Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Ja, men att det behövs flera samtal innan någon som vet vad de gör svarar är inte OK. Det är helt normalt att man har en förstalinje som tar alla samtalen utan att de kan svara på allt, men de måste kunna skicka vidare de som ringer in med för svåra ärenden. Att säga till kunden att "det går inte" istället håller faktiskt inte.
Säger inte att det är bra eller att det ska vara så. Bara ett konstaterande att med en agent som faktiskt kunde det man kan förvänta sig, då gick det att göra bokningen.

Gamla Tallinn tiden är ju tyvärr förbi, men där fanns ju trots allt en avdelning som var experter på awardbokningar. Det skulle verkligen behövas hos SAS då man inte kan göra dessa bokningar online. Optimala vore om man kunde göra bokning själv online och bygga på med feeders och SAS visar vilka möjliga feeders som finns, istället för att man som nu måste gissa.

Hur vet en om det är dåliga agenter, eller om det faktiskt inte går att boka just den feedern pga flygbolagets restriktion?

Jag försöker lägga på två ben feeder LHR-AMS och AMS-ARN men precis som många andra så ser inte agenterna flygen när de tittar med mitt befintliga bokningsnummer. Ber jag de titta utan min bokning så hittar de såklart flygen.
Vissa har sagt att det inte går att boka annat än SAS-feeders ( vilket såklart inte stämmer), andra säger att det är KLM som inte tillåter mig lägga på dessa två separata flyg.
På samma sätt som jag fått sagt till mig att jag inte tillåts koppla på feeder ARN-CPH med SAS trots att min longhaul avgår från CPH med SAS.
Att visa flyg som folk hittar i separata sökningar inte går att koppla på befintliga bokningar är inget nytt, har varit så sedan innan Skyteam. Du kan dock inte se detta själv utan måste ringa in för att kontrollera.

En dålig agent känner man ofta igen på att de är tveksamma och ger ett intryck av att inte helt ha koll på saker, och sedan kommer med "bortförklaringar" som man vet inte stämmer (en klassiker är att det man ser på sas hemsida är cacheade resultat, vilket inte stämmer för fem öre).

Feeders kan vara valfritt skyteam bolag som trafikerar nämnda hubbar i Europa, behöver inte vara SAS (ett exempel på när kundtjänst hittar på saker).

Det stämmer dock att det är KLM som sätter reglerna för sina awards hur de går att kombinera i en bokning. Där har agenterna helt rätt, att det är utanför SAS kontrol.

Feeders på awards - upplever ni att dessa endast kommer från award säten eller kan de trollas fram utan availability till andra existerande bokningar med långlinjer?

Toppen