Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jag misstänker att de som testade inte gjorde det i produktionssystem gentemot alla sina kommande partners bokningssystem (i prod) i nåt som ens liknar skalan av bokningstrycket vi ser idag. Dessutom måste ju bokning av *A-awards fungera till 23:59, annars hade ju folk skrivit av sig här på forumen i oändliga trådar.
Eller tänk ifall SAS hade sagt att det inte går att boka online i en vecka. Hade det varit orimligt?

Jämför med typ Ticketmaster som har biljettsläpp tusentals gånger per år, och ändå lyckas orsaka kaos och missnöje flera gånger per år. Och de är världens största bolag i sitt slag, och arbetar i en mycket simplare miljö.
Märkligt och jämföra ticketmaster när de släpper biljetter till Swift/Oasis och SAS lilla bonusprogram. Skillnaden i serverload tordes vara enormt och det är knappast överbelastning som gör att upplevelsen är lidande.
Fungerar det inte med vissa partners så tycker jag man inte bör släppa på dem tills det är löst, altenativt informera med en banner att sökningen är buggig och att man bör chatta med kundservice för vidare hjälp. Dessa bokningar ger inga intäkter till SAS och därför skiter dem i att upplevelsen är trasig helt enkelt. Hade jag varit ansvarig på SAS hade jag höjt poängpriserna rakt igenom med 50% och sen fixat till upplevelsen så även kreti och pleti kan boka bonusresor "seamless" med algoritmer som ger lämpliga förslag.

Har nu suttit de senaste dagarna med att försöka hitta ett ST alternativ till denna *A Awardbokning över jul/nyår till BKK/SIN, men kan konstatera att det finns ingen galant lösning. o_O

Så jag kommer att ha is i magen och sitta kvar på mina Lufthansa flighter. Jag hoppas att det kommer finnas mer möjligheter när ytterligare program i ST öppnare för att kunna Awardbokas via EB. Tror det är intressant för många av oss att följa över de närmsta månaderna hur SAS respektive föredetta *A partners kommer att agera för eventuella *A awardbokningar bokningar som utsätts för ofrivilliga ändringar.

Har nu suttit de senaste dagarna med att försöka hitta ett ST alternativ till denna *A Awardbokning över jul/nyår till BKK/SIN, men kan konstatera att det finns ingen galant lösning. o_O

Så jag kommer att ha is i magen och sitta kvar på mina Lufthansa flighter. Jag hoppas att det kommer finnas mer möjligheter när ytterligare program i ST öppnare för att kunna Awardbokas via EB. Tror det är intressant för många av oss att följa över de närmsta månaderna hur SAS respektive föredetta *A partners kommer att agera för eventuella *A awardbokningar bokningar som utsätts för ofrivilliga ändringar.
Har också min resa till BKK över nyår kvar med Star, inte hittat några vettiga alternativ med Skyteam. Såg ut att finnas med AF i början men gick ej att boka. Lyckades iaf omboka hemresan innan övergången så att jag slipper TK, resan består nu av SK, LH, TG och OS. Medveten om riskerna men hoppas klara mig från fler ändringar.

Märkligt och jämföra ticketmaster när de släpper biljetter till Swift/Oasis och SAS lilla bonusprogram. Skillnaden i serverload tordes vara enormt och det är knappast överbelastning som gör att upplevelsen är lidande.
Fungerar det inte med vissa partners så tycker jag man inte bör släppa på dem tills det är löst, altenativt informera med en banner att sökningen är buggig och att man bör chatta med kundservice för vidare hjälp. Dessa bokningar ger inga intäkter till SAS och därför skiter dem i att upplevelsen är trasig helt enkelt. Hade jag varit ansvarig på SAS hade jag höjt poängpriserna rakt igenom med 50% och sen fixat till upplevelsen så även kreti och pleti kan boka bonusresor "seamless" med algoritmer som ger lämpliga förslag.
Hade du varit ansvarig och höjt poängprisen 50% hade jag önskat du fått sparken.

Att jämföra med Ticketmaster är helt relevant, då de inte kan få det att fungera även utan komplexiteten av att behöva tampas med flygbokningssystem med design och kod från 80-talet, och mer än ett dussin partnerbolag.
SAS award-bokningsflöde inom de första 48 timmarna har fungerar överraskande bra, även om man såklart kan säga att det hade varit bättre med en nedstängning. En banner hade absolut varit bra den med. Men den tekniska övergången har fungerar överraskande bra från ett perspektiv av någon som arbetar med system implementation och integration, och som kan ta i beaktan komplexiteterna i detta specifika fall. Senaste 48 timmar har problemen verkat lösas till sådan mån att man har ungefär lite mycket strul som under *A-tiden. Och jag tror det kommer bli bättre än.

PS. Trafiken från swifts/oasis bokningstillfälle är ingen ursäkt, det finns en uppsjö av lastbalanseringstjänster att tillgå, och dessutom har Ticketmaster all tid i världen att testa. Och lära sig varje gång. Men lyckas ej.
SAS böt från prod till prod från en dag till en annan, med ett stort antal legacy-system som de inte äger involverade.

Vilka partners fungerar inte?

Är det någon som bokat på webben och sedan bokat om över telefon? I mitt fall för att lägga till anslutningsflyg. Det senaste jag hörde var att detta ännu inte var möjligt, men någon som vet om det funkar nu?

Är det någon som bokat på webben och sedan bokat om över telefon? I mitt fall för att lägga till anslutningsflyg. Det senaste jag hörde var att detta ännu inte var möjligt, men någon som vet om det funkar nu?
Svarar mig själv efter ett samtal till SAS. Agenten kunde se tillgängliga platser men fick felmeddelande om "waitlist" när han försökte boka om (byta CPH till GOT som start/slut på en bokning till NRT). Han gjorde ett tappert försök men fick inte igenom bokningen. Han sa att det var felanmällt till SAS och gav rådet att ringa igen om någon dag.

Svarar mig själv efter ett samtal till SAS. Agenten kunde se tillgängliga platser men fick felmeddelande om "waitlist" när han försökte boka om (byta CPH till GOT som start/slut på en bokning till NRT). Han gjorde ett tappert försök men fick inte igenom bokningen. Han sa att det var felanmällt till SAS och gav rådet att ringa igen om någon dag.
Tack! Frågade just detta i en annan tråd, behöver med trixa med anslutningar.

Toppen