag att man först behövde boka ett ben till kontinenten för att sedan kunna lägga in de tilltänkta benen med Turkish.
Nu kanske fallet är att de vill moterverka att man ska kunna boka ett ben till exempelvis Amsterdam och därmed få tillgång till en helt annan inventory av bonusbiljetter. Hoppas jag har förklarat mig någorlunda tydligt.
Air France och KLM kör på samma princip där man inte kan boka BCN-AMS-NRT och sedan lägga till ARN-AMS med KLM på efterhand. Går dock ibland att lägga till SAS-flyg i kombination med långa benet på AFKLM som en ombokning.
Kikar man på tillgängligheten så finns det fler bonusplatser om man söker från hubbarna. något som man kan komma runt genom att boka de långa sträckorna online och sedan ringa in för att lägga till anslutningsflyg från Skandinavien (förutsatt att de kan kombineras på samma bokning och inte blockeras ut). Ganska uppenbart att man försöker förhindra detta genom att förbjuda leg för leg, samt förbjuda ombokningar som inte hade dykt upp som A till B från början.