Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Svarar mig själv efter ett samtal till SAS. Agenten kunde se tillgängliga platser men fick felmeddelande om "waitlist" när han försökte boka om (byta CPH till GOT som start/slut på en bokning till NRT). Han gjorde ett tappert försök men fick inte igenom bokningen. Han sa att det var felanmällt till SAS och gav rådet att ringa igen om någon dag.
Kan bekräfta att anslutningar via GOT verkar ställa till stora bekymmer nu, som skapar felmeddelande online.

Ser att det går att boka med Kenya Airways nu (upp till 4platser business). Bra tillgänglighet från LHR, AMS, CDG men troligtvis förhåller vi oss till AirFrance och KLM som erbjuder en bättre produkt till kontinenten.
Bara via telefon eller även online?

Finns det förresten något bolag man bara kan boka via telefon och inte online?

Men i all stress så tog jag fel datum på hemresan och det verkar inte som man kan ändra/avboka på SAS-sajten. :eek:

Fick ringa till in kundtjänst för ändringen, kom fram nästan direkt, valde engelska men det var en svensk som svarade.

Fick leta runt lite tillsammans kundtjänst eftersom ena benet med KLM som fanns på sajten inte gick att boka än, men det slutade bra med China Airlines i Business från Asien till Europa.

Kostade 150 kr i ändringsavgift, ändringen syns på "Mina bokningar" men biljetterna kunde dröja nån dag till eftersom det är en del nya rutiner, håller tummarna för att det blir rätt nu! :D
En uppdatering på min ändring som jag behövde ringa in i söndags den 1/9, idag tisdag 3/9 fick jag uppdaterade biljetter och tillhörande kvitto, mycket mycket nöjd! :p

Flera saker som jag upptäckt senaste 5 timmarna.

- 450kr per person i bokningsavgift online
- 2-1 voucher raderar nästan alltid business platserna eller går ej att applicera online
- Intra-Europa business kostar nästan lika mycket i avgifter som en ren köpt ekonomi-biljett
- Endast KLM-Air France och Vietnam har släppt business platser några som helst datum, kickat på 50 olika destinationer och cirka 7 månader i tid.
- Motorn är betydligt bättre på att sätta ihop resor än tidigare
- Till Sydamerika och Karibien hittar jag upptill 6-7 platser i business per flyg under lågsäsong
- Verkar vara blackout date från 18-dec till 7 jan för vissa destinationer KLM/Air France
Jag har en förhoppning om att åka iväg med storfamiljen på 2 vuxna och 4 barn. Vore en dröm att trycka in oss i business till Karibien? Lust att delge vilka resmål det finns så stor tillgänglighet i?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har en förhoppning om att åka iväg med storfamiljen på 2 vuxna och 4 barn. Vore en dröm att trycka in oss i business till Karibien? Lust att delge vilka resmål det finns så stor tillgänglighet i?

Exempel, finns 6 platser tur och retur Guadeloupe.

1725386588507.png

1725386627310.png

En datapunkt från gårdagens dammsugning av SAS partner award-sök.
Kanske inte ger så mkt då allt är i uppstartsläge men kanske säger ngt om tillgänglighet nära inpå avgång i nuläget?
•Sökte för 2 personer från ARN.
•endast business aktuellt och fokus på long haul.
•resa andra halvan av september 2024 (så ca 14 olika datum söktes av, hälften ut, hälften hem).

Sökte av nedanstående flygplatser:
ICN, TYO, HAN, KUL, SCL, EZE, PTY, BOS, IAH, DFW, AUS, SLC, DEN, JNB, CPT och RAK.
Förutom ToR-resan jag bokade till PTY hittade jag bara en komplett utresa till SCL i business.
Sökte utöver från ARN också från hub till hub av gammal *A-vana. Sökte också enkla resor för att möjliggöra open jaw.
Fick i princip bara upp förslag från KLM, Delta, Air France och Vietnam Airlines. Fick inte upp en enda Delta business long haul.
Jag instämmer med andra att sökverktyget fungerar riktigt bra och logiskt.
Däremot tror jag inte jag fick upp förslag på både eco- och business-biljetter samtidigt ngn gång.
Slutligen måste jag säga att SAS skött alliansbytet mkt bra med tydlig info i god tid (synd på x2-bolagen bara).

Sökte utöver från ARN också från hub till hub av gammal *A-vana. Sökte också enkla resor för att möjliggöra open jaw.
Fick i princip bara upp förslag från KLM, Delta, Air France och
Jag är helt novis på det här men upptäckte när jag sökte:
Köpenhamn - Boston - Puerto Rico fanns som rutt vissa dagar (ekonomi).
Men en fredag jag sökte på visar ingen tillgänglighet (finns på torsdagen).

Söker jag från Paris samma fredag dyker den upp i form av:
Paris - CPH - BOS - SJU

Något de kan hantera om jag ringer och bokar?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag är helt novis på det här men upptäckte när jag sökte:
Köpenhamn - Boston - Puerto Rico fanns som rutt vissa dagar (ekonomi).
Men en fredag jag sökte på visar ingen tillgänglighet (finns på torsdagen).

Söker jag från Paris samma fredag dyker den upp i form av:
Paris - CPH - BOS - SJU

Något de kan hantera om jag ringer och bokar?
Testa, men kan vara married segments som gör att du måste flyga CDG-CPH för att platser på långa benet ska öppnas. Ungefär som att du ofta behövde åka via VIE med LH-gruppen för att hitta longhaul från t.ex. FRA/MUC/ZRH (vilket dock ofta gick att komma runt).

Toppen