Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Rusningen av kunder som bokar bonusresor denna söndag och måndag måste bli extra kostsam för SAS även om de bara betalar SkyTeam-partnerna för bonusrymdflygen efter att flygkupongerna är markerade som ”flown”. Och eftersom nya kontrakt för bonusutrymme sannolikt är dyrare än gamla kontrakt för bonusutrymme, innebär det sannolikt mer pengar från SAS bankkonto,

Dessutom, om SAS gjorde “long sales” av bonusutrymme på AF-KL-flyg, kanske AF-KL inte gillade ökningen.
Det är också pengar in för alla poäng SAS säljer till kortföretagen och andra partners.

SAS hade lika gärna kunnat säga att SkyTeam-awards endast kan bokas via telefon under första tiden, likt hur det var innan onlinesök för Star lanserades samt hur det var under/efter pandemin. Tänk hur telefonköerna varit då. Jag är glad att de lanserat onlinebokningen direkt även om det fungerat långt ifrån smärtfritt. Har själv lyckats få igenom tre bokningar under dagen vilka gått relativt smidigt.

Snickrade ihop en liten sökmotor ikväll då det inte finns något bra sätt att söka +/- dagar och flera sökningar samtidigt. SAS sajt är sjukt seg och jobbig. Lite snabbare att direkt använda deras API. Om någon vill hjälpa mig att testa så skicka ett PM (obs att ni behöver kunna använda konsolen i webbläsaren då ni behöver fylla i er egna SAS token).
Gett ut access till några via PM nu som bett om det. Kommer vänta på lite feedback och se hur det fungerar innan jag eventuellt släpper på fler. Får se om SAS försöker blocka...

Är det inte lite väl låga krav att vara nöjd med någonting som knappt fungerar? Visst det är ett chapter 11-bolag men de kan ju inte ha varit nöjda med det här, en orgie av felmeddelanden, när de testade?
Jag misstänker att de som testade inte gjorde det i produktionssystem gentemot alla sina kommande partners bokningssystem (i prod) i nåt som ens liknar skalan av bokningstrycket vi ser idag. Dessutom måste ju bokning av *A-awards fungera till 23:59, annars hade ju folk skrivit av sig här på forumen i oändliga trådar.
Eller tänk ifall SAS hade sagt att det inte går att boka online i en vecka. Hade det varit orimligt?

Jämför med typ Ticketmaster som har biljettsläpp tusentals gånger per år, och ändå lyckas orsaka kaos och missnöje flera gånger per år. Och de är världens största bolag i sitt slag, och arbetar i en mycket simplare miljö.

Måste säga att jag tycker tillgängligheten är smått otrolig jämfört med vad vi hade innan. Ser flera boka till Maldiverna nu vilket var stört omöjligt i star, Vietnam airlines har massor med platser och enkelt att ta sig vidare i hela Asien. Med detta sagt är det dessutom flertalet bolag som inte ens är tillgängliga ännu.

Jag tror heller ingen som jobbat med det känt att de har haft alla förutsättningar de velat för att få till ett lyckat projekt.
Jag håller helt med dig, och jag vill lägga till att mycket detaljer förmodligen förhandlats fram med de olika partnerbolagen in i det sista. Det är väldigt mycket vi fått reda på bara den senaste månaden eller så, och jag skulle inte sätta pengar på att utvecklingsteamet kände till något långt innan oss...

Letar hemresa från Miami runt påsk då jag har en turkish hem som jag helst bokar om (i Eco). Testar både FLL och MIA men väldigt väldigt skralt. Testat till CDG, AMS, LHR osv. Någon som lyckats hitta bra vägar därifrån till Scandinavien?

89 öre per poäng utan Amex-voucher vet jag inte om jag någonsin fått ut med Star (jämfört med billigaste revenue business och efter avdrag för skatter och avgifter) ;)

Toppen