Avdankad
Medlem
Märkligt och jämföra ticketmaster när de släpper biljetter till Swift/Oasis och SAS lilla bonusprogram. Skillnaden i serverload tordes vara enormt och det är knappast överbelastning som gör att upplevelsen är lidande.Jag misstänker att de som testade inte gjorde det i produktionssystem gentemot alla sina kommande partners bokningssystem (i prod) i nåt som ens liknar skalan av bokningstrycket vi ser idag. Dessutom måste ju bokning av *A-awards fungera till 23:59, annars hade ju folk skrivit av sig här på forumen i oändliga trådar.
Eller tänk ifall SAS hade sagt att det inte går att boka online i en vecka. Hade det varit orimligt?
Jämför med typ Ticketmaster som har biljettsläpp tusentals gånger per år, och ändå lyckas orsaka kaos och missnöje flera gånger per år. Och de är världens största bolag i sitt slag, och arbetar i en mycket simplare miljö.
Fungerar det inte med vissa partners så tycker jag man inte bör släppa på dem tills det är löst, altenativt informera med en banner att sökningen är buggig och att man bör chatta med kundservice för vidare hjälp. Dessa bokningar ger inga intäkter till SAS och därför skiter dem i att upplevelsen är trasig helt enkelt. Hade jag varit ansvarig på SAS hade jag höjt poängpriserna rakt igenom med 50% och sen fixat till upplevelsen så även kreti och pleti kan boka bonusresor "seamless" med algoritmer som ger lämpliga förslag.